Skriv ut  

Gigantisk brist på piloter i framtiden

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 augusti 2012
En kommande pilotbrist ”utan motstycke”. Det spår Boeing kommer att uppstå de närmaste 20 åren. Bara i Europa saknas över 100 000 piloter, menar flygplanstillverkaren.

– Det är siffror som vi ska ta med en nypa salt, säger det svenska pilotfacket.

Pilot

Boeing publicerar varje år en undersökning kallad Pilot and Technician Outlook. I den senaste, som publicerades under Farnborough i juli, spår Boeing en kommande pilot och flygteknikerbrist utan motstycke: Fram till 2031 kommer det att behövas 460 000 nya piloter på världsbasis och bara i Europa ropar flygbolagen efter 100 900 piloter de kommande 20 åren.

– Det är siffror som vi ska ta med en nypa salt. Det finns många som gör framtidsanalyser utifrån egna antaganden och position på marknaden. Men visst, ser vi 10 – 15 år tillbaka i tiden och lägger ut samma utveckling framåt, då kan det stämma. Dessutom ar vi en del generationsskiften på gång, säger Gunnar Mandahl på Svensk Pilotförening.

         Enligt Boeing är det en trots allt växande världsekonomi och det faktum att flygplanstillverkarna har beställningar på tiotusentals flygplan som ska levereras de kommande 20 åren, som skapar den stora efterfrågan på piloter och tekniker.

         Gunnar Mandahl pekar på att det finns frågetecken på hur stor den ekonomiska tillväxten verkligen blir och att det inte framgår hur flygplanstillverkaren kommit fram till sina siffror.

– Det ligger i sakens natur att Boeing inte vill se en framtida pilotbrist eftersom det kan hämma efterfrågan på nya flygplan, fortsätter han och menar att det idag råder en hygglig balans i utbud och efterfrågan och att det i så fall mer rör sig om ett överskott på piloter, även om den är geografiskt betingad.

– De stora flygbolagen i mellanöstern har sugit upp stora delar av det överskott som finns i Europa. Men knappast någon av de svenska och europeiska piloterna som arbetar där skulle tveka att byta om det dök upp ett bra pilotjobb närmare hemma. Det gör att även om vi inte har så särskilt stora buffertar av piloter i Sverige så finns en stor kapacitet bland de som jobbar i flygbolag långt hemifrån.

         Ytterligare något som talar mot Boeings analys är att när SAS rekryterade piloter senast, sökte över 3 000 personer till de 70 platser som var lediga.

– Därför är det viktigt att se förbi siffrorna i Boeings analys och försöka klarlägga hur både branschen och villkoren för piloter har förändrats. Det är ju ett intressant faktum att medan flygbolagen, som trots allt är förutsättningen för hela näringen, går på knäna ekonomisk så är flygbranschen i stort och särskilt flygplanstillverkarna mycket lönsamma.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Pensionsavgångarna..?
Skrivet av Dimi, 2012-08-12 21:58:19
Samma skräckpropaganda som målades upp om, hur Sverige skulle klara att fylla alla lediga jobb efter den stora 40- talistgenerationens pensionsavgångar...haha . En stor bluff som ingen märkte något av!!
Anmäl inlägget
Dags att sluta röka svampar?
Skrivet av A320, 2012-08-12 18:53:59
"över 100 000 piloter,"

Hahahaha....jodåsåatteee...... Inte en chans. Det finns stora arméer med pay-to-fly soldater som står redo att jobba utan pension, sjukförsäkring, semester etc etc.... Pilotbrist? Ain't happening. Inte den här gången heller...
Anmäl inlägget
@ Jocke Steen
Skrivet av Dr. Watson, 2012-08-08 18:02:20
Om branschen lurar ungdomar att satsa stora pengar på ATPL och typutbildning, får branschen ett överskott av piloter med sämre anställningsvillkår för piloterna som följd (billigare för flygbolagen). Då kan tillverkaren och leasingbolagen ta ut ett högre pris för sin produkt än om flygbolagen måste betala typutbildning på sina nyanställda själva. För ett flygbolag är det total opertiv kostnad som är intressant. Samtidigt får många ungdomar sin ekonomi och drömmar krossade.
Anmäl inlägget
Relevant
Skrivet av Snorre Sturlason, 2012-08-08 17:51:16
@Jocke Steen:
Dr. Watsons inlaga är i högsta grad relevant. Den pilotbrist man talar om är piloter som är villiga att utan hänsyn tagen till sin egen vinning, betala sina egna typkurser, ställa sig utanför det sociala skyddsnätet och packa ner sitt liv i en större resväska alternativt mindre husvagn av billigare modell.
Det är faktiskt ett uttalat problem i samband med krav på TR, att det minskar sannolikheten att finna en match mellan bolagsbehov och arbetskraft.
Anmäl inlägget
Foliehatt?
Skrivet av Jocke Steen, 2012-08-08 17:11:38
Dr. Watson!

Vad 17 har ditt inlägg med frågan i texten ovan att göra? På med foliehatten och sommna om Watson.
Anmäl inlägget
Software
Skrivet av Dr. Watson, 2012-08-08 16:04:32
Det är dags att branschen börja betala typutbildningar och anställa piloter direkt, än som nu låta piloterna betala typutbildningarna själva och anställa piloter via bemanningföretag som egna företagare. Sen kan vi se om det blir någon pilotbrist.
Anmäl inlägget
Kolla SAS resultat idag!
Skrivet av SuneSas, 2012-08-08 13:20:25
Se bara SAS hur dåligt resultat man kom med!
Dessutom säger man I vår och sommar har bolaget också flaggat för att personalstyrkan ska minskas.

När ska det ljusna?

Det kommer att dröja minst 5 år innan det vänder sakta om de nu gör det?
Anmäl inlägget
Den dag det inte finns styrmän är det brist!
Skrivet av Sten Styrman, 2012-08-08 12:34:11
Den dag då man inte får tag på styrmän är det brist!
Idag finns överskott på både kaptener men särskilt otroligt mycket styrmän!
Vad gapar man om?
Anmäl inlägget
Sen
Skrivet av AA, 2012-08-08 12:18:33
Sen finns det säkert redan 100 000 arbetslösa piloter där ute som inte lyckats få jobb...
Anmäl inlägget
När då?
Skrivet av ?, 2012-08-08 08:56:13
Kunskapen att tjäna pengar på utbildning växer i samma takt så vad menar Boeing?

Har de räknat med att det kommer vara lågkonjunkturer även i framtiden?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn