Sverige behöver fler flygplatser
Publicerad den 17 november 2017
Flyget är en viktig del av Sveriges infrastruktur. Det är den gränsöverskridande, aerodynamiska bron, beundrad och fantastisk effektiv, högteknologisk och kraftfull, billig och mycket säker för resenären. Dessvärre också missförstådd och misskött. På grund av ett tankefel av stora mått har vi ett mycket mediokert svenskt inrikesflyg.
Kommentarer
Då är Allians partierna inget att rösta på eftersom det var de som skapade Swedavia och sparkade ut en stor mängd flygplatser som man ansåg vara olönsamma. Mindre flygplatser som nu måste räddas med kommunala skatte pengar varje år.
Johan du har skrivit en utomordentlig artikel. Men miljöpolitikerna vill inte förlora sina syndabockar, flyget och bilen. Det är lätt att förmedla till enkelspårigt tänkande väljare. Alltså måste vi väljare bestämma oss för att rösta på de som tänker på hela landet och inte bara storstaden. För övrigt är Uppsala/Ärna ett utomordentligt alternativ i Stockholmsområdet.
Johan Wiklund…douze points!
Helt underbart skrivet!
Men helt seriöst!? VAD ska ARN med en 4e bana till? Det är ju skrattretande när LGW har EN o klarar betydligt mer trafik än lilla ARN.
Storhetsvansinne… som vanligt med 08’or (suck)
Ja tacka Alliansen som skapade Swedavia och sparkade ut alla mindre flygplatser. Swedavia ägnar all sin tid åt icke flygrelaterade investeringar som ex köpcentrum och kontor. Sen är Bromma flygplats viktighet helt överskattad. Flytta det tunga kommersiella flyget till Arlanda och låt det mindre vara kvar.
All reguljär trafik i Stockholms området flyttas till Arlanda.
Bromma nyttjas för affärs-, taxi-, skol- och privatflyg.
Det skulle vara ett lyft för Svensk flygverksamhet.
Stockholm som huvudstad får tåla lite flygtrafik. Flygplatserna i Stockholmsområdena är till för hela landet.
Det bästa för stor Sthlm är om den tunga kommersiella flygtrafiken koncentreras till Arlanda. Bromma flygplats kan bli centrum enbart för allmänflyget/samhällsnyttiga flyget. Västerås flygplats bör läggas ner alternativt endast ha allmän flyget/samhällsnyttiga flyget istället så Bromma flygplats kan läggas ned helt. Skavsta flygplats kan vara kvar som. alternativt/reserv/komplement till Arlanda.
så är det ju , priblemet med Swedavia är att ledningen inte intresserar sig för flygplatsdrift, utan bara för shoppinggallerior och kontorsuthyrning
Finns inget behov överhuvudtaget eftersom det är lugnt i svenskt luftrum
så drev kommuner i Norge de lokale plasser(STOL-ports) frem tom. ca 1990. Finansieringsmodellen ble endret. Men, mer penger kom opp og, som det riktig skrives, det er en 4-6 norske lufthavner som finansierer resten.
TRF (og Notodden) er vel de(n) eneste norske som ike er under Avinor.
Jämförelserna är skvatt galna. I Sverige kan du resa de 99 fågelmilen mellan Malmö och Umeå på ungefär 11 timmar med tåg flera gånger per dag. Om du i Norge vill resa de 112 fågelmilen från Tromsö till Oslo på annat sätt än flyg får du först skumpa nästan fyra timmar påven buss, sedan ta nattåg till Stockholm (!) och därifrån ta tåget till Oslo. Wiklunds analys tycker jag är lika genomtänkt som en analys över varför inte tågnätverket på Maldiverna är mer utbyggt skulle vara.
Varför skulle Arlandas navfunktion förstärkas om Bromma behålls?
Det är väl bättre att tvinga inrikestrafiken till Arlanda för att få synergiska effekter? Det kräver dock fyra banor för att klara av peaktrafik och fler förbindelser mot Stockholm.
Håller dock med om att staten borde gå in och stötta det regionala flyget ( med Arlanda som nav).
Om Swedavia skulle driva alla landets flygplatser betyder det inte per automatik andra förutsättningar eller ökat utbud eller resande. Jämförelsen med Norge = äpplen vers. päron. De kommunala flygplatserna har samma kompetens, om inte bättre, som Swedavia att äga och driva sina flygplatser. Visst, lite mer ekonomiska muskler är aldrig fel men i grunden finns det inget underlag av pax och därmed inte heller nån ekonomi.
När Swedavia bildades plockade staten russinen ur kakan och “tvingade” kommuner mfl att ta hand om de flygplatser som gick med förlust. Men detta förfarande är olagligt enligt EU:s konkurrensregler förutom om det gäller just staten . Men nu var det också så att beslutet innebar att Swedavia skulle vara ett aktiebolag – och då blev beslutet med automatik i strid med konkurrensreglerna.
Varför vågar ingen ta striden?
Vi har en omfattande korruption i Sverige.
Mycket bra skrivit!
Bra skrivet Wiklund. Här uppe i norr är många flygplatser ekonomiskt på fallrepet trots att vi flyger in pax till Arlanda dagligen. Den lilla dusör som staten ger i driftbidrag täcker ca 50 % av kostnaderna. Låt staten ta ansvar för alla flygplatser precis som i Norge. Politiker måste tillhöra de som föddes med för liten hjärna.
Stämmer in i hyllningskören! Mycket väl skrivet och otroligt viktigt.
jeg kan ikke gå inn i en debatt om Sverige, men ønsker å vite om Swedavias styre/ledning, er 100 % uavhengige av politikere ? Eller er de prisgitt et kontrollerende mandat ?
Huvudet på spiken, kan bara konstatera att Swedavia kommer få det kärvt med utvecklingen av banan 4 på ARN då de utländska konsulterna konstaterar att det är bättre att man använder de som finns istället för att bygga ut. Gatwick har bara en och dubbelt så många aktiviteter som ARN? Lägg dessa pengar på mindre regionala inrikesflygplatser istället.
Sverige är för litet.
Swedavias ledning förstår inte sitt uppdrag och tillåts fortsätta eftersom politikerna förstår flygets betydelse ännu mindre, åtminstone ett för stort antal politiker har denna brist. det finns trots allt undantag även där men de arbetar i motvind och dumma beslut som Säves öde är ett exempel på att Swedavia leker affär med samhällets resurser som insats. Kostnaderna för en bra infrastruktur vinner man tillbaka mångfalt när vårt vidsträckta land får förutsättningar för att utvecklas.
Kloka och intressanta tankar.
Dock var det förut så att hela Arlandas överskott gick till att täcka upp mängder av regionala flygplatsers underskott.
Det tappade Arlanda på och investeringarna där halkade efter. Svår balansgång.
Mycket bra skrivet. Undrar om ansvariga politiker eller ens Swedavia är medvetna om hur eftersatt svenskt flyg är. Drift och underhåll av svenska flygplatser och svenskt luftrum är i paritet med svensk järnväg. Dumsnålt och pinsamt.
Det här var utan tvekan det absolut bästa jag läst på Flygtorget – alla kategorier! Fullständigt lysande!
Politikerstyrda utredningar med s.k. “direktiv” (fint ord för beställningjobb) har blivit regel i stället för förutsättningslösa analyser.
Håkan Juholt hade rätt när han för några veckor sedan sa att Sverige är på väg att blir en politikerdiktaktur.
Politikerträsket behöver bytas å det snaraste.
Bra skrivet. Detta är det vi i branschen har hävdat under lång tid. Man kan tillägga en undran varför skattebetalare i vissa kommuner ska betal underskottet vid sin flygplats när de som bor i kommuner där Swedavia driver flygplatsen inte behöver det. Staten ska ta ansvar för hela infrastrukturen!
Mycket bra skrivet!
Amen till detta! Bra skrivet och Sverige har verkligen gått bakåt och man strävar fortsatt baqkåt med skatt på utrikesflyg. Skönt att det snart är val.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten