Skriv ut  

Miljardförlust för SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 december 2022
SAS rapporterar en miljardförlust under det gångna kvartalet, närmare bestämt 1,7 miljarder före skatt. En försvagad krona och ett högre flygbränslepris har slagit hårt mot SAS.

SAS redovisade en förlust före skatt på 1,7 miljarder under det gångna kvartalet. Det är en fördubbling jämfört med samma period föregående år. Anko van der Werff menar att rapporten inte är någon överraskning, med tanke på covid, Rysslands stängda luftrum och pilotstrejken i somras.

Trots de negativa siffrorna var antalet passagerare det högsta sedan pandemins utbrott.

- Under fjärde kvartalet hade vi det högsta antalet passagerare sedan pandemin startade. Vår kapacitet ökade med 15 procent jämfört med tredje kvartalet och ökade med 52 procent jämfört med föregående år, säger vd Anko van der Werff.

I rapporten framgår också att man ser en ökning av resor till både kallare och varmare vinterdestinationer jämfört med förra vintern.

– Det är några saker som nu är annorlunda. Under året har vi haft omikronutbrottet (i början av året) och strejken i somras. Att vi nu ser mera stabilitet är en kombination av att de här faktorerna inte påverkar längre. Efterfrågan finns dessutom hos kunderna vilket är mycket goda nyheter, säger Anko van der Weff till TT.
 
Sparprogrammet SAS Forward och ansökan om konkursskydd i USA, Chapter 11, ska förhoppningsvis också leda till bättre siffror. SAS meddelar att man önskar slutföra domstolsprocessen i USA under andra halvåret 2023.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lyfta aktien?
Skrivet av Minime, 2022-12-03 04:59:27
Med all säkerhet kommmer de befintliga aktierna spädas u till minst 95%. Allts tappa 95% av ägandet i bolaget alternativt bli helt värdelösa när nya finansiärer lägger in pengar..
Anmäl inlägget
Konstigt uttryck!
Skrivet av Matematikern, 2022-12-02 11:51:44
Konstigt uttryck!

"många destinationer har SAS dålig frekvens eller ingen alls"

Rekord i dålig frekvens har nog Ryanair en gång varannan / var tredje dag till ett fåtal platser i Sverige. Dessutom har de ingen alls trafik till väldigt många flygplatser i Sverige.

Anmäl inlägget
Sv: Andreas
Skrivet av Hoppfull , 2022-12-02 10:26:26
Venedig, Genève och Bangkok är dom jag kommer på, på rak arm
Anmäl inlägget
Sv: Hoppfull
Skrivet av Andreas, 2022-12-02 04:59:51
"många destinationer har SAS dålig frekvens eller ingen alls"

Har du något exempel?
Anmäl inlägget
SAS måste göras om eller dö
Skrivet av @pf, 2022-12-01 20:11:57
Så är sanningen, det går inte att ha så höga admin kostnader att man knappt har råd med bränsle.
Men det har ingen ting att göra med att ledningen sitter på Frösundavik. Det hade varit samma sak om det hade varit en norsk ledning. Eller kanske värre, med tanke på ett norskt flygbolag som nästan drevs i konkurs av en ledning utan
” markkontakt ”
Anmäl inlägget
När tar det slut
Skrivet av Bulver, 2022-12-01 16:59:59
Hur många miljarder ska skattebetalarna fortsätta att pytsa in i detta förlustbolag? De som flyger från Landvetter har i vart fall extremt lite nytta av bolaget ifråga. Flyger till Arlanda, Kastrup och några semestermål. Resten av destinationerna sköter andra bolag utan att dia skattepengar.
Anmäl inlägget
Kör i botten
Skrivet av Hoppfull , 2022-12-01 16:07:19
Kommer någon i toppen bry sig snart innan det är för sent!!
Jag åker mycket å helst med SAS, men många destinationer har SAS dålig frekvens eller ingen alls, jag får en konspirations känsla av att någon eller några bara vill köra SAS bankrutt…
Anmäl inlägget
Från rapport Q4
Skrivet av SAS Q4, 2022-12-01 15:45:30
"SAS wants to highlight that there are no guarantees that SAS FORWARD will successfully be completed through the
Chapter 11 process. In the event that the expected burden sharing, debt conversions and new capital raise are not completed as planned, SAS will be unable to support its existing capital structure and current liquidity levels and it cannot be ruled out that SAS could become unable to meet its obligations over the longer term as they fall due."

Källa: SAS Q4 Report
Anmäl inlägget
SAS rätt vd med tanke på läget
Skrivet av thomas, 2022-12-01 15:29:11
faktiskt har Anko gjort ett bra jobb hittills
bara det här med att organisera konkursskydd,
sen hanterat förhandlingarna med facken, bränslepriser leasingar etc
ett svårare VD jobb finns nog inte.
Det är starka intressen som vill ha SAS kvar som Danska staten, och Norrmännen verkar även vakna men ändå tufft jobb att ro allt i hamn för Anko
Anmäl inlägget
LH, QF, EK m.fl
Skrivet av pf, 2022-12-01 10:52:08
nettverkbolag går med milliardoverskudd.

Det gjör ikke det Stockholmsledede.....Bör dette finne ut hvilke ruter de kan tjene penger på i fremtiden, om noen, og fly de.....fremfor å kalle alle andre "russinplockare". EU/EÖS har egne regler for forpliktende transport !
Anmäl inlägget
@Gullan Purser&FinansExpert
Skrivet av Johan, 2022-12-01 10:00:47
Underbart Gullan! Speciellt att ni låst energipriserna tycker jag är extra glädjande i ert totala elände =)
Anmäl inlägget
one of five 2025
Skrivet av Gullan Purser&FinansExpert, 2022-12-01 09:16:08
Det är bara siffror i ett Excel ark, vi har god boknings ingång, låst energipriserna, SAS fwd går enligt plan och kaffepriset säkrat. Väntar med spänning på årsrapporten för 2023 , den kommer att lyfta aktien högt!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
SPUI
HDI
Pilotshop
Air-BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev