SAS
Den nya smittspridningen tvingar nu allt fler flygbolag att ställa om flygprogrammen. Det beror dels på att flygresenärerna väljer att stanna hemma, även om de redan bokat biljetter, men också på att personalen drabbas av pandemin. Till exempel har United Airlines i dagsläget drygt 3 000 i personalen sjukskrivna, vilket motsvarar 4 procent av arbetsstyrkan. Likadan är situationen hos bland andra JetBlue, British Airways och andra stora flygbolag.
Fullt så oroväckande är inte situationen i Norden men Finnair slog i går larm om att sjukfrånvaron bland personalen nu är så högt, beroende på både omikron och vanlig influensa, att det påverkar möjligheterna att genomföra flygprogrammet. Både den europeiska trafiken och långlinjerna drabbas när trafiken reduceras med 20 procent. Bland annat skjuts starten av den helt nya linjen från Helsingfors till Dallas upp medan antalet avgångar till Hong Kong och Singapore reduceras. När det gäller kort- och medeldistans skär Finnair i första hand på de rutter som har flera dagliga avgångar, bland annat Stockholm, för att på så sätt ge resenärerna möjlighet att välja en annan avgång.
SAS å sin sida gör ännu större inskränkningar och minskar det totala utbudet med 30 procent över hela linjenätet.
- Omikronvarianten har ökat antalet smittade. Det har i sin tur medfört att reslusten bromsat in och till några länder med skarpa restriktioner har vi sett en markant nedgång i reslusten. Därför gör vi en betydlig reducering av utbudet av stolar redan denna vecka, säger SAS vice vd Simon Puck Hansen till nyhetssajten Finans.
Det är de kommande två-tre månaderna som det nya minskade trafikprogrammet gäller. När sommarsäsongen drar igång i april ska antalet flygningar successivt öka och ambitionen är att under den mest trafikintensiva perioden i sommar ska SAS nå upp till 80 procent av nivån från 2019.