Skriv ut  

Kan SAS banta sig till lönsamhet?

Krönika, Lars Brynielsson, den 18 september 2015
Från den stolta visionen på 1990 talet om att utveckla SAS gruppen till ett globalt resekompani med över 40 000 medarbetare har bolaget krympt till drygt 11 000 medarbetare 2015. Om planerna på att sälja markverksamheten förverkligas minskar antal medarbetare med ytterligare cirka 5 000. Är det en kur som kan få SAS på fötter igen, frågar Lars Brynielsson i en krönika.

SAS fenor

SAS strategi är att betjäna Skandinaviens frekventa resenärer. Det tidigare begreppet affärsresenärer har skippats då många resor sker privat. En stor del av målgruppen, över 4 miljoner, finns registrerade i kundprogrammet Eurobonus. Strategin medför att SAS flög 47 säsongslinjer under sommaren för att betjäna den frekvente resenärens turistresande.

LB

SAS produktionsstrategi är att flyga på de större trafikflödena med egen kapacitet, Boeing 737 och Airbus 320, med en flygplanstyp per bas. På de mindre trafikflödena flyger SAS med det ägda regionalbolaget Cimber eller med externt inhyrd kapacitet. Tillsammans med nya ”moderna” kollektivavtal med piloterna förbättrar detta SAS möjlighet att upprätthålla ett nätverk med täta avgångar samt flexibilitet att anpassa flygverksamheten till kundernas efterfrågan och betalningsvilja.

Risken för SAS Europa och Interkontinentala expansion ska inte underskattas. Ökad internationell konkurrens och nedmonteringen av SAS utlandsorganisation kan medföra problem att fylla flygplanen till vettiga priser, framförallt för resandet till Skandinavien. Här behövs en utlandsstrategi. SAS verkar ha gett upp arbetet med att skapa ett separat lågkostnadsbolag och satsar i stället på att öka effektiviteten och flexibiliteten inom flygbolaget SAS samt på ökad wet lease inhyrning.

Finansanalytikernas vinstprognos för SAS i Dagens Industri anges till 1 676 MSEK för 2014/15 och för 2015/16 till något lägre 1 260 MSEK. Analytikerna litar således på Rickard Gustafsons ord från delårsrapporten om förbättrade helårsutsikter för 2014/15 och att SAS strategiska satsningar ger effekt det efterföljande året trots att konkurrensen då förväntas öka. SAS väljer att inte ange långsiktiga mål om lönsamhet och soliditet. Om prognosen ska slå in kräver detta ett resultat på 1 237 MSEK från fjärde kvartalet.

LB

Fjärde kvartalet brukar vara svagare än det tredje. Om den positiva utvecklingen håller i sig för SAS bör driftsresultatet hamna på minst 1 000 MSEK vilket ger ett årsdriftsresultat på 1 943 MSEK. Årsresultatet påverkas av finanskostnaderna, uppskattat till 500 MSEK, och effekterna från olika engångshändelser såsom intäkter från försäljningen av ytterligare två slots på Heathrow, kostnader för omstrukturering, försäljning av markverksamheten mm.

LB

Enligt IATA ökade affärsresandet med 5 procent och ekonomiresandet med 2,4 procent inom Europa första halvåret 2015. SAS växer långsammare och ökade antalet passagerare med 0,9 procent under sitt första halvår november 2014 till april 2015. Samtidigt redovisas lägre produktivitet, mätt i blocktimmar per flygplan, kabin och piloter, jämfört med förgående år.

Driftskostnaderna per producerad stol har planat ut. De kostnadsåtgärder som ska ge en resultateffekt om 2,1 miljarder SEK med full effekt 2017 låter vänta på sig i resultatredovisningen. Lönekostnaderna per producerad stol är marginellt lägre än förgående år. Det halverade priset på olja slår inte igenom på bränslepriset beroende på dyrare dollar och säkring av priset på hög nivå. Kostnaderna för försäljning har planat ut på en hög nivå. Om SAS största kostnader jämförs med huvudkonkurrenten Norwegian syns var besparingsåtgärderna ska implementeras.

LB

Det goda resultatet från tredje kvartalet kommer i stället från intäkterna. Den kommersiella satsningen innebar att intäkten per stol ökade med 3 Euro jämfört med förgående år samtidigt som produktionskostnaden per stol på 108 Euro var samma. Driftsresultatet EBIT ökade till 13 Euro per stol, nästan dubbelt så mycket som snabbväxande Norwegian hade under sitt andra kvartal 2015. Det kan vara lönsamt att skynda långsamt.

LB

Om SAS lyckade kommersiella satsning fortsätter och om några besparingsåtgärder hinner implementeras bör EBIT kunna lyftas till 20 Euro per stol för det fjärde kvartalet. Med 10 miljoner producerade stolar blir då driftsresultatet 1,9 miljarder SEK. SAS flaggar dock för att besparingsåtgärderna försenas till 2016 och senare.
SAS fokuserar på det begränsade marknadssegmentet Skandinaviens frekventa resenärer, 2-2,5 miljoner personer enligt Rickard Gustafson. För att öka flexibiliteten säljs flertalet funktioner ut och motsvarande tjänster köps in externt. Marknadsfunktionen och flygbolaget Scandinavian Airlines blir kvar inom SAS. 

De stora utmaningarna för SAS blir:
– att marknadsfunktionen kan följa och hålla kontakt med Skandinaviens frekventa resenärer och utveckla produkter som ger värde för pengarna. Konkurrensen fortsätter och kunderna lockas alltid av lägsta pris. Dessutom behöver man fylla på med utländska passagerare på tunna utrikeslinjerna.

– att utveckla ett flexibelt och kostnadseffektivt Scandinavian Airlines med hög kvalitet utan att komma i konflikt med piloter och kabinpersonal. Liknande utmaning gäller för dotterbolaget Cimber.

– att bygga upp en effektiv inköpsfunktion med förmågan att kvalitetsgranska inköpta tjänster. Inköpare går ofta på lägsta pris då de saknar kompetentes och erfarenhet för det som köps in. Om SAS väljer att ingå partnerskap krävs bredare kontakter mellan parterna.

Kvartalsrapporten hade ingen större effekt på börsen. Aktien handlas kring 15 SEK och SAS värderas till drygt 5 Miljarder SEK. Det har varit helt tyst kring försäljning av SAS under året!

Lars Brynielsson
Aviation Management



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

re: Konsulten
Skrivet av Vikingflyer, 2015-09-22 17:42:29
Visst har vi iPads på AA, men inte för vikt och balans beräkningar. Load Control är gjort av medarbetare på marken som sedan skickar closeout via ACARS.
Southwest däremot gör vissa beräkningar på en designerad dator i planet
Anmäl inlägget
Jer vej int
Skrivet av Vickan Ända, 2015-09-20 17:39:43
Helt rätt "Konsulten" Åså se till att avskaffa alla lastare å incheckningspersonal, inklusive gate agenter. Å när man ändå håller på så avskaffa C/A från kärrorna. De går ändå bara fram å tillbaks i aislen å vickar på ändorna så att paxen blir distraherade med glasartad blick.
Anmäl inlägget
Måste välja utländskt bolag när man skall flyga!
Skrivet av Sven , 2015-09-20 09:34:48
Finns snart inget flyg kvar i Sverige.
Skall man åka tvingas man att välja utländska flygbolag.
Dags för Sverige att ha ett/fler flygbolag man kan välja att flyga med.
Oljepriset har rasat så förutsättningarna ser bra ut för något nytt!
Anmäl inlägget
Rätt väg
Skrivet av Captain Kangaro, 2015-09-19 11:23:37
Ja nu börjar det på likna nåt. Krymp lite till
ner till 7000-8000 medarbetare, så kanske
de får det att fungera. I vart fall så visar Richard att för första gången i SAS historien
att an är på rätt väg !!!
Anmäl inlägget
Hahaha
Skrivet av Peter, 2015-09-18 18:49:26
Har arga lastaren även hittat hit?! Legendar i all ära men att hävda att SGH driver in pengar till SAS är ändå att ta i.
Anmäl inlägget
Lettee of intent
Skrivet av JRE, 2015-09-18 18:13:32
Där har du fel Knas!! En undertecknad avsiktsförklaring är låååångt ifrån en klar affär.

Sen tror jag att på vissa stationer är SGH lönsamma. Dock inte ARN och CPH...
Anmäl inlägget
Idioti
Skrivet av Arga lastaren, 2015-09-18 17:03:55
Som vanligt gör ju SAS ledning idiotiska beslut om att göra sig av med de delar i SAS som går med vinst. Det är SGH som i stort sett gör att SAS får in pengar. Marktjänsten går med vinst medans flygdelen går i förlust. Det visar ju bara att marktjänsterna är mer lönsamma än flygningarna. Nä, Richard borde fan avgå, innan han kör SAS ännu mer i botten
Anmäl inlägget
Redan sålt
Skrivet av Knas, 2015-09-18 12:52:01
Sas ground handling är redan sålt till Aviator
Anmäl inlägget
Den billigaste biljetten.
Skrivet av CB, 2015-09-18 09:16:51
Flygpassagerare lockas inte alltid av lägsta pris utan bäst värde för pengarna. Ökningen i försäljning av SAS plus-biljetter är 26% tack vare att lounger byggs ut mm. Därför får SAS nästan dubbelt så bra betalt för biljetterna mot Norwegian.

Det är inte alla som köper den absolut billigaste bilen. Den som lämnar dig "Kjosfast" vid vägkanten.

SAS bränslekostnad minskar kraftigt i Q4 pga att hedgarna löper ut. Detta har redan kommunicerats i Q3-rapporten.
Anmäl inlägget
Det kan trimmas mycket mer i SAS!
Skrivet av Konsulten, 2015-09-18 08:44:01
Självklart så måste man banta ner SAS till ett hanterbart företag.
Det finns flera områden att banta på, tex när nya datasystemet tas i bruk fullt ut så försvinner ca. 1000 till.
Load Control kan ersättas med att piloterna själva gör vikt och balansberäkningar i sina IPAD's (Som American Airlines piloter gör) osv många fler områden kan sparas på!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev