Skriv ut  

Norwegian snart i kapp SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 oktober 2021
SAS och Norwegian ligger kring miljonstrecket när passagerarsiffrorna för september räknats samman. Det är en framgå för Norwegian som ökat starkt under månaden. Finnair sladdar fortsatt en bra bit bakom de andra två.

Flygbolagens trafiksiffror för september visar på en fortsatt uppgång, även om den har stannat av något efter att semesterresande under sommaren är över. Bland tre av de nordiska flygbolagen, SAS, Norwegian och Finnair är det plus över hela linjen jämfört med tidigare månader och framför allt jämfört med samma månad 2020. Bäst gick det för Norwegian under september som med 977 719 passagerare nu snart har passerat miljonvallen. 

- Det är glädjande att kunna rapportera en fortsatt ökning av antalet passagerare för femte månaden i rad. I takt med att Skandinavien öppnats upp har efterfrågan på flyg ökat. Efterfrågan har ökat stadigt både för inrikesresor och till våra europeiska destinationer. Förtroendet för att resor nu kan genomföras som planerat innebär att kunderna också bokar resor längre fram, säger Geir Karlsen, vd för Norwegian.
Den goda utvecklingen gör i sin tur att det norska flygbolaget snart är i kapp SAS som kunde räkna in 1 102 000 passagerare under månaden. Återhämtningen märks bland annat på inrikes där SAS nu har återtagit drygt 80 procent av trafiken innan pandemin.

- Reserestriktionerna lättar, vilket gör att vi direkt ser en ökad efterfrågan. Vi är mycket nöjda med att vi flög mer än en miljon passagerare för tredje månaden i rad och att vi ökar kapaciteten succesivt. Men osäkerhet kring pandemin och framtida efterfrågan kvarstår. SAS måste fortsatt agera snabbt och flexibelt för att kunna anpassa sig efter förändringar i kundernas vilja att resa”, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.

Den stora skillnaden mellan SAS och Norwegian ligger alltså inte i antalet passagerare utan hur många som finns med ombord i varje flygning. Medan SAS bara lyckas fylla lite drygt varannan stol har Norwegian en kabinfaktor på nästan två tredjedelar. 
Det tredje nordiska flygbolaget, Finnair, är fortsatt ett bra stycke bakom med 298 000 passagerare. Det finska flygbolaget lider fortsatt av att ryggraden i hela verksamheten, trafiken till Asien ännu inte kommit igång.  Under september månad var det bara 8 000 passagerare österut och de fyllde inte mer än 20 procent av stolarna ombord på långlinjemaskinerna. 

SAS
Passagerare: 1 102 000
Kabinfaktor: 52,8 procent

Norwegian
Passagerare: 977 719
Kabinfaktor: 72,4 procent

Finnair
Passagerare: 298 200 
Kabinfaktor: 40,5 procent



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

En faktor saknas..
Skrivet av ABC, 2021-10-09 00:42:21
Vad betalar varje passagerare i snitt? Uppgiften saknas helt.
Anmäl inlägget
Er SAS
Skrivet av pf, 2021-10-08 15:35:57
så neddopad i offentlige midler, at bolaget glemmer å konkurrere ?
Antallet businessreiser, ser i fremtid ut til å gå nedover. SAS må nok ut, jage volum på sine fritidskunder.
Anmäl inlägget
Cargo
Skrivet av @Clara, 2021-10-08 13:22:15
Its doesn’t matter as long as the costs are covered by the cargo rates? Freight rates has sky rocketed during the pandemic and increasing cargo ops has been a way for the airlines to bridge the crisis by slightly reducing the devastating revenue losses.
Anmäl inlägget
Vi drar ifrån
Skrivet av Gullan Purser&Serviceexpert, 2021-10-08 13:11:05
Vi har bara släppt upp dem lite för konkurrensens skull, nu drar vi ifrån.... , på med det purrpurr röda tjejer , försegla med Estee lauder gloss, en extra matsked kaffe i kaffe i kannorna, Nu köööör vi!!
Anmäl inlägget
Lätt vara expert....
Skrivet av Carl Jansson , 2021-10-08 12:46:47
Till Clara: "SAS gjorde sitt största misstag....".

Med facit i hand är det lätt att vara expert. ??
Anmäl inlägget
SAS eller Norwegian
Skrivet av @Clara, 2021-10-08 09:16:58
En mycket god analys !

Jag är av uppfattningen att SAS får det mycket svårt.

SAIL kanske blir räddningen med SAS har ju en stämning på halsen också av pilotfacket.

Anmäl inlägget
Norwegian bättre positionerat men
Skrivet av Clara, 2021-10-08 08:34:01
Norwegian är bättre positionerat med avslurtad förlustbringande långlinjetrafik. Finnair har inget val och måste invänta öppningen av Asien. SAS gjorde sitt största misstag när de inte stoppade långlinjetrafiken redan i 2020 när pandemin började. Att fraktintäkter är avgörande är fel. Tänk er Linjebuss konkurrera med Schenker genom att köra tomma bussar med frakt i baggageutrymmet och Schenker köra lastbilar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn