Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
Airmail
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Flygresor
Platsannonser
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
Airmail
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Flygresor
Platsannonser
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Tipsa en vän
Ny skattelagstiftning ger sämre flygberedskap
Debatt,
Jan-Olov Bergling,
den 11 februari 2016
Samhällets möjlighet att snabbt agera vid olyckor, räddningsinsatser och brottsprevention har kraftigt försämrats. Skatteverkets nya tolkning av reglerna för vidareförsäljning av skattebefriat flygbränsle innebär sämre tillgång till bränsle för samhällsviktigt flyg. Vi uppmanar civilministern att agera innan det är försent, skriver Jan-Olov Bergling, branschchef Svenska Flygbranschen, i ett debattinlägg.
Beskedet förra året att polisen sätter in helikoptrar i arbetet för att förhindra brandattentat mot flyktingförläggningar är ett exempel på flygets betydelse för att skydda och rädda. Sedan 1 juli har vi en reviderad lagstiftning för skattebefriat bränsle som förbrukas i flygplan.
I den nya tolkningen av EU-direktivet säger Skatteverket att vidareförsäljning av skattebefriat flygbränsle är förbjudet. Det kan verka som en petitess, men det begränsar samhällets förmåga att hantera akuta situationer då sjö- och flygräddningshelikoptrar, ambulansflygplan, ambulanshelikoptrar, polishelikoptrar samt kustbevakningsflyg liksom flygservice till olika näringar i glesbygd får betydligt sämre tillgång till tankning av flygbränsle.
Enligt tidigare tolkningar har flygklubbar och flygoperatörer med en bränsletank kunnat vidaresälja skattebefriat flygbränsle till annan operatör med rätt att använda sådant bränsle. Något som inneburit en god tillgänglighet och hög beredskap för de tjänster som olika typer av samhällsviktiga flygtjänster utför. Detta sätter Skatteverket nu stopp för. Skatteverket kräver nu att de som fortsatt vill vidareförsälja flygbränsle måste söka nya tillstånd för att få lagra bränslet. Det innebär omfattande byråkrati för bokföring av försäljning, krav på uppbärande och redovisning av skatt på försålt bränsle till privat brukare med mera.
Flera flygklubbar och operatörer väljer nu att stoppa försäljning av flygbränsle till annan brukare då de inte orkar med den utökade administration och det ansvar som den nya tolkningen innebär.
Antalet möjliga tankningsplatser har nu minskat betydligt. I princip finns det nu bara möjlighet att tanka luftfartygen på flygplatser med Skatteverkets tillstånd att vidareförsälja flygbränsle.
Flygplatsernas öppettider är begränsat och bara någon enstaka har öppet hela dygnet. Flygklubbar och flygbolag med tankningsresurser var tidigare ofta tillgängliga dygnet runt. Då ofta tack vare entusiaster som ville göra en samhällsinsats genom att frivilligt ställa upp när någon vill köpa bränsle på obekväma tider.
Färre tankningsstationer, längre avstånd och sämre tillgänglighet på udda tider leder till att en större del av bränslet vid en insats går åt för att flyga till och från en tankningsplats. Vid olika typer av olyckor eller andra insatser kan det allvarligt begränsa eller fördröja flygets förmåga att utföra sitt uppdrag att rädda liv och egendom.
Många privata helikopterföretag befarar att service till olika typer av näringsverksamhet och turism i väglöst land försvåras också avsevärt.
Denna försämring av samhällets beredskap och förmåga att hantera olika samhällshändelser är allvarlig. Den senaste tidens bränder mot flyktingförläggningar har illustrerat behovet av ett flexibelt och snabbt fungerande polisflyg.
Nu i vintertider, med ett ännu större behov av snabb sjö- och - flygräddning och ett ökat tryck på fjällräddning, kan varje minut vara avgörande. Vi uppmanar civilminister Anders Ygeman att agera innan lagändringen skördar sina första offer. Jan-Olov Bergling, branschchef Svenska Flygbranschen
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
SDATS söker operativa flygledare till RTC Sundsvall
Saab AB
Nationell samhällsplanerare med inriktning luftfart
Trafikverket
Air Operations assistant
RiVe Juridiska Byrå AB
Driftanalytiker Gripen
Saab AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
BRA startar ytterligare en utrikeslinje
Nytt flygbolag på väg att ta över efter BMI
Ryanair sätter in nya Boeing 737 MAX 200 på Sverige
Fler artiklar
Nyheter från andra media
18:22 Vd:n: Flygplatsen är viktig för samhällsekonomin
16:33 Flygplan ställdes in efter skada
15:40 Ny lagstiftning ska förhindra att kriminella jobbar på Arlanda
14:59 Kollision på flygplats – planet skadat
13:25 Norwegian stärker sin position i New York
12:13 Drönare stängde Dublins flygplats
Fler artiklar
Krönika
Är lågkostnadsbolagen för långdistans här för att stanna?
Bygger Norwegian upp ett Babels torn?
Michael O’Leary utmanar Europas flygindustri
Ska Ryanair bli ett nytt Amazon?
Miljö
Biobränsle på fem av landets flygplatser
Debatt
När säljs den första regionala flygplatsen till utlandet?
Reportage
Ombord Norwegians Dreamliner till Fort Lauderdale
SAS kapten flyger dubbeldäckare Cape to Cape
Icelandair - ett av de snabbast växande flygbolagen i Europa
Ombord SAS SK/LH-flight 673 till Frankfurt
Flygtorget i RSS-format
Insändare
Anders:
SV: Heja Norge!
Dracula:
SV: BRA-CC någon som fått svar?
Kurt:
SV: Om inget görs är flyget snart historia.
Skattebetalare:
SV: Skämmas för att flyga?
Pressmeddelanden
BRA - öppnar lounge på Malmö Airport
Direktflyg Dala Airport - Visby
Flygbussarna hyllar sina medarbetare
Norwegian: Göteborg-London
Flygbussarna Landvetter
Ny flyglinje Jönköping - Frankfurt
Norwegian traffic jan-2015
Emirates höjer reseupplevelsen
SAS förbättrar servicen på långflygningarna
Avies - åtgärder för att garantera säkerheten.
Flygrevyn Nr. 1
Full fart mot framtiden
Helikopterkampen
Överljudsflyget på väg tillbaka
Aldrig mer MH370
Boeing 737-600 lämnar flottan
Flera flygplatser bygger om
Viggen i två versioner
Tung warbird återvänder till England
Vinnaren i flygfototävlingen
Indoor Wingsuit Flying
Rymdbiljard på liv och död
Boeing 747 50 år
Resebyrån
E-post:
resor@flygtorget.se
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2019, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap