Skriv ut  

Norwegian anlitar Boeing för underhållet av Dreamliner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 mars 2012
Norwegien fortsätter att anlita Boeing som leverantör av underhållet också på den kommande flottan av Boeing 787. I dagarna tecknades ett avtal, Gold Care, där Boeing åtar sig att sköta underhållet från första leveransdag och tolv år framåt.

Norwegian 787

Enligt planerna blir Norwegian, i början av nästa år, första Europeiska bolag att ta emot Boeing 787. Den slutliga trafikstarten är ännu inte bestämd men enligt de senaste uppgifterna är det första halvåret 2013 som gäller. Det innebär att biljettförsäljningen till de två destinationerna Bangkok och New York startar någon gång under 2012.
          Förberedelsearbetet för trafikstarten är i gång och i fredags offentliggjordes att Norwegian anlitar Boeing för underhållet av flottan på sex Dreamliners. Norwegian fortsätter därmed samarbetet med Boeing som också sköter utrustning och underhåll av samtliga Boeing 737-800 i flottan. Asgeir Nyseth är operativ chef på Norwegian:
- Det är inget tvivel om att Boeing känner den nya Dreamlinern allra bäst. För oss i Norwwegian är det viktigt att ha det bästa underhållsprogrammet när vi startar vår satsning på låndistansflygningar. Vi har gemensamma intressen med Boeing när det gäller att visa vad den nya flygplanstypen kan leverera, inte minst i förhållande till driftssäkerhet och kundupplevelse. Samtidigt är det viktigt för oss att ha god kontroll på kostnaderna, säger han i ett pressmeddelande.
          Det nya avtalet med Boeing sträcker sig över tolv år och Norwegian har som första kund valt att teckna ett så kallat Gold Care. Boeing sköter då mindre underhåll och service mellan flygningar, på plats i världen där flygplanet just då befinner sig. Norwegian har ännu inte officiellt fastställt var flygplanen ska stationeras, både Kina och Thailand har nämnts.
- Gold Care bygger vidare på den långa relation som vi redan har. Bolaget är vår största kund när det gäller reservdelar och underhåll av landningsställen, säger Lou Mancini, vice vd på Commercial Aviation Service hos Boeing.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

DY är skumma
Skrivet av Grin-go, 2012-03-20 20:49:28
Ja du, hur tänker DY då om dessa destinationer står öppna? (LAX, SFO, IAH, MIA, HKG, SIN, DEL, BOM). Jo man börjar flyga linjer som flera flygbolag redan flyger.
Anmäl inlägget
Sopa banan 3
Skrivet av Pandion, 2012-03-20 18:39:58
Lyckas man med detta kommer man ju att sopa banan med SAS då SAS knapp flyger intercont. Destinationer som LAX, SFO, IAH, MIA, HKG, SIN, DEL, BOM mfl står öppet utan någon som helst konkurrens... Ja, någon som har någon bra förklaring kring hur man tänker borta på SAS?
Anmäl inlägget
Sopa banan 3
Skrivet av Pandion, 2012-03-20 18:22:38
Lyckas man med detta kommer man ju att sopa banan med SAS då SAS knapp flyger intercont. Destinationer som LAX, SFO, IAH, MIA, HKG, SIN, DEL, BOM mfl står öppet utan någon som helst konkurrens... Ja, någon som har någon bra förklaring kring hur man tänker borta på SAS?
Anmäl inlägget
Sopa banan 2
Skrivet av Pandion, 2012-03-20 18:22:18
Men jag har en känsla av att Norwegian kommer att, på sitt manér börja flyga hit och dit 1-2 ggr per vecka och skapa underlag och lönsamhet.
Klart är att det är en begränsad mängd pax i skandinavien som flyger intercont, och underlaget är inte lika stort som nere i Europa, men jag har en känsla av att Norwegian kommer att, på sitt manér börja flyga hit och dit 1-2 ggr per vecka och skapa underlag och lönsamhet.
Anmäl inlägget
Sopa banan?
Skrivet av Pandion, 2012-03-20 18:21:41
Det är ju bara att ta hatten av för Norwegian. Själv undrar jag hur man tänker på SAS huvudkontor? SAS har ju valt som strategi att vara ett regionalt flygbolag i norra Europa, man man läcker intercont pax både till Lufthansa, KLM och även Finnair.
Klart är att det är en begränsad mängd pax i skandinavien som flyger intercont, och underlaget är inte lika stort som nere i Europa...
Anmäl inlägget
Vad är back up planen?
Skrivet av Anders, 2012-03-20 13:39:00
Nya flygplanstyper har inkörningsperioder. Hur skall DY handskas med det? Om de vill prova långdistans varför inte skicka 737orna med tankstopp i t.ex. Gander till New York? Kanske inte skulle vara så populärt från Oslo och Stockholm men skulle säkert funka från Tromsö, Trondheim, Bergen, Stavanger, Luleå, Göteborg, Jylland, Åbo mfl. N.Y. är faktiskt inte så långt bort och de skulle vara långt från det första bolaget att köra transatlantiskt med 737.
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av Fel, 2012-03-20 08:14:20
1. LOT är det första Europeiska flygbolag som kommer få leverans av 787.
2. Thomson Airways var det första flygbolaget som valde GoldCare till sina 787:or.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn