Fraktmarknaden ger Norse Atlantic en rivstart
Publicerad den 21 juni 2022Kommentarer
Til info. Laks er en meget godt betalt vare å fly. Emirates har selv sagt at norsk fisk i frakt rommet bidrar sterkt til at Oslo Dubai tjener penger. Norse påpekte det samme i norske medier.
Gro, alle vet selv om kabinen var 90% utsolgt, men at det var såkalt 10 % noshow, så er det mange som får pengene tilbake av de 10 prosentene. Jeg skrev om de 90% fordi det viser at det fra start var stor interesse for ruten. Bussgods har intet med dette å gjøre. Norse ledelsen sa i norske medier at de tjente faktisk gode penger, og langt mer enn det de hadde trodd på sin start av flyet til New York fra Oslo.
Norse tar över SAS långlinjer? Snart går SAS i konkurs ?
Jag skulle tro att bussgods har en totalmarknad på ett par miljoner i Sverige.
Att tro på flygfrakt i passagerarplan som räddningen för Norse är lite komiskt. När Norwegian flög långlinjer var flygfrakten som ett stort svart hål i resultaträkningen. Det kanske handlar om 1-2 % av totalomsättningen för Norse som säkert förlorar minst 50 öre på varje intjänad krona.
Johan och Gro, läs på innan ni kommenterar. Känns onödigt att läsa kommentarer HELT utan substans. Gro: alla wide-body pax-flyg har stor fraktkapacitet. Johan: Vilken SAS chef har negligerat fraktmarknaden? SAS har snarare en hög prio på frakt och lyckas tjäna många miljoner på just detta segment, Rickard och Anko och säkert tidigare CEOs också highlightar detta med jämna mellanrum.
SAS har aldrig tjänat så mycket pengar på frakt som på den tiden de flög med B747. Det var då laxexporten startade från Norge
Gro du dillar wide body plan är byggda för att finansiera operations kostnaden de är palletiserade i belly, plan är byggda för att få in cargo som finansierar operations kostnaden, en lastbil är inte relevant i sammanhanget.
Gro, har du hört talas om Bussgods?
Ja du Björn det är inte lätt att förstå olika begrepp inom flyget. Kabinfaktor är som du hör på ordet ett sätt att mäta hur många stolar som sålts i förhållande till stolar som finns på flygningarna. Det har ingenting med frakt att göra. Att kabinen var “solgt ut” till 90 % är omöjligt samtidigt som kabinfaktorn var 80 % men om du menar att skillnaden består i att det var 10 % som köpt ej återbetalningsbara biljetter och missat flyget kanske det är det du menar.
Flyger man med pax till JFK från OSL i en 787-9 kan man lasta många ton frakt innan man når MTOW. Det gäller att volymen av tung frakt finns där (frusen lax) med vanliga e-bay paket så fylls lastrum innan MTOW nås.
Gro har tydeligvis IKKE peil på frakt. Selskapet tjente gode penger på nettopp frakt. Første flygning fra Oslo, og da på direkteruten, ikke den som går via Gatwick, hadde kabinfaktor på 80 %, mens kabinen var 90% solgt ut. Alltid noen som ikke møter opp. Tilbake fra USA var kabinen 100& full. Visse må skrive negativt utelukkende for de tåler ikke at noen gjør det godt.
Att tjäna pengar på frakt i ett passagerarplan med fraktutrymme i baggageluckorna är lika svårt som att köpa in passagerarbussar och konkurrera med lastbilar på fraktmarknaden. Vad blir nästa steg? Frakta timmer för att få upp volymerna och låtsas som det går bra för bolaget?
Va härligt att se ett flygbolag som vill flyga, satsar på framgång. Lycka till Norse. Hur är det SAS chefer säger, ”nej, det är absolut inga pengar att tjäna på frakt”? Nej, det är ju bättre att kriga internt och spara sig till döds.
Trodde aldrig jag skulle säga detta men ”GO Norse och Norwegian” vi behöver verkligen framåtsträvande flygbolag.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten