Går det att fullständigt omvandla SAS verksamhet?
Publicerad den 27 maj 2022Kommentarer
Jag skulle säga att det är lämpligare att titta på vad konkurrenter gör än att kika i backspegeln. Det borde vara ganska enkelt att se på var andra flygbolag är bättre och sen ändra de delarna i SAS. Tex delade Norwegian tidigare upp sig i många AOC och baser men det var misslyckat och man har nu ett fokus på enkelhet. Varför ska SAS försöka med det samma?
Precis det som blir resultatet när kvaliten fallerar. Kunderna letar sig till andra bolag. Finnair kör 320 Helsingfors-Arlanda med hög kabinfaktor. Bättre on time, bagaget finns på bandet och sällan överbokat. Vettiga priser! SAS sparar sig till döds tyvärr!
SAS bildades för att resp. lands marknad var för liten för interkont. Nu är man i samma läge att ett skuldsatt SAS kan vara för litet då konkurrenter med moderna och större flygplan med lägre kostnader tar över marknaden. Det påminner och båtfrakt och laastbilsfraktmarknaden. SAS måste bli snabbare och smartare för att överleva och ösa på stolar där man tjänar pengar, tex A330 CPH-LHR man flyger nu. Borde finnas flera sådana avgångar (Malaga?)
behöver göras om inom SAS, allt som sitter i väggarna behöver tvättas bort. Hela ineffektiva tungrodda kulturen ska bort. Därför är en riktig rekonstruktion enda vägen fram.
Man kan vara rädd för att statliga ägarna vill göra allt för att undvika detta,
Olyckligt om inte det blir ett ” born again” SAS.
Om man fortsätter som vanligt, på ruinens brant med återkommande kassa på fyllningar frå staterna, blir SAS helt irrelevant.
Massa chefer och mellan chefer äter upp bolaget. Sitter med fantasi lön. Det är verklighet. Säg upp halva frösundavik.
CRJ 900 har vad jag vet en väldigt känslig punkt för vikt och balans. Det är ofta så i mindre kärror. Även ATR (gud förbjuder).
I övrigt tror jag att man bör avveckla SAS och avgå med flaggan i topp!
Det kostar också multum att flyga med en 320 som är halvfull.
Hur står det till med on time perfomance, överbokningar och lämnat bagage pga för mycket payload i CRJ900? Hur är det med good will?
Visst skall man ibland titta bakåt också men det är just det pilot facken bara gör. Kanske på plats med lite nutid och sedan basera framtiden på denna!
Har detta bolag överhuvudtaget förändrats sedan 1946, utöver delvis jet-drift?
En flygplats har gynnats och alla andra har betalt för detta. SAS har missgynnat Sverige, trots att vi betalt mest…så varför ska vi svenskar fortsätta att bry oss om gammel-sas? Lägg ner eländet eller försätt det i konkurs!
SAS har en Administration som är lika stor som Emirates och SAS är mycket mindre än Emirates. Man tjänar pengar på flygningarna men svarta hålet är Administrationen.
Att titta i backspegeln för att hitta en framtida väg för ett nationellt flygbolag som SAS är lika klokt som att titta i backspegeln för historiska bolag som Facit och Götaverken. Om man tittar tillräckligt långt tillbaka för dessa bolag hittar man säkert historiska siffror gör att man skulle hitta en “möjlig” väg framåt och återigen börja tillverka skrivmaskiner, räknemaskiner och kanske bygga traditionella handelsfartyg.
Brynielsson, show me the money!
Vart tar pengarna vägen, gör en djup analys om det istället!
Hur kan man få ett positivt resultat i ett bolag som har ett hål i botten.
Det här klippet kan kanske hjälpa SAS-topparna att få upp ångan lite?
För vem ska SAS ha ett positivt resultat och vinst? Aktieägarna som aldrig får en utdelning? eller underleverantörer som när sig på SAS verksamhet, t.ex. leasingbolagen? eller ska vi påstå att det är för de anställda resultatet är viktigt? Titta på historiken och berätta vad som hänt med det positiva resultat, vem har det gynnat?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten