Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
Airmail
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
Airmail
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Ny skattelagstiftning ger sämre flygberedskap
Debatt,
Jan-Olov Bergling,
den 11 februari 2016
Samhällets möjlighet att snabbt agera vid olyckor, räddningsinsatser och brottsprevention har kraftigt försämrats. Skatteverkets nya tolkning av reglerna för vidareförsäljning av skattebefriat flygbränsle innebär sämre tillgång till bränsle för samhällsviktigt flyg. Vi uppmanar civilministern att agera innan det är försent, skriver Jan-Olov Bergling, branschchef Svenska Flygbranschen, i ett debattinlägg.
Beskedet förra året att polisen sätter in helikoptrar i arbetet för att förhindra brandattentat mot flyktingförläggningar är ett exempel på flygets betydelse för att skydda och rädda. Sedan 1 juli har vi en reviderad lagstiftning för skattebefriat bränsle som förbrukas i flygplan.
I den nya tolkningen av EU-direktivet säger Skatteverket att vidareförsäljning av skattebefriat flygbränsle är förbjudet. Det kan verka som en petitess, men det begränsar samhällets förmåga att hantera akuta situationer då sjö- och flygräddningshelikoptrar, ambulansflygplan, ambulanshelikoptrar, polishelikoptrar samt kustbevakningsflyg liksom flygservice till olika näringar i glesbygd får betydligt sämre tillgång till tankning av flygbränsle.
Enligt tidigare tolkningar har flygklubbar och flygoperatörer med en bränsletank kunnat vidaresälja skattebefriat flygbränsle till annan operatör med rätt att använda sådant bränsle. Något som inneburit en god tillgänglighet och hög beredskap för de tjänster som olika typer av samhällsviktiga flygtjänster utför. Detta sätter Skatteverket nu stopp för. Skatteverket kräver nu att de som fortsatt vill vidareförsälja flygbränsle måste söka nya tillstånd för att få lagra bränslet. Det innebär omfattande byråkrati för bokföring av försäljning, krav på uppbärande och redovisning av skatt på försålt bränsle till privat brukare med mera.
Flera flygklubbar och operatörer väljer nu att stoppa försäljning av flygbränsle till annan brukare då de inte orkar med den utökade administration och det ansvar som den nya tolkningen innebär.
Antalet möjliga tankningsplatser har nu minskat betydligt. I princip finns det nu bara möjlighet att tanka luftfartygen på flygplatser med Skatteverkets tillstånd att vidareförsälja flygbränsle.
Flygplatsernas öppettider är begränsat och bara någon enstaka har öppet hela dygnet. Flygklubbar och flygbolag med tankningsresurser var tidigare ofta tillgängliga dygnet runt. Då ofta tack vare entusiaster som ville göra en samhällsinsats genom att frivilligt ställa upp när någon vill köpa bränsle på obekväma tider.
Färre tankningsstationer, längre avstånd och sämre tillgänglighet på udda tider leder till att en större del av bränslet vid en insats går åt för att flyga till och från en tankningsplats. Vid olika typer av olyckor eller andra insatser kan det allvarligt begränsa eller fördröja flygets förmåga att utföra sitt uppdrag att rädda liv och egendom.
Många privata helikopterföretag befarar att service till olika typer av näringsverksamhet och turism i väglöst land försvåras också avsevärt.
Denna försämring av samhällets beredskap och förmåga att hantera olika samhällshändelser är allvarlig. Den senaste tidens bränder mot flyktingförläggningar har illustrerat behovet av ett flexibelt och snabbt fungerande polisflyg.
Nu i vintertider, med ett ännu större behov av snabb sjö- och - flygräddning och ett ökat tryck på fjällräddning, kan varje minut vara avgörande. Vi uppmanar civilminister Anders Ygeman att agera innan lagändringen skördar sina första offer. Jan-Olov Bergling, branschchef Svenska Flygbranschen
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Handläggare Compliance/Safety
Svenskt Ambulansflyg
Industriflyg is looking for a type rated PC24 First Officers and Captains.
Svenskt Industriflyg
Flyginspektör helikopter
Transportstyrelsen
Fordonstekniker till Stockholm Arlanda Flygplats
Aviator
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic byter destination i USA
KLM tävlar med svenskt hållbart bränsle
Flygvapnet ställer årets flygdag
Fler artiklar
Nyheter från andra media
13:08 Flygplan har vattenbombat stor brand
11:43 Nytt avtal: Ledarna och Svenska Flygbranschen
09:44 Hackergrupp tar på sig SAS-attack - kräver flygbolaget på miljonbelopp
09:58 Nytt forskningsprojektet ska hitta en AI-lösning för drift och underhåll av flygplan
08:59 Dyrt bränsle och svag krona - fortsatt förlust för SAS
07:22 SAS redovisar ny miljardförlust Flygbolaget ser en - Privata Affärer
Fler artiklar
Flygforum
Alex:
SV: SAS går i konkurs?
Conny:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Lars:
SV: RTC är flygtrafikledningens hungriga gökunge
Sv Thomas:
SV: SAS-aktien blir värdelös
Debatt
Trängselavgifter skulle drabba flygbolagen hårt
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2023, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap