Skriv ut  

Går det att fullständigt omvandla SAS verksamhet?

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 maj 2022
De som inte ser bakåt när de ser framåt får se upp. Det är en gammal sanning som kan vara aktuell inför SAS kvartalsrapport nästa vecka. Den som väljer att vända blicken 15 år tillbaka kan hitta nyttiga lärdomar, skriver Lars Brynielsson i en fredagskrönika.

I senaste kvartalsrapporten, vi väntar nu på den nya som presenteras på tisdag, lanserades SAS Forward med målet att fullständigt omvandla verksamheten genom att dra nytta av SAS varumärke, skapa konkurrenskraftiga enhetskostnader, bygga en flexibel organisation samt fördela kostnadsbördan mellan intressentgrupper och fordringsägare.

Vi har hört det förut. SAS gjorde ett liknande försök i perioden 2004 – 2008. Modet svek ledningen i slutfasen då man skulle dela upp SAS Airlines i fyra flygbolag. Ett stort arbete hade lags ner hos SAS Danmark, SAS Norge (de första åren SAS Braathens), SAS Sverige och SAS International. Allt var klart med organisation, bemanning och nödvändiga manualer för att söka drifttillståndet AOC hos berörda luftfartsmyndigheter. Målet var att lämna in ansökan före juluppehållet 2008. Men ledningen fick kalla fötter. Bilen var på väg med ansökan till Svenska Luftfartsverket i Norrköping men fick telefonledes order på vägen dit att vända om.

Bakgrunden till bolagisering av SAS var olönsamhet, höga kostnader och en tungrodd organisation. Genom en uppdelning av koncernen i självständiga bolag skulle det bli enklare att identifiera och åtgärda onödiga kostnader och förbättra konkurrensläget. Den tilltänkta organisationen redovisades i årsredovisningen från 2004 med 19 olika bolag, 4 bolag inom SAS Airlines, 5 (del)ägda flygbolag samt 10 övriga bolag. Dessutom hade SAS intressen i några externa flygbolag. 

I årsredovisningen från 2005 skrev avgående Vd Jørgen Lindegaard att strukturen för fortsatt effektivisering och marknadsanpassning var lagd genom etablering av dotterbolag för samtliga affärsenheter och flygbolag. Den enda personalgrupp som inte överfördes från SAS konsortiet i första omgången var piloterna som stretade emot. Driftsresultatet EBIT för de fyra bolagen inom SAS Airlines var SAS Danmark – 618 MSEK, SAS Braathens + 889 MSEK, SAS Sverige – 370 MSEK och SAS International – 69 MSEK. Det nyligen inköpta Braathens hade betydligt lägre enhetskostnader än SAS.

I årsredovisningen från 2006 redovisade samtliga fyra bolag inom SAS Airlines positiva driftsresultat EBIT, SAS Danmark + 186 MSEK, SAS Braathens + 330 MSEK, SAS Sverige + 525 MSEK och SAS International + 169 MSEK. SAS Braathens resultat var lägre än förgående år beroende på den pågående integrationen med SAS norska verksamhet. Tillförordnade vd Gunnar Reitan noterade att god kostnadskontroll och effektiv kapacitetsanpassning givit betydande resultatförbättringar framför allt inom SAS Airlines. Nytillträdde vd Mats Jansson noterade att det behövs tydligare roller inom koncernen efter den genomförda decentraliseringen och bolagiseringen för att säkerställa kvalitet och tempo i genomförandet?

I årsredovisningen från 2007 skrev Vd Mats Jansson att det var glädjande att koncernens kärnverksamhet flygbolagen förbättrat sina resultat med undantag av SAS International. Den nya strategiplanen Strategi 2011 fokuserade på flygverksamheten. Strategin skulle genomföras genom en kulturell turn-around med nära samarbete med medarbetare och fackföreningar. Trots mantrat att det var omodernt att strejka utbröt några arbetskonflikter. Tre haverier inträffade med flygplanstypen Q400. Driftsresultatet EBIT blev för SAS Danmark + 459 MSK, SAS Norge + 1 038 MSEK, SAS Sverige + 622 MSEK och SAS International + 43 MSEK.

2008 blev ett krisår för flygindustrin. Finansiell kris och rekordhöga oljepriser reducerade efterfrågan på flygresor. Många flygbolag slogs ut som konkurrenten Sterling i Danmark. SAS drabbades dessutom av Spanair olyckan i Madrid. För att undgå konkurs siktade man på en nyemission på 6 miljarder SEK. Ledningen tappade förtroendet på att kunna genomföra de nödvändiga åtgärderna genom samarbete med den decentraliserade organisationen. I den nya strategin Core SAS återgick man till att centralisera flygverksamheten inom SAS Airlines uppdelat på de tre nationella produktionsenheterna i Danmark, Norge och Sverige. SAS International och stationerna flyttades till produktionsenheterna. Många verksamheter avyttrades under året. SAS koncernens redovisade förlust på slutraden.

2009 var man tillbaka vid en centralt styrd, olönsam och tungrodd organisation med höga kostnader. Alternativet hade varit att försöka effektivisera SAS utgående från de separata affärsenheterna som hade engagerade ledningsgrupper insatta i verksamheten. Många duktiga personer valde därefter att lämna SAS. Från 2008 redovisas driftsresultatet EBIT för SAS Danmark - 298 MSEK, SAS Norge + 142 MSEK, SAS Sverige - 133 MSEK och SAS International - 136 MSEK.

Ett flygbolag levererar stolar till kunderna. Ett enkelt resultatmått är intäkt, kostnad och resultat per levererad stol. Hotellen har liknande affärsidé och mäter per rum. Från 2008, sista året som SAS redovisade affären uppdelat på flygbolagen, finns jämförelser med andra flygbolag som borde ha gett tydlig anvisning hur SAS skulle kunna effektivisera sina flygbolag för att nå lönsamhet/minska förlusten.

För 2008 blev intäkt, kostnad och resultat per levererad stol i SEK: SAS Danmark 1 044, 1 070, -26, SAS Norge 936, 927, +9, SAS Sverige 934, 948, -14 och SAS International 4 915, 4 998, -83.

Jämförbara siffror från 2008 från några lämpliga flygbolag att jämföra sig med: Norwegian: 692, 624, + 68, easyJet 549, 521, + 28, Ryanair 476, 421, +55, Air Berlin 825, 854 och -29 och Southwest 599, 572, +38.

I första kvartalsrapporten från 2022 noterade Vd Anko van der Werff att SAS behöver en omstart. Nyckelorden för den operativa plattformen, flygbolagen, är ökad effektivitet, kostnad per producerad stol, och flexibilitet, anpassning till efterfrågan och konkurrens.

Det finns kanske några lärdomar att hämta från det som hände 2004–2008 och därefter?



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bromsa i uppförsbacke
Skrivet av Hukle, 2022-05-30 08:58:43
Jag skulle säga att det är lämpligare att titta på vad konkurrenter gör än att kika i backspegeln. Det borde vara ganska enkelt att se på var andra flygbolag är bättre och sen ändra de delarna i SAS. Tex delade Norwegian tidigare upp sig i många AOC och baser men det var misslyckat och man har nu ett fokus på enkelhet. Varför ska SAS försöka med det samma?
Anmäl inlägget
Sv,sv Trötter
Skrivet av Trötter, 2022-05-29 13:23:22
Precis det som blir resultatet när kvaliten fallerar. Kunderna letar sig till andra bolag. Finnair kör 320 Helsingfors-Arlanda med hög kabinfaktor. Bättre on time, bagaget finns på bandet och sällan överbokat. Vettiga priser! SAS sparar sig till döds tyvärr!
Anmäl inlägget
SAS ursprung
Skrivet av Mr €, 2022-05-29 13:09:31
SAS bildades för att resp. lands marknad var för liten för interkont. Nu är man i samma läge att ett skuldsatt SAS kan vara för litet då konkurrenter med moderna och större flygplan med lägre kostnader tar över marknaden. Det påminner och båtfrakt och laastbilsfraktmarknaden. SAS måste bli snabbare och smartare för att överleva och ösa på stolar där man tjänar pengar, tex A330 CPH-LHR man flyger nu. Borde finnas flera sådana avgångar (Malaga?)
Anmäl inlägget
ALLT
Skrivet av The Viking, 2022-05-29 13:02:28
behöver göras om inom SAS, allt som sitter i väggarna behöver tvättas bort. Hela ineffektiva tungrodda kulturen ska bort. Därför är en riktig rekonstruktion enda vägen fram.
Man kan vara rädd för att statliga ägarna vill göra allt för att undvika detta,
Olyckligt om inte det blir ett ” born again” SAS.
Om man fortsätter som vanligt, på ruinens brant med återkommande kassa på fyllningar frå staterna, blir SAS helt irrelevant.
Anmäl inlägget
Frösundavik
Skrivet av Henrik , 2022-05-29 09:45:12
Massa chefer och mellan chefer äter upp bolaget. Sitter med fantasi lön. Det är verklighet. Säg upp halva frösundavik.
Anmäl inlägget
@Trötter
Skrivet av Bosse Andersson, 2022-05-29 06:11:39
CRJ 900 har vad jag vet en väldigt känslig punkt för vikt och balans. Det är ofta så i mindre kärror. Även ATR (gud förbjuder).

I övrigt tror jag att man bör avveckla SAS och avgå med flaggan i topp!

Anmäl inlägget
Rätt flygplan på rätt tidpunkt
Skrivet av Sv trötter, 2022-05-27 22:17:44
Det kostar också multum att flyga med en 320 som är halvfull.
Anmäl inlägget
Kvalitet
Skrivet av Trötter, 2022-05-27 16:55:26
Hur står det till med on time perfomance, överbokningar och lämnat bagage pga för mycket payload i CRJ900? Hur är det med good will?
Anmäl inlägget
Piloter mfl
Skrivet av Acorn, 2022-05-27 16:26:13
Visst skall man ibland titta bakåt också men det är just det pilot facken bara gör. Kanske på plats med lite nutid och sedan basera framtiden på denna!
Anmäl inlägget
Avveckla eländet
Skrivet av Rolf, 2022-05-27 14:43:45
Har detta bolag överhuvudtaget förändrats sedan 1946, utöver delvis jet-drift?
En flygplats har gynnats och alla andra har betalt för detta. SAS har missgynnat Sverige, trots att vi betalt mest...så varför ska vi svenskar fortsätta att bry oss om gammel-sas? Lägg ner eländet eller försätt det i konkurs!
Anmäl inlägget
Administration
Skrivet av Fly, 2022-05-27 13:16:46
SAS har en Administration som är lika stor som Emirates och SAS är mycket mindre än Emirates. Man tjänar pengar på flygningarna men svarta hålet är Administrationen.
Anmäl inlägget
Brynielsson lost in history
Skrivet av Clara, 2022-05-27 10:54:55
Att titta i backspegeln för att hitta en framtida väg för ett nationellt flygbolag som SAS är lika klokt som att titta i backspegeln för historiska bolag som Facit och Götaverken. Om man tittar tillräckligt långt tillbaka för dessa bolag hittar man säkert historiska siffror gör att man skulle hitta en "möjlig" väg framåt och återigen börja tillverka skrivmaskiner, räknemaskiner och kanske bygga traditionella handelsfartyg.
Anmäl inlägget
Show me the money!
Skrivet av Mr, 2022-05-27 10:13:50
Brynielsson, show me the money!
Vart tar pengarna vägen, gör en djup analys om det istället!
Hur kan man få ett positivt resultat i ett bolag som har ett hål i botten.

Det här klippet kan kanske hjälpa SAS-topparna att få upp ångan lite?

https://youtu.be/FFrag8ll85w
Anmäl inlägget
För vem?
Skrivet av Baronen, 2022-05-27 09:56:40
För vem ska SAS ha ett positivt resultat och vinst? Aktieägarna som aldrig får en utdelning? eller underleverantörer som när sig på SAS verksamhet, t.ex. leasingbolagen? eller ska vi påstå att det är för de anställda resultatet är viktigt? Titta på historiken och berätta vad som hänt med det positiva resultat, vem har det gynnat?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn