Med start i juni är det premiär för Air Canadas trafik mellan Stockholm och Toronto respektive Montreal. Sträckorna ska flygas med en Boeing Dreamliner som tar 255 passagerare i tre kabiner. Air Canada satsar bland annat på att flyga över skandinaver som sedan vill ta sig vidare ner i USA via Toronto.
Även United Airlines börjar sina flygningar i juni och trafikerar Stockholm – Newark med en Boeing 757. Redan i april återvänder Delta Air Lines och trafikerar JFK med en Boeing 767. Vi får inte heller glömma att nämna att SAS fortsätter med de befintliga linjerna till Toronto och New York.
Totalt innebär detta närmare 30 avgångar per vecka med upp till 5 avgångar per dag till den nordamerikanska kontinenten.
– Att både United Airlines och Delta Air Lines väljer att återvända till Stockholm Arlanda Airport är glädjande och tydligt på Stockholms centrala roll som ett viktigt nav i regionen för såväl näringsliv som turism, säger Jonas Abrahamsson Swedavias vd och koncernchef.
Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Härligt
Skrivet av Gullan Purser@AtlantExpert, 2024-02-26 17:29:23
Men vilka härliga nyheter att kunderna får något att jämföra med, och kommer att förstå vad man får för pengarna med en flagcarrier , ett riktigt nätverksbolag. Kaffet och serviceupplägget kommer som en extra bonus. Det skall bli härligt att visa var skåpet skall stå.
|
|
Heathrow är mitt sämsta alternativ
Skrivet av Bertil 1, 2024-02-25 16:51:10
Det duger alldeles utmärkt att använda SAS till Nordamerika. Finns det inte direkt från Arlanda går det bra med CPH. Åker man business är SAS överlägset de flesta bolag från LHR. Byte på LHR är en pina med alla köer och säkerhetskontroller och transfer mellan terminalerna med buss. Buss år 2024 är ju stenålder. Enda fördelen är att loungerna är betydligt bättre än på ARN och CPH.
|
|
Heathrow är mitt bästa alternativ.
Skrivet av KF, 2024-02-25 11:01:05
Att flyga med British Airways via London Heathrow till North America är mitt bästa alternativ från Arlanda. Jag upplever Heathrow som en mycket bra och smidig flygplats att mellanlanda i på väg till och från North America. Jag undviker gärna Paris , Amsterdam och Madrid.
|
|
Grouch
Skrivet av Saltkammargutten, 2024-02-23 14:48:06
London ger lite mer i urval, eftersom man bor vid en matarflygplats. SK via CPH till BOS, fem gånger i veckan, medan de har sju flyg om dagen från LHR. Chicago som nu bara går från CPH är reducerad till fyra gånger i veckan och LHR har sju flyg om dagen, dåligt drag av SAS. Men de är mer fokuserade på att få igång CPH. Det är ok men då reser i alla fall jag via LHR.
|
|
Et dansk reisenettsted skrev i går
Skrivet av pf, 2024-02-23 14:28:37
"SAS vil i vintertrafikprogrammet 2024/25 skære ned på fire USA-ruter til United-hubs, og samtidig øger selskabet til Deltas hubs i New York-JFK, Boston og Los Angeles. Miami-ruten får Airbus A350-betjening."
Tilpasning til nye eiere og allianse !
|
|
Överkapacitet
Skrivet av Hepp, 2024-02-23 14:18:43
Oj snacka om överkapacitet. Skall bli mycket intressant att följa beläggningen på så många bolag över pölen.
|
|
Grouch,
Skrivet av pf, 2024-02-23 11:51:35
hva mener du med London ? Heathrow, Gatwick og Stansted har ruter transatlantisk.
|
|
London?
Skrivet av Grouch, 2024-02-23 10:54:27
London är den sista flygplatsen jag skull använda över huvudtaget.
|
|
Mer flyg
Skrivet av Saltkammargutten, 2024-02-23 10:01:08
SAS är en skadeskjuten fågel. Att ha ett stort närverk med få rotationer skapar ingen säkerhet för resenären. Dessutom beroende på matartrafik som nog väljer London istället. Ska man någonstans, ja då är det via London. Men roligt att det kommer in långväga gäster till ARN. Men ARN är i en svår sits om de har ambitioner att ha ett bolag med ARN som hub.
|
|