Skriv ut  

Ombord på Airbus A350 XWB

Reportage, Anders Carlsson, den 16 juni 2014
Tyst och rymlig. Det är de första intrycken efter en flygning med Airbus nya flaggskepp A350XWB. Flygtorget var med när Airbus bjöd in till en unik möjlighet att uppleva det nya flygplanet, mitt under de pågående testflygningarna.

Airbus A350 Cockpit

I dagsläget har Airbus fyra testflygplan av den nya modellen A350XWB igång. Ytterligare en tillkommer i dagarna för att hålla tidplanen inför första leverans till Qatar senare i år. Ett av testflygplanen, MSN02, är det enda som är utrustad med passagerarkabin och har hittills gjort två flygningar med passagerare ombord, en på sex timmar och en lång på nästan tolv timmar. Det var också det flygplanet som under ett par timmar togs ut från det ordinarie testprogrammet för att ge en skara flygjournalister en förhandsupplevelse av flygplanet.

Airbus A350

Flygningen gick från bana 32 på Toulouse flygplats där Airbus har stor verksamhet och bland annat gör slutmonteringen av flygplanen. Färdplanen gick söderut, upp till 31 000 fot över de ännu snöklädda Pyrenéerna innan vi efter en timme och en lång inflygning var tillbaka med en mjuk landning på samma bana. Startvikten var 192 ton varav bränslet stod för 40 ton. Flygningen hade callsign AIB 31 CF

Airbus A350

MSN02 är alltså utrustad med en passagerarkabin i ett standardutförande med 40 platser i två businesskabiner och 220 stolar, nio i bredd och alla 18 tum breda, i de två economy-kabinerna. Här och var saknades stolsrader eftersom flygplanet fortfarande ingår i testprogrammet. Det fanns gott om lösa sladdar, fasttejpade mätinstrument och ännu inte färdiginredda delar av kabinen.Vilken konfiguration som blir aktuell i ett skarpt läge är upp till respektive flygbolag att bestämma.

Airbus A350

Flygningen gav dock en bra inblick i vad som kommer att möta passagerarna när modellen tas i bruk och det första som slår en är ljudet, eller rättare sagt avsaknaden av motorljud. Det svaga vinandet från de två Rolls Royce Trent-motorerna ökade i styrka vid gaspådraget men så snart som flygplanet lättat övergick det i ett dovt spinnande medan Peter Chandler, chefstestpilot på Airbus, klättrade upp till dagens marschhöjd. Utsikten genom de stora fönstren är strålande och extra bonus blev det när en av det franska flygvapnets Rafale nyfiket kretsar runt Airbusen.

– Har man flugit en Airbus kan man flyga alla. Den här påminner väldigt mycket om både A330 och A380, bland annat för att vi tagit med erfarenheter från de två flygplanen in i den här. A350 har den trevligaste och mest användarvänlig cockpit jag arbetat i, sa Peter Chandler till Flygtorget.

Just möjligheten att göra en snabb övergång från i första hand A330 till A350 har varit vägledande för konstruktörerna.

– Vi har haft piloter från några av de bolag som ska ha A350 i flottan och som idag flyger just A330 på besök här i Toulouse. Det räcker med 30 minuters instruktion så kan de flyga vårt nya flygplan.

Tillbaka i kabinen igen är, vid sidan av det knappt hörbara motorljudet, ljus och rymd två tydliga intryck. Hela kabinen är 221 tum bred och i businessavdelningen, där det inte finns bagagehyllor i taket, går det inte ens för en lång svensk reporter att nå taket med fingertopparna. Den långe svensken har dock betydande problem att kunna ligga raklång på de flatbeds som finns i businessklass. Det blev istället ett bekvämt halvliggande med panoramautsikten genom fönstret som bättre underhållning än den stora tv-rutan.

Tillbaka i Toulouse igen är skaran journalister påtagligt nöjda med den första flygningen på en A350XWB, lovorden är många. Besättningen på MSN02 gör dock en snabb turnaround och återvänder till det ordinarie testprogrammet.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Anskrämlig
Skrivet av Janne, 2014-06-18 19:26:02
Här har ni varit med på en flygning och ägnar knapt en rad åt flightdeck. Flightdeck är lättarbetat, det var allt!

Lite bättre journalistik kanske???
Anmäl inlägget
Slutmonteringen av A350
Skrivet av Markus, 2014-06-16 22:29:17
Till Finkenwerder. Så sant, men jag och säkert flera andra kunde läsa ur artikeln att "flygplanen" hänvisades till just A350-modellen och den slutmonteras i Toulouse.
Anmäl inlägget
Komplettering
Skrivet av Finkenwerder, 2014-06-16 13:46:39
OBS! Inte alla Airbus flygplan slutmonteras i Toulouse. En den slutmonteras i Finkenwerder.
Anmäl inlägget
Bagagehyllor i C
Skrivet av Volatus, 2014-06-16 12:23:24
På de bilder som Airbus publicerat - och som syns på bilden ovan från det som ser ut som businessclass finns bagagehyllor. Flygbolag KAN naturligtvis ta bort bort dem i C men var du inte i det som ev ska bli First? Där har bagagehyllor ofta tagits bort....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev