Skriv ut  

Inrikesflyget fortsätter minska

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 augusti 2024
Under juli reste drygt 3,2 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser. Resultatet i juli ligger 1 procent högre jämfört med juli i fjol. Utrikesresandet ökade med 6 procent till drygt 2,7 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 21 procent till drygt 450 000 resenärer.

Det totala resandet vid Swedavias flygplatser under juli månad ligger på 86 procent av prepandeminivåerna, 2019. På Arlanda är resenärsnivåerna för utrikestrafiken i princip tillbaka på nivån före pandemin; under juli ökade utrikesresandet på Arlanda med 8 procent. På Landvetter var motsvarande siffra 9 procent. 
 
Inrikesflyget från Arlanda minskade med 16 procent till drygt 198 000 resenärer. Från Landvetter minskade inrikesflyget med 33 procent till drygt 31 000 resenärer. Totalt låg resenärsnivåerna på Landvetter i juli på 88 procent av prepandeminivåerna.
 
Övriga Swedavia-flygplatser hade en varierande utveckling under juli månad. Ronneby Airport, följt av Umeå Airport hade den bästa resenärsutvecklingen i juli jämfört 2023. Luleå Airport, följt av Umeå Airport hade den bästa resenärsutvecklingen jämfört med prepandeminivåerna. 
 
– Efterfrågan på utrikesresor vid våra flygplatser är trots lågkonjunktur och andra osäkerhetsfaktorer i vår omvärld fortsatt stark. Inrikesresandet fortsatte under juli att minska bland annat på grund av lägre efterfrågan, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
 
De negativa siffrorna orsakades troligen också av att Bromma Stockholm Airport och Kiruna Airport var stängda under ett par veckor på grund av planerade banarbeten.
 
I Swedavias sommartrafikprogram lanserades sammanlagt 25 nya linjer, varav 17 nya linjer via Stockholm Arlanda Airport och 8 nya linjer via Göteborg Landvetter Airport. På Malmö Airport, Åre Östersund Airport, Umeå Airport och Luleå Airport tillkom chartersatsningar under sommaren.
 
Månadens största nyhet var att Japans största flygbolag, ANA, tillkännagav att flygbolaget etablerar sig på Stockholm Arlanda Airport med en direktlinje till Tokyo Haneda, Japans största flygplats, med start den 31 januari 2025. 



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inget med flygskatt att göra
Skrivet av greg, 2024-08-09 16:42:04
Försök att förstå att minskningen i inrikesresande i huvudsak beror på ändrade vanor från företag, stat, kommuner och andr organisationer. Nästan alla onödiga endagarsmöten har ersatts med betydligt effektivare web-möten och medarbetarna vill inte flyga över dagen. Detta kommer aldrig att ändras tillbaka. Bara att anpassa kostymen.
Anmäl inlägget
Skatter och inrikes flygtrafik
Skrivet av Mr €, 2024-08-08 15:14:24
Inte så konstigt med flygskatt och dyra biljetter, en ATR72 drar under 0.3 liter/passagerarmil raka vägen i 500km/hr. Det ska komma en ny version ATRevo som ska dra 20% mindre bränsle, men kostnaden sjunker först ordentligt med endast 1 pilot ombord.
Anmäl inlägget
egreme@hotmail.com
Skrivet av Peter, 2024-08-07 12:18:48
Nu handlar det inte om att Luleå ligger i världens ände enligt vissa. Vi har i många år haft två bolag som flyger och priserna har tidigare varit humana. Ryanairs korta inhopp med en avgång per dag kan knappast räknas. BRA är ju inte direkt något lågprisflyg.
Anmäl inlägget
Swedavia
Skrivet av H, 2024-08-06 17:29:29
Sen har vi ju statliga Swedavia som sover och väntar på bättre tider. Finns många flygplatser utomlands som satsar och växer men icke här hemna.
Anmäl inlägget
Re: Norrland
Skrivet av Erik, 2024-08-06 12:28:37
Dom som tar tåget till/från Norrland ser nog ändå tåget som ett alternativ - det vore ju konstigt annars?
Anmäl inlägget
orsaken
Skrivet av thomas , 2024-08-06 11:50:54
Det är priserna som avskräcker, sen drar South West gör, de säljer många BIljetter för 49 59 dollar.
Alla (utom BRA Ampola) har dessutom för stora flyg, man måste gå ner i storlek och få upp , frågan varför Bra inte byggde ut linjerna i stället för att satsa på charter. En inrikes kärra drar in mer pengar under en dag än en chartermaskin. Heller inte fler flyg"types" i ett litet bolag,
Trots att Ryan och Southwest kör "en types" och det går bra för bägge.


Anmäl inlägget
Norrland
Skrivet av LLA, 2024-08-05 22:30:56
Bor man i Norrland finns inget alternativ! Tåget går inte att lita på, tar mellan 10–12 timmar och kostar många gånger lika mycket som flyget…ibland mer.
Anmäl inlägget
Miljö mupparna
Skrivet av Hepp, 2024-08-05 19:54:45
Det är ju lite sådär svenskt PK skämmigt att flyga inrikes. Och som vanligt till ingen global nytta alls.
Anmäl inlägget
Orsaker
Skrivet av Ro, 2024-08-05 19:49:48
Finns flera orsaker säkert, för dålig konkurens. Dessutom har ju Ryan lagt ner inrikes. Har Landvetter ens kvar någon inrikes förutom Arlanda och Bromma?
Anmäl inlägget
Jasså
Skrivet av Inrikesflyget, 2024-08-05 17:10:46
Jag trodde inrikesflyget = Bromma flygplats.
Anmäl inlägget
Långt bort
Skrivet av Jo men..., 2024-08-05 16:50:49
Ja, men just Luleå ligger ju i världens ände. Det är lika stor kulturskillnad som om du åker söderut.
Anmäl inlägget
Inte förvånad
Skrivet av Peter, 2024-08-05 13:40:59
Inte konstigt med tanke på de priser flygbolagen tar på inrikesflyg. Nästan 2000 kr enkel med Norwegian i low fare till Luleå. Klart att inga köper biljetter då.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev