Saab och Heart Aerospace har också tecknat ett samarbetsavtal gällande leverans av delsystem och utforskning av ytterligare samarbetsområden, inklusive certifiering och tillverkning.
- Detta understryker vårt engagemang för innovativ teknik och lösningar för hållbart flyg. Heart är en pionjär inom kommersiellt elflyg och vi ser fram emot att bidra till flygets framtid med vår erfarenhet av att utveckla lösningar i teknikens framkant, säger Micael Johansson, VD och koncernchef för Saab.
Tidigare beställningar på Heart Aerospaces elflygplan ES-19, som placerats av United Airlines och Mesa Air Group för totalt 200 elektriska flygplan med option på ytterligare 100 plan, bekräftas på nytt för den uppdaterade ES-30-designen.
- Hearts spännande nya design med en toppmodern reservhybridmotor är den typ av revolutionerande tänkande som kommer att tillföra verklig innovation till flyget, säger Scott Kirby, VD på United Airlines.
- ES-30 är ett elektriskt flygplan som industrin faktiskt kan använda, säger Anders Forslund, grundare och VD för Heart Aerospace. Med ES-30 kan vi börja minska utsläppen från flygresor långt före slutet av detta decennium och responsen från marknaden har varit fantastisk.
- Vi har en plan och det är inte bara att bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en helt ny industri. Sverige är ursprungslandet för flygskammen och antiflygrörelsen. Men vi ska göra resande med elflyg verkligt och bevara möjligheten att flyga för kommande generationer, fortsätter Anders Forslund.
Det finns 5 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Bränsleceller?
Skrivet av Hephaestion, 2022-09-18 12:27:52
Är verkligen batteridrivna flygplan framtiden? Finns inte motsvarande utveckling med bränsleceller/vätgas i antågande?
|
|
realitet
Skrivet av frans otto sjöbuse, 2022-09-17 14:19:04
Det handlar om miljarder inte millioner för att få fram en fungerande certifierad produkt.
Men absolut det kommer att flyga regionala flyg med annan än kolvätes drift. Men för stort för Sverige, tror snarare nåt för Tessla Elon han har ju redan bevisat sig med spacex där Nasa satsar miljarder. Ett samarbete är den enda möjligheten och bli delleverantör som SAAB redan är till ex. Boeing
|
|
Säljer powerpoints
Skrivet av André, 2022-09-17 11:18:08
Tänk hur mycket pengar som lagts på att utveckla A220, eller hur mycket det kostade att byta motorer på 737:orna. Det finns ingen chans att något litet nystartat bolag kommer få fram en radikalt annorlunda flygmodell, få den certifierad, få igång en serieproduktion och få fram en global underhålls och service-organisation.
|
|
SAAB och Heart
Skrivet av Hakaol, 2022-09-17 10:01:44
Tveksam till att det kommer att bli ett Certifierat Flygplan men man kommer säkert få med sig något. Nu är det ju i sammanhanget inga stora pengar SAAB satsar
|
|
Ny batteri teknik
Skrivet av Thomas, 2022-09-16 12:32:47
Kontakta Tessla de har ett superhemlugt batteriprojekt med helt ny teknik där en bil kan köras i tusen mil på en laddning.
|
|