Mer än 50 år efter den första bemannade månlandningen 1969 planerar NASA återigen en månlandning, och Europa och Airbus spelar en stor roll i projektet. Airbus ansvarar för att bygga European Service Module (ESM), som både driver och manövrerar Orion-rymdfarkosten och förser besättningen med vatten och syre.
Rymdfarkosten Orion består av två huvuddelar: Crew Module med plats för fyra astronauter och deras last, och Service Module, som är installerad under besättningsmodulen.
Artemis I är en obemannad testflygning som inte kommer att landa på ytan utan stanna i månens omloppsbana i upp till 25 dagar för att visa att raketen och rymdfarkosten kan flyga säkert. Rymdresans fokus ligger på framtida Orion-besättningar, eftersom Artemis ll kommer vara bemannad.
I drygt tre veckor ska Orion resa hissnande 2 092 147 kilometer till (och runt) månen innan den återvänder till jorden den 11 december. Det obemannade fartyget kommer att plaska ner utanför kusten i Baja, Kalifornien. Även om inga människor är ombord kommer två högteknologiska dockor att vara de första passagerarna.
Uppskjutningen av Artemis II är för närvarande planerad till 2024.
Airbus har anlitats för att bygga totalt sex europeiska servicemoduler.