Skriv ut  

Sunclass tar in helt ny långlinjemaskin i flottan

Flygnyheter, Redaktionen, den 18 november 2021
En helt ny A330-900neo. Efterfrågan på långväga resmål gör att Sunclass Airlines nu fasar in ytterligare en långlinjemaskin i flottan. Med bas på Arlanda kan det innebära rekryteringsbehov av flygande personal.

Efterfrågan på längre resor ökar nu i takt med att restriktionerna släpper i allt fler länder. I Vings vinterprogram för nästa år, alltså 2022/2023 finns åter bland annat Mexiko, Jamaica, Aruba och Vietnam med.  

Det ställer i sin tur krav på ökad flygkapacitet och Sunclass Airlines utökar därför flygplansflottan med en helt ny A330-900neo. Vanligtvis har Airbus flera års ledtider vid order på nya flygplan, men i spåren av pandemin där många flygbolag avbokat planerade beställningar, har Sunclass Airlines fått möjlighet att snabbt få in ett nytt flyg i flottan. Den nya A330-maskinen byggs just nu i Toulouse och ska enligt planerna levereras i november nästa år med trafikstart de första dagarna i december. Sunclass finansierar det nya flygplanet via ett tolvårigt leasingavtal med Air Lease Corporation. 

- Vi har med stort intresse följt utvecklingen av A330 NEO, och det är imponerande att se hur Airbus har förbättrat den redan fantastiska A330, som vi älskar att flyga. Att NEO står för New Engine Option syns tydligt med den revolutionerande Rolls Royce Trent 7000-motorn. Ett annat exempel på teknisk utveckling är de nydesignade vingarna. Det är dessa två saker som gör det så mycket mer bränslesnålt att flyga, säger Niels Mikkelsen, chefspilot på Sunclass Airlines.
Det tolvåriga avtalet gör att flygplanet kommer att växla mellan långlinjer under vintrarna och medeldistans till Medelhavet under somrarna. I sommarutförande är kabinen konfigurerad med 385 stolar och en pitch på 30 tum. När långlinjetrafiken sedan drar igång inrättas en premiumkabin med 34 tums pitch och en kabin med 84 premium och 289 economy.

- Med det nya flygplanet kommer vi att kunna erbjuda våra resenärer en ännu bättre flygupplevelse, men framför allt tar vi med Neon ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete som vi får anledning att återkomma till inom kort. Årets vintersläpp är det tidigaste någonsin där vi vill möta efterfrågan från många av våra kunder som redan nu vill solsäkra nästa vinter. De karibiska resmålen är väldigt omtyckta och efterfrågade, så att vi återigen kan rikta blickarna västerut känns väldigt roligt, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.
Den nya maskinen ska baseras på Arlanda och i första hand sättas in på destinationerna västerut: Dominikanska Republiken, Mexiko, Vietnam, , Jamaica och Auba. Undantagsvis ska den också flyga på Thailand men den sträckan är till största delen reserverad för de befintliga A330 som finns i flottan. 

-  Historiskt sett har vår longhaul-trafik varit störst på Arlanda. En av de planerade rotationerna ska gå Arlanda – Kastrup – Puerto Rico, fortsätter Claes Pellvik. 
I och med att flygplanet baseras på Arlanda krävs med största sannolikhet även rekrytering av både piloter och kabinpersonal. Flygbolaget räknar just nu på hur många nya medarbetare det kan röra sig om, främst under vintersäsongen som kräver en större besättningsbas.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hold your horses.
Skrivet av Janne, 2021-11-19 09:09:05
En 330-900neo blir nog bra köp/leasing, men...

Mexiko, Jamaica, Aruba och Vietnam?

Varför en diktatur, två brottsdrabbade länder?
Endast Aruba kvar.
Anmäl inlägget
Vietnam västerut?
Skrivet av Jesse, 2021-11-18 12:43:40
Ja, allt ligger ju västerut om man tänker sig en jorden runt-resa.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn