Skriv ut  

Därför bytte Norse flygplats i USA

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 maj 2022
Utan frakt inga billiga flygbiljetter. När den mindre flygplatsen Newburgh inte kunde hantera större fraktmängder tvingades Norse Atlantic att byta till stora JFK.

Norse Atlantic
Norse Atlantic
 
Det är nu mindre än en månad kvar till att premiärflygningen med Norse Atlantic går av stapeln. Den 14 juni startar trafiken från Oslo till New York med inledningsvis två rotationer i veckan, vilket dubbleras från den 4 juli. Enligt de ursprungliga planerna var det Newburgh som var destination för flighterna till New York. Det är en mindre flygplats cirka tio mil norr om Manhattan och det var dit som Norwegian flög när atlanttrafiken var en del av flygprogrammet. En mindre flygplats innebär lägre kostnader och möjlighet till snabbare hantering och turnaroundtider. Men en mindre flygplats innebär också att handling och övriga markresurser kan ha svårt att hantera flygplan med större kapacitetsbehov.

Av allt att döma är det orsaken till att Norse Atlantic för bara ett par veckor sedan meddelade att Newburgh bytts ut mot JFK i New York. Framför allt var det frakthanteringen som den mindre flygplatsen inte skulle klara och därmed tvingade fram flygplatsbytet.

- Vi vill gärna starta trafik på Newburh och räknar med att flygplatsen ska ingå i vårt nätverk så snart som de kan hantera de fraktmängder som vi räknar med att flyga in till USA. Frakt är en betydande del av våra intäkter vilka i sin tur gör det möjligt för oss att hålla låga priser till våra resenärer. VI har fortgående diskussioner med Newburgh om trafik i framtiden och är tacksamma för allt stöd därifrån, skriver Norse i en kommentar publicerad i amerikanska media. 

I dagsläget har Newburgh ett fåtal kommersiella linjer, bland andra Frontier till Denver och Allegiant till Las Vegas, alltså två inrikeslinjer. Besvikelsen över att tappa en interkontlinje från Europa var därför stor. 

- Att säga att vi är besvikna är ett understatement, sa Heather Bell-Meyer, ledare för Handelskammaren i Orange County i samband med att Norse bytt flygplats.

Både Newburg och JFK ägs av Port Authority i New York vilket förklarar att Norse så snabbt kunde få slottider på den stora flygplatsen i New York.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nå mistet jeg fullstendig
Skrivet av pf, 2022-05-16 16:59:02
respekten for Thomas.

Til hans info, Oslo-Fornebu var Oslos flyplass tom starten av Oktober 1998, da Gardermoen overtok. At NAS, som da het Busy Bee har fløyet frakt derifra til USA er totalt umulig ! Norwegian kom ikke før flere år senere ! Var du født da, Thomas ?

Anmäl inlägget
SIN
Skrivet av @Johan, 2022-05-16 16:29:50
Var det inte i Singapore dom anlände flera veckor i sträck med ruttna färskvaror som inte klarat dygnslånga förseningar? I fraktbranschen blev det ett stående skämt.
Anmäl inlägget
@ABC
Skrivet av Johan, 2022-05-16 14:54:19
Vart får du allt ifrån? NAS flög en nedrans massa frakt från/till USA med B788 o B789 så du kan väl sluta killgissa i allt?
För info till artikelförfattaren så flög NAS endast på Newburgh med B738 och MAX-trafiken, long haul flög till JFK.
Anmäl inlägget
Flyga över pölen
Skrivet av thomas, 2022-05-16 11:41:22
Markdistributionen kan inte ha varit ett problem i
USA de har ett väl utvecklat inrikes logistiknät.
Jag såg en avgång på Forneby var många cont och paletter till Nyc, men en flight säger ingenting
Skillnaden nu är att transportören får mycket bättre betalt för cargo.
Anmäl inlägget
Samma misstag som Norwegian?
Skrivet av ABC, 2022-05-16 09:29:49
Norwegian gjorde sig kända för att vara så opålitliga att frakten nästan helt försvann, man får hoppas att dom lärt sig något. En läxa är kanske att frakt inte bara ska ”flygas in till USA” utan även ut...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn