Skriv ut  

Norwegian skjuter upp leveranser från både Airbus och Boeing

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 april 2019
Leveranserna från både Airbus och Boeing skjuts upp i minst två år. Det sparar stora pengar för Norwegian.

Norwegian arbetar just nu hårt på den nya strategin, att gå från tillväxt till lönsamhet. Den senaste kvartalsrapporten visar att det är en tuff väg att gå: Ett underskott på två miljarder norska kronor. Arbetet på att vända den ekonomiska situationen fokuserar bland annat på flygplansleveranser med åtföljande förhandlingar med de två stora flygplanstillverkarna Boeing och Airbus, om att skjuta på leveransen av nya flygplan.
Det är förhandlingar som nu börjar ge resultat.
Tidigare i veckan blev en överenskommelse med Boeing klar som innebär att leveransen av 14 B737MAX skjuts på framtiden. De skulle enligt tidigare planer levereras under 2020 och 2021. När leveranserna ska återupptas är i dagsläget inte klart.

Tidigare i april kom Norwegian överens med Airbus om att skjuta på leveranserna av de nya A321LR som skulle tillförts flottan med start redan i år. Airbusmaskinerna, som är en del konverterade ur den gigantiska order på 100 A320neo som tecknades 2012, finns nu över huvud taget inte med i planeringen under kommande två år. De inställda leveranserna från Airbus sparar, vid sidan de rena flygplanskostnaderna, också de investeringar som hade krävts för att fasa in en helt ny flygplanstyp i flottan och starta ett helt nytt samarbete med en ny flygplanstillverkare. De A320neo som hittills levererats har Norwegian omedelbart leasat ut till andra flygbolag.

I och med överenskommelsen sparar Norwegian motsvarande 18 miljarder norska kronor i kostnader de två kommande åren, när flygplansinvesteringarna ställs in.

Enligt tidigare kalkyler för tillväxten i flygplansflottan skulle Norwegian ha haft 221 flygplan igång år 2021. Det stannar nu vid 182 maskiner. Däremot fortsätter leveransen av nya B787-900, det blir fem i år och fem nästa år och då har Norwegian 42 Dreamliners i trafik.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vadå betala "lån"
Skrivet av Heja Norwegian, 2019-04-27 23:57:18
Betala tillbaka lån? Hur många miljarder har SAS "lånat" av oss skattebetalare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Jalle, 2019-04-26 20:58:16
Deras långivare har fått kalla fötter.
-Stabilisera
-Plana ut 1-2år

Lease bolagen har nog fått nog nu.
Anmäl inlägget
Läs igen
Skrivet av sv Kalle F, 2019-04-26 12:50:11
Rekommenderar att du läser artikeln en gång till.
Försök att förstå dess innehåll.
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av @Tailspin, 2019-04-26 12:17:23
Just det där ”antagligen” ... suck.
Anmäl inlägget
Sanningen kryper närmare
Skrivet av Kalle F, 2019-04-26 12:09:23
Ja då ser vi det första riktiga tecknet på att Norwegian ligger för stupstocken ekonomisk!

En rekonstruktion av ngn adel av den flygande verksamheten spår jag komma före årets slut.

Man kan inte bara låna låna.
Man måste betala av lånen med!
Tydligen har deras ekonomiska avd glömt denna regel # 1....
Anmäl inlägget
Besparing
Skrivet av Johanna, 2019-04-26 12:06:13
Just ordet "besparing" kanske var dumt, men det som däremot inte är dumt är att de skjuter upp leveranserna. Kalla det vad du vill
Anmäl inlägget
Besparingar
Skrivet av sv Tailspin, 2019-04-26 11:45:07
Det är väl klart att det är besparingar.
"Och man antagligen få betala mer......"
Enbart illasinnade spekulationer, utan varken grund eller kunskap.
Anmäl inlägget
Ingen besparing
Skrivet av Tailspin, 2019-04-26 08:32:12
Det är ju ingen besparing att skjuta upp leveranser av flygplan, man skjuter endast utgifterna framåt! Och man kommer antagligen få betala mer när den dagen kommer!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop