Skriv ut  

Easyjet: Vi är inte till salu

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 september 2021
Kalla handen. Det ger easyjets svenske vd det bud som – troligen – Wizz lagt på att köpa flygbolaget. Allt är omgivet av hemlighetsmakeri men easyjet vill fortsätta att så på egna ben och ska göra det med en kommande miljardinvestering.

Jozsef Varadi, vd för Wizz Air har alltid haft ett gott öga till easyjet. Så gott att han länge sett det som en viktig strategisk manöver att ta över det brittiska flygbolaget och på så sätt bli en allvarlig utmanare till Ryanair om positionen som det största lågkostnadsbolaget i Europa. Bland annat det faktum att båda flygbolagen har enhetsflottor med A320-maskiner och att Wizz är stora i östra Europa och easyJet i västra, har legat bakom intresset. 

Enligt nyhetsbyrån Reuters är det en ambition som nyligen övergått i ett konkret bud till de stora aktieägarna i easyJet. Hemlighetsmakeriet är stort men enligt uppgifterna som Reuters säger sig ha kommit över, är det Wizz som ligger bakom budet trots att varken det flygbolaget eller easyjet uttalat sig i saken. 

Johan Lundgren, svensk vd i easyjet, är alltså helt ointresserad av att sälja flygbolaget och budet har han klargjort är en klar undervärdering av easyjet. Istället är arbetet på att bygga för framtiden redan igång. Återhämtningen hos easyjet har gått något trögare än hos de två främsta och större konkurrenterna Ryanair och Wizz Air. Innevarande kvartal räknar flygbolaget med att flyga cirka 60 procent av kapaciteten för motsvarande period 2019. Det ska jämföras med 75 procent hos Ryanair och 85 procent hos Wizz. Men det försprånget ska nu hämtas in med hjälp av villiga investerare bland de egna aktieägarna, som alltså inte ska sälja till Wizz Air. Istället hoppas ledningen för easyjet att hämta in 1,7 miljarder dollar, pengar som bland annat ska användas till att köpa nu lediga slotar i storstäder som Paris, Amsterdam och Milano. Linjer som kan användas till att höja trycket i konkurrensen med de stora linjebolagen, bland andra British Airways, KLM och Air France. Den påfyllda kassan ger möjlighet att expandera i en situation när flygtrafiken fortsatt dignar under svallvågorna av pandemin.

- Jag tror verkligen att det är en chans som bara kommer en gång i livet, säger Johan Lundgren till Reuters. 
I Sverige flyger easyjet i dagsläget från Arlanda till fem destinationer: Malaga, Mallorca, Milano, Geneve och Berlin. Från Göteborg finns två linjer, till Berlin och Mallorca.




Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bli vid Din läst
Skrivet av thomas, 2021-09-10 14:30:49
Helt rätt Johan, sälj inte, det finns inga synergier i att bli megastor, och varför ska Wizz gå in och försöka bli stora som Ryan?
Det är dessutom svårt att integrera olika personal strukturer. De här tre opererandes var för sig är svåra konkurrenter till drakarna.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev