Det var i februari som SAS presenterade en ny långlinjedestination: Toronto. Dessutom med flygningar från både Kastrup och Arlanda. Trafiken flygs med den relativt nya, mindre långdistansmaskinen A321LR och i dagsläget går det åtta förbindelser i veckan mellan Skandinavien och Toronto.
Det innebar i sin tur att Air Canada, som tidigare varit ensamma om att flyga mellan Kanada och Skandinavien, har konkurrens på sträckan när de återstartade trafiken på Köpenhamn. Visserligen har de kanadensiska flygbolaget ett övertag vad gäller antal säten, under sommaren har det växlat mellan B787-9 och A330-300, vilket ger 298 respektive 292 stolar i jämförelse med de 157 som SAS har på A321LR. Att det nu råder konkurrens på trafiken från Skandinavien till Kanada kom dock som en överraskning för Air Canada som försiktigtvis bantade antalet rotationer när trafiken gick igång innan sommaren.
Men av allt att döma har inte Air Canada gett upp hoppet om att kontrollera trafiken till Skandinavien. Med start i juni nästa år börjar flygbolaget trafikera även sträckan Montreal – Köpenhamn vilket ger dubbla Dreamlinerförbindelser till de två största städerna i Kanada. Samtidigt har Air Canada beställt 26 A321XLR från Airbus med första leverans i mitten av 2024. Det kan tyda på att flygbolaget förbereder flera linjer mellan Kanada och Europa. Kanada har länge legat högt på listan över länder och destinationer som saknar direkttrafik från Arlanda. Toronto låg på femte plats med en beräknad marknad på cirka 25 000 passagerare årligen, innan SAS till slut startade direktlinjen i juni. Även Montreal finns med på 30-i-topplistan, plats 26.