Remote Tower
Avinor i Norge har, liksom LFV i Sverige, ambitiösa planer för utvecklingen av fjärrstyrd flygledning. I Norge är det nya Remote Controle Center placerat i Bodø och de första flygplatserna anslöts dit i oktober 2020: Røst och Vardø, två mindre regionala flygplatser i norra Norge. De följdes av ytterligare två och de fyra har styrts från den reservcentral som byggts upp parallellt med den stora centralen i väntan på att den ska öppna officiellt den 1 juni. Därefter ska ytterligare 11 flygplatser successivt anslutas de närmaste åren då 15 flygplatser ska fjärrstyras från Bodø vilket gör centralen till den största i världen. De är alla mindre eller medelstora flygplatser och ännu finns inga planer på att fjärrstyra de större flygplatserna som Trondheim, Bergen eller för den delen Oslo Airport. Istället är det de så kallade kortbanenätet längs kusterna där i första hand Widerøe flyger som är aktuella.
Norge och Avinor har till del tagit en något annan väg i ambitionen på att utveckla fjärrstyrningen. Den absoluta merparten av flygplatserna i Norge är statliga och ingår i Avinor är det en enhetlig organisation som står för utvecklingen. I Sverige finns i dagsläget två leverantörer sedan LFV sålt sin del i det gemensamma bolaget SDATS till Saab och nu bygger en egen verksamhet där i dagsläget Östersund och Kiruna är anslutna medan Umeå, Malmö står på tur att fjärrstyras senare i år. Saab å sin sida ansvarar för Örnsköldsvik, Sundsvall, Linköping och Sälen.
Ytterligare en skillnad är det faktum att Avinor byggt en fullt fungerande reservcentral som kan ta över i händelse av att Bodø slås helt slås ut. Ett sånt heltäckande back-up-system finns inte i Sverige, vilket har kritiserats från bland annat pilothåll.
En del i utvecklingen av tekniken för fjärrstyrning är att en flygledare ska kunna hantera två eller tre flygplatser själv, i Norge såväl som i Sverige. Något sådant regelverk finns ännu inte godkänt, varken i Skandinavien eller Europa.