Skriv ut  

Remote Tower stoppas i Skottland

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 januari 2022
Enligt planerna skulle de mindre regionala flygplatserna i Skottland utrustas med fjärrstyrd flygledning. Men de planerna har nu stoppats av politikerna som menar att det dels blir dyrare, dels inte går att garantera flygsäkerheten.

Skottland har till del en flygplatsstruktur som påminner om Sverige. Främst handlar det om ett par mindre flygplatser på de norra delarna av landet, bland annat på Shetlandsöarna. Flygtrafiken är inte stor men viktig för att behålla tillgängligheten till resten av Storbritannien. Den skotska flygplatsägaren, Highlands and Islands Airports Ltd (HIAL), har sedan 2018 utrett planerna på att inrätta flygledningscentral i Inverness och därifrån fjärrstyra trafiken på fyra-fem mindre flygplatserna norrut, bland andra Sumburgh, Kirkwall och Stornoway.

I höstas togs ett avgörande steg när HIAL la ut offertförfrågningar till olika europeiska leverantörer av fjärrstyrd flygledning. Men det orsakade ett ramaskri bland politiker i de berörda områdena och motståndet växte snabbt. I ett första skede riktades ilskan mot att förslaget inte var förankrat och att transparensen i utredningarna var obefintlig, det var kort sagt beslut som fattats över huvudena på de olika regionerna. 

-       Det är helt enkelt inte acceptabelt att HIAL, en offentlig förvaltning som har till uppgift att stötta och utveckla våra mest avlägsna och sköra kommuner, är så tjurskallig och enögt envis för att istället avskaffa deras livlina och det till större kostnader än vad de kostar att behålla den, röt Rhoda Grant, ledamot i det skotska parlamentet.
Snart var också fokus inriktat mot just det det faktum att kostnaderna av allt att döma skulle bli högre än dagens system med bemannade torn. Andra argument var att det utarmade kvalificerade arbetstillfällen och att HIAL inte kunde garantera drifts- och flygsäkerheten. 

-       Så snart vi börjar analysera de olika argumenten faller allt samman, fortsatte Rhoda Grant.
Kritiken ökade i mer eller mindre fräna ordalag från såväl politiskt och fackligt håll som från de experter som HIAL själva anlitat och som menade att det var ett ”dyrt och riskfyllt” projekt. 

Till slut blev motståndet för stort. I förra veckan meddelade HIAL att de dragit tillbaka de anbud som skickats ut och att hela projektet med att bygga en gemensam fjärrstyrd central för fem flygplatser har stoppats. Istället ska berörda parter försöka finna ”nya vägar för att garantera flygtrafiken” i de norra delarna av Skottland.

Från svenskt håll kom beskedet från de skotska myndigheterna som en överraskning.

-       Ett oväntat beslut och säkert ett väl begrundat sådant då projektet pågått sedan 2018 och kostat skotska staten stora belopp. Vi följer utvecklingen med intresse då de skotska regionala flygplatsernas operationer av flygtrafiktjänster liknar de som ACR driver i Sverige, säger vd Wilhelm Wohlfahrt.


Flygtorget har sökt LFV för en kommentar till det skotska beslutet.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Inte flera flygplatser
Skrivet av Tornsvala, 2022-01-18 17:46:48
Ett huvudargument för RTS är att en flygledare ska kunna hantera fler flygplatser. Men det finns inte på kartan ännu. En förändring av de regelverk som krävs är inte en påbörjat. Det dröjer alltså år innan det är genomfört - om det någonsin blir det.
Anmäl inlägget
Utred - bättre sent än aldrig
Skrivet av Visby, 2022-01-17 22:39:13
I Sverige sjösattes detta högriskprojekt utan en oberoende utredning. Hur är det ens möjligt? Dessutom trots varningar från flygledare och piloter som rimligtvis vet vad de talar om.
Det är hög tid att syna det här äventyret i sömmarna.
Anmäl inlägget
Svar
Skrivet av LFV, 2022-01-17 21:10:49
De har inte sagt nej, de har bara inte sagt ja.
Anmäl inlägget
Svar från LFV??
Skrivet av Kalle, 2022-01-17 20:12:58
Lycka till med att få svar från LFV. Vi på insidan har aldrig fått se några svar. (Förutom de "rätta")
Anmäl inlägget
RTS fördelar?
Skrivet av JN, 2022-01-17 19:58:10
Måhända ni har rätt ang. ekonomin men kan det ändå på sikt vara billigare med en FL som styr flera flygplatser? Många och stora safety nackdelar? Var är flygsäkerhetsrisken? Avbrott, teknik/IT strul, sabotage osv kan inträffa även med lokal fysisk FL?
Regionalpolitik dvs arbetstillfällen osv har ganska liten safety påverkan. Regularitet borde särskiljas från flygsäkerhet, fallerar det på short final har man säkert samma förfarande som om det skulle hända nåt liknande med en lokal FL eller?
Anmäl inlägget
Fördelar/nackdel
Skrivet av Popen, 2022-01-17 17:46:47
Fjärrstyrda torn och allt centrerat förutsätter att all teknik fungerar och inte blir utsatt för sabotage.
Med personal på plats kan man hålla igång en mindre mängd trafik även om de stora förbindelserna bryts.
Anmäl inlägget
Kejsarens kläder
Skrivet av Jocob, 2022-01-17 17:08:00
Hur kan man få en rättvisande bild av detta projekt när dom som testar är direkt beroende av att det MÅSTE fungera. Annars försvinner ju jobbtillfällena i Sundsvall! Helt absurt!
Anmäl inlägget
Utred
Skrivet av Daniel, 2022-01-17 11:49:51
En rejäl genomlysning behövs av det extremt aggressivt framdrivna projektet i Sverige, med fokus på kostnaderna. Jag har ännu inte sett något som tyder på att fjärrstyrd flygledning skulle vara billigare än vanlig, trots att de många och stora nackdelarna borde kräva rejäla kostnadsminskningar för att motivera en övergång.
Anmäl inlägget
Vad säger svenska politiker?
Skrivet av Knut, 2022-01-17 08:54:40
Vore intressant att höra hur vår regering och politiker tänker gällande fjärrstyrd flygledning. I Sverige har man endast anlitat LFV som expertutredare i frågorna om ekonomiska fördelarna och flygsäkerhet. Intressant ??!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn