Skriv ut  

Svenskt inrikesflyg nära en kris

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 februari 2024
Svenskt inrikesflyg har endast återfått 74 procent av resenärerna efter pandemin. Att Ryanair lägger ned all svensk inrikestrafik från 30 mars är illavarslande. Den klassiska repliken “vad fan får vi för pengarna” är högst relevant för en svensk inrikesresenär skriver Jan Ohlsson i en krönika

I januari 2023 var det ingen pandemi och återhämtningen var i full gång och började till och med överträffa siffrorna från före pandemin här och var i världen. Men i januari 2024 tappade svensk inrikes i stället 16 procent till. Det är inte allvarligt. Det är kris.
 
Vi har gått över från ett inrikesflyg som främst baserades på affärsflyg över dagen på höst-vinter-vår, till ett som ska tjäna pengar främst på privatresande under sommar, helger och lov. Det är väldigt olika behov och marknader. 
 
Att Ryanair lägger ned all svensk inrikestrafik från 30 mars är illavarslande. Det är ju stora plan med 189 stolar, oftast fullsatta, även om de inte går varje dag från Luleå, Skellefteå, Visby, Malmö och Göteborg. När Ryanair försvinner minskar prispressen, utan Ryanair blir det dyrare med de andra. Ryanair skyller på höga avgifter och flygskatt, men det är inte hela sanningen, för de problemen finns även på andra håll i Europa.
 
I tider där nästan alla flygbolag lider brist på flygplan, efter förseningar från fabrikerna, gäller det mer än någonsin att använda de flygplan man har på lönsammast möjliga rutter. Det är inte inrikes. Det är ofta inte ens Sverige, med fattigare befolkning, uselt värde på valutan de betalar med och dessutom gnällande om flygskam. Ryanair är i kraftig expansion i Italien, Portugal och Spanien.
 
För ett lågprisbolag som Ryanair är tilläggsavgifterna viktiga, d.v.s. bagage i hatthyllan, incheckat bagage, speciella platser ombord och mat och dryck. Men inrikespassagerare klarar sig ofta med det de har på sig, en liten tygkasse under stolen framför och en mobiltelefon. Därmed lägre sidointäkter. Förr släpade de åtminstone runt på en dator.

Svenska BRA hyr snart ut två av fjorton ATR 72–600 på ett år till Austrian Airlines, med besättning. En bra affär för BRA får vi anta. Men det betyder också, lite räknat mellan tummen och pekfingret, cirka 50 färre inrikesturer tur och retur per vecka. Det kanske kan kompenseras något med det större jetplanet A319 för 144 passagerare, men bara på de största linjerna och om de flyger mindre charter.
 
SAS har också dragit in på trafiken med ATR och CRJ-900 från främst X-fly och lagt ned till exempel Ronneby och Kalmar. Återstår Norwegian, som möjligen kan komma att öka något efter Ryanairs sorti, men inte till lika lågt pris och bara på de största linjerna.
 
Ökade priser kan också leda till färre resenärer. Detta i ett land med ett av Europas sämsta tågregularitet och bland de längsta avstånden. Inflation, hyra, mat, bensin och el skenar och valutan förvandlas till peso, där flygbolagens utgifter är i dollar.
 
Ett annat fel ligger på Arlanda. Dyra tågtransporter och glesare bussturer, samt långa gångavstånd. Jämför med Copenhagen Airports tillgänglighet, närhet till city och till Sydsverige, samt rimliga priser. I Oslo är det lite dyrare och avståndet lite längre än i Stockholm. Ändå är det långt bättre förbindelser, särskilt med det snabbare Flytoget, som går mycket tätt, till betydligt fler platser än City.
 
Den klassiska repliken “vad fan får vi för pengarna” är högst relevant för en svensk inrikesresenär. SAS utförsäljning till Danmark, Holland och USA kostade skattebetalarna fyra miljarder SEK och mer blir det i rekonstruktionen. Ingen återbäring blir det. Tågbiljetten till Arlanda var dyrare än Ryanairbiljetten.
 
Säg nu inte att man ska flytta Brommaflyget till Arlanda. Inte utan att man fixat marktransporterna. Propellerplan i konkurrens med jetflyg är heller ingen bra idé. En koordination SAS-BRA kanske är en våt dröm för den enögde. Men det skulle leda till monopol och monopol är dyrare biljetter och sämre service; alltid.
 
I Norge är inrikesflyget av helt andra dimensioner än i Sverige som alla vet. Men också befolkningen. Vi har en större mängd av utländsk härkomst i vår befolkning, det är därför Sverige har ett så stort etniskt flyg. Av någon outgrundlig anledning är detta område närmast tabubelagt. Men så är det. Dessutom är det mer lönsamt för flygbolagen att flyga till exempel Halmstad till Tusla eller Sarajevo till Växjö, än att harva mellan Stockholm och Sundsvall. Så där trillar ännu en bit av inrikesflyget bort.
 
Att flygskammen haft viss betydelse är sannolikt, trots att vi har Europas kanske grönaste inrikesflyg. Men betydelsen är inte så stor som de gröna söker blåsa upp den till. Och den är omotiverad, vilket också är närmast tabubelagt. 
 
Vi har en väl utbyggd och betald infrastruktur i flyget. Vem har tid att åka tåg Malmö-Umeå? För de flesta är en privat inrikesresa något som görs ofta på samma sträcka, där man har en tid, ett privat möte, att passa och inte en sightseeingtur för att räkna träd, eller stå still längs linjen i timmar, utan mat, vatten eller värme. Nära en kris, javisst, men en onödig sådan.
 
Folkflyget var ett begrepp. Idag är det Folkflyget som fattas, men det är flygbolagens enda möjliga kassako. Att regeringen tycks anse att flygskatten spelat ut sin roll är ändå ett ljus i mörkret. Men skynda på att ta bort den. Att Stockholms kommuns rödgröna röra vill lägga ned Bromma flygplats just inför övergången till grönt flyg är lika patetiskt som populistiskt. Men vi får skynda på att stoppa det. Bromma har riksintresse, inte minst i dagens säkerhetspolitiska läge, och är inget som lokala gröna grodor ska besluta om.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inget nätverk
Skrivet av Förändringsbenägen, 2024-02-26 07:11:03
Det finns en utmaning med att befolkningen i södra Sverige gillar Bromma och i Norra Sverige Arlanda. Det ger en väldigt liten nätverkseffekt på inrikes. Över tid kommer säkert Bromma att läggas ner. Frågan är bara hur dåligt det kommer att bli i mellantiden när SAS blir mindre svenskt och Bromma finns kvar.
Anmäl inlägget
Bobby
Skrivet av Johan, 2024-02-25 21:47:39
SDL med tåg som konkurrent var inte SAS bästa linje i Sverige.
Anmäl inlägget
ARN - SDL
Skrivet av Bobby , 2024-02-25 09:21:33
Arn-sdl var före pandemin SAS lönsammaste linje. Fulla jet maskiner måndag- fredag, idag som bäst två atr tis - tors, måndag, fredag och söndag endast en. Förr flögs även på lördagar. Biljetterna blivit väldigt dyra dessutom. Trist utveckling
Anmäl inlägget
Bra att Ryanair försvinner
Skrivet av SASforever, 2024-02-24 13:04:02
Jag tycker att det är bra att Ryanair försvinner från inrikes trafiken. SAS Plus är ju en bra produkt för inrikes avgångar och väldigt konkurrenskraftig mot SJ men opålitliga resor och sämre service än SAS.
Anmäl inlägget
marknaden
Skrivet av Jim, 2024-02-23 22:18:27
Marknaden får sköta detta "problem", man kan inte tvinga folk att flyga. Digitaliseringen ersätter ju naturligtvis mycket av resandet.
Anmäl inlägget
Görgen Kennerthsson
Skrivet av pf, 2024-02-23 21:58:03
helt enig, få det svenske bolaget SAS ut av norsk innenriks !
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av James Bondesson, 2024-02-23 20:41:23
Vi behöver mer inrikeslinjer. Göteborg behöver utökas med Malmö, Kalmar och diverse Norrland samt Östersund.
Anmäl inlägget
Satsa inrikes
Skrivet av Per, 2024-02-23 10:25:25
Bra rutet! Nu måste flygbranschen stå upp för sig själv. Men också faktiskt satsa på inrikestrafiken. Med SAS fem till sju avgångar till Göteborg är det svårt att konkurrera med SJ:s 16. Därtill kommer MTRX med ytterligare åtta.
Priset på sträckan är också ett problem. Inte sällan ligger en enkelresa Stockholm-Göteborg uppåt 3 000 kronor. Det är inte helt bekvämt att komma med den reseräkningen till arbetsgivaren... signalfel och annat till trots.
Anmäl inlägget
Sv sv linkan
Skrivet av Ertil , 2024-02-23 09:25:21
Kommentaren att vi ska ha en cityflygplats för att driva upp markvärdena för kranskommuner är nog ändå det konstigaste jag någonsin sett.
Anmäl inlägget
Ingen förlust
Skrivet av Görgen Kennerthsson , 2024-02-23 08:27:27
Ingen förlust att Ryanair lägger ner. Utländska bolag skall inte få operera inrikes i ett annat land. När man talar om BRA så får man väl hoppas dom klarar sig, men med tanke på volymen personal man har kontra antalet passagerare så ser det inte så lovande ut. Problemet med detta bolaget är likt innan pandemin, man försöker rekrytera sig ur problemen och tillsätter massa påhittade roller, skaffar mellanchefer och har utbildade piloter på huvudkontoret som inte flyger en decimeter per år.
Anmäl inlägget
Kommuner och markspekulation
Skrivet av LL, 2024-02-22 22:09:20
Sv @Linkan. Kommuner skall leverera skolverksamheten, daghem, hemtjänst och andra välfärdstjänster - inte syssla med markspekulation.
Anmäl inlägget
Realistiskt?
Skrivet av @Linkan, 2024-02-22 18:21:08
Att bygga bostäder skulle vara ett ekonomiskt haveri för kranskommunerna runt Stockholm. Vad skulle deras mark bli värd efter det? Att ha argumentet att sälja av marken som anledning att lägga ner Bromma är ungefär lika korkat som att kissa på sig för att hålla sig varm.
Anmäl inlägget
Högre priser
Skrivet av Jens, 2024-02-22 17:53:18
Måste det bli dyrare bara för att enbart ett flygbolag trafikerar en inrikeslinje? Flyget konkurrerar ju fortfarande med bilen och tåget. I det stora hela känns det som att det borde vara mer kostnadseffektivt att en A320neo startar ensam än att en CRJ och en ATR startat samtidigt till ARN respektive BMA? Dessutom kan ju valfriheten bli större om det finns fler avgångar att välja på och på så vis bättre anslutningar om det bara är ett flygbolag som trafikerar.
Anmäl inlägget
Gäsp...
Skrivet av Teetime, 2024-02-22 14:49:01
Vad då blåbruna? Märta Stenevi har ju tack och lov lämnat sin språkrörspost. Så det där är bara.... just det: Gäsp!
Anmäl inlägget
Haha kris?
Skrivet av Bertil, 2024-02-22 14:15:33
Kris är väl lite överdrivet. Med högre efterfrågan blir det högre tillgång. Räcker väl bra som det är, annars hade bolagen lagt till fler avgångar. Ser inte problemet.
Anmäl inlägget
Hoppas inte på mörkblå röran
Skrivet av LL, 2024-02-22 12:44:25
Ohlsson verkar låtsas att solen skiner med den nya regeringen. Stödpartiet vill inte satsa på flyget för att underlätta för utländska besökare att komma till Sverige. Regeringen tar bort skatt på plastpåsar samtidigt som man gör allt för att fly undan det faktum att inrikesflyget i Sverige är i kris. Jag förstår företagen, kommuner, organisationer och staten som mer eller mindre stoppat alla onödiga resor för endagsmöten inom landet.
Anmäl inlägget
Bostäder på Bromma flygplats jackpott
Skrivet av Linkan, 2024-02-22 12:08:36
Att bygga bostäder på Bromma flygplats vore realistiskt, ekonomiskt lönsamt och en jackpott för Stockholm stad.

Det säger två fastighetsprofessorer på KTH . Projektet skulle bli det största sedan bygget av Vällingby och Farsta.

Enbart tomträttsavgälderna till nya flerbostadshus skulle ge flera 100 miljoner kronor om året.


Anmäl inlägget
Stämmer inte
Skrivet av I branschen , 2024-02-22 11:59:50
SAS har INTE lagt ner Ronnerby!!!!!!
Anmäl inlägget
1kr/år
Skrivet av Stockholmare, 2024-02-22 08:23:33
Jag antar att Stockholm vill ha lite mer avkastning än 1kr/år som man får arrende för BMA... det tror jag även de blåbruna egentligen tycker!
Anmäl inlägget
Inrikes
Skrivet av thomas , 2024-02-22 08:05:06
Annars bra adekvat analys
Anmäl inlägget
Inrikes
Skrivet av thomas , 2024-02-22 08:03:43
Den stora frågan är väl om BRA kommer igenom sin rekonstruktion.
Utan BRA dör BMA, och innrikes till regionala utplånas.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev