Skriv ut  

Fraktmarknaden ger Norse Atlantic en rivstart

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 juni 2022
Två av linjerna till USA är nu igång. Fler tillkommer senare under sommaren. Redan nu ser Norse Atlantic att vid sidan av passagerarna har frakten gett ekonomin en rivstart. Redan nästa år räknar flygbolaget med att gå med vinst.

I förra veckan gick premiärflygningen från Oslo till New York. Sedan dess är också linjen till Fort Lauderdale igång och Norse Arlantic har nu startat vad vd:n Tore Larsen är ett nytt kapitel när det gäller att flyga billigt över Atlanten.

Egentligen skulle premiären ha skett redan i slutet av förra året, inför det stora resandet över jul och nyår men flygbolaget valde att avvakta och låta marknaden stabiliseras ytterligare. Av allt att döma var det ett klokt val. Vid sidan av den, enligt Norse, överraskande goda bokningssituationen, särskilt från USA till Norge och Europa, har frakten visat sig ge flygbolaget en ekonomisk rivstart. I första hand är det den aldrig sinande efterfrågan på ”sjömat”, alltså norsk lax och norska skaldjur som redan fyller lastrummen. Premiärturen till New York bar med sig cirka 20 ton lax i lastrummet.

- Vi har mycket högre intäkter på flygfrakten än vad vi hade räknat med, säger Tore Larsen till dn.no.
Det beror i sin tur på pandemin och att fraktmarknaden fortsatt har stor efterfrågan på kapacitet som i många fall inte riktigt hinner med. Den fortsatt starka fraktmarknaden var också anledningen till att Norwegian innan trafikstarten bytte de två regionala och billigare flygplatserna, Stewart norr om New York och Ontario utanför Los Angeles mot JFK och LAX där det fanns möjlighet att hantera de fraktvolymer som nu visar sig vara verklighet. 

Norse Atlantic har ännu inget trafiktillstånd för flygningar mellan Storbritannien och USA så när den nya linjen från London till New York drar igång blir det som en slingad linje från Oslo, via Gatwick till JFK. Arbetet pågår också att redan inför vintersäsongen i år ha inlett ett samarbete med något flygbolag – högst troligen Norwegian – för att mata in passagerare till långlinjerna. Efter bara en dryg veckas verksamhet är tilltron till framtiden hög och vd Tore Larsen räknar med lönsamhet vid utgången av 2023, när det första hela årets trafik är genomförd.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Laks
Skrivet av Bjørn, 2022-06-22 07:56:50
Til info. Laks er en meget godt betalt vare å fly. Emirates har selv sagt at norsk fisk i frakt rommet bidrar sterkt til at Oslo Dubai tjener penger. Norse påpekte det samme i norske medier.
Anmäl inlägget
Gro
Skrivet av Bjørn, 2022-06-22 07:53:26
Gro, alle vet selv om kabinen var 90% utsolgt, men at det var såkalt 10 % noshow, så er det mange som får pengene tilbake av de 10 prosentene. Jeg skrev om de 90% fordi det viser at det fra start var stor interesse for ruten. Bussgods har intet med dette å gjøre. Norse ledelsen sa i norske medier at de tjente faktisk gode penger, og langt mer enn det de hadde trodd på sin start av flyet til New York fra Oslo.
Anmäl inlägget
Alternativ
Skrivet av Ehrmantrout, 2022-06-21 18:30:30
Norse tar över SAS långlinjer? Snart går SAS i konkurs ?
Anmäl inlägget
Bussgods gigantisk marknad?
Skrivet av Gro, 2022-06-21 15:51:18
Jag skulle tro att bussgods har en totalmarknad på ett par miljoner i Sverige.

Att tro på flygfrakt i passagerarplan som räddningen för Norse är lite komiskt. När Norwegian flög långlinjer var flygfrakten som ett stort svart hål i resultaträkningen. Det kanske handlar om 1-2 % av totalomsättningen för Norse som säkert förlorar minst 50 öre på varje intjänad krona.
Anmäl inlägget
Know-it-all-typen
Skrivet av Fred, 2022-06-21 13:55:29
Johan och Gro, läs på innan ni kommenterar. Känns onödigt att läsa kommentarer HELT utan substans. Gro: alla wide-body pax-flyg har stor fraktkapacitet. Johan: Vilken SAS chef har negligerat fraktmarknaden? SAS har snarare en hög prio på frakt och lyckas tjäna många miljoner på just detta segment, Rickard och Anko och säkert tidigare CEOs också highlightar detta med jämna mellanrum.
Anmäl inlägget
Går visst att tjäna pengar på frakt
Skrivet av Bertil, 2022-06-21 13:54:30
SAS har aldrig tjänat så mycket pengar på frakt som på den tiden de flög med B747. Det var då laxexporten startade från Norge
Anmäl inlägget
inse den bistra rådande verkligheten.
Skrivet av frans otto sjöbuse, 2022-06-21 12:59:23
Gro du dillar wide body plan är byggda för att finansiera operations kostnaden de är palletiserade i belly, plan är byggda för att få in cargo som finansierar operations kostnaden, en lastbil är inte relevant i sammanhanget.
Anmäl inlägget
Frakt i bagageluckan
Skrivet av Till Gro, 2022-06-21 11:20:31
Gro, har du hört talas om Bussgods?
Anmäl inlägget
Kabinkaktor norsk definition?
Skrivet av Gro, 2022-06-21 11:14:28
Ja du Björn det är inte lätt att förstå olika begrepp inom flyget. Kabinfaktor är som du hör på ordet ett sätt att mäta hur många stolar som sålts i förhållande till stolar som finns på flygningarna. Det har ingenting med frakt att göra. Att kabinen var "solgt ut" till 90 % är omöjligt samtidigt som kabinfaktorn var 80 % men om du menar att skillnaden består i att det var 10 % som köpt ej återbetalningsbara biljetter och missat flyget kanske det är det du menar.
Anmäl inlägget
Frakt och 787
Skrivet av Mr €, 2022-06-21 11:04:05
Flyger man med pax till JFK från OSL i en 787-9 kan man lasta många ton frakt innan man når MTOW. Det gäller att volymen av tung frakt finns där (frusen lax) med vanliga e-bay paket så fylls lastrum innan MTOW nås.
Anmäl inlägget
Frakt
Skrivet av Bjørn, 2022-06-21 10:04:56
Gro har tydeligvis IKKE peil på frakt. Selskapet tjente gode penger på nettopp frakt. Første flygning fra Oslo, og da på direkteruten, ikke den som går via Gatwick, hadde kabinfaktor på 80 %, mens kabinen var 90% solgt ut. Alltid noen som ikke møter opp. Tilbake fra USA var kabinen 100& full. Visse må skrive negativt utelukkende for de tåler ikke at noen gjør det godt.
Anmäl inlägget
Frakt i baggageluckan?
Skrivet av Gro, 2022-06-21 09:07:08
Att tjäna pengar på frakt i ett passagerarplan med fraktutrymme i baggageluckorna är lika svårt som att köpa in passagerarbussar och konkurrera med lastbilar på fraktmarknaden. Vad blir nästa steg? Frakta timmer för att få upp volymerna och låtsas som det går bra för bolaget?
Anmäl inlägget
Frakt
Skrivet av Johan, 2022-06-21 08:54:00
Va härligt att se ett flygbolag som vill flyga, satsar på framgång. Lycka till Norse. Hur är det SAS chefer säger, ”nej, det är absolut inga pengar att tjäna på frakt”? Nej, det är ju bättre att kriga internt och spara sig till döds.
Trodde aldrig jag skulle säga detta men ”GO Norse och Norwegian” vi behöver verkligen framåtsträvande flygbolag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev