Skriv ut   Tipsa en vän  

Flygtrafiken fortsätter att minska

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 maj 2019
Först rejält ner sedan svagt upp. Det är Transportstyrelsen prognos över flygandet de kommande åren. Det oroar både BRA och de regionala flygplatserna som ser flygskammen som en tydlig orsak till de sviktande siffrorna.

Inrikestrafiken minskar med sex procent i år och utrikes med fyra procent. Den framtidsbilden utfärdar Transportstyrelsen i sin så kallade vårprognos, en av de två prognoser som publiceras varje år. Det är faktiskt första gången på nio år som efterfrågan på flygbiljetter minskar.
– Vi ser att trenden från förra året med en vikande efterfrågan fortsätter, den har till och med förstärkts under första kvartalet i år. Vi räknar med en minskning av antalet flygpassagerare på 5 procent i år, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.

Det är en nedgång som alltså i första hand drabbar inrikesflyget, som för övrigt inte haft den uppgång de senaste åren som utrikestrafiken kunnat visa, tvärtom har passagerarsiffrorna i bästa fall gått kräftgång de senaste åren. Det påverkar i sin tur såväl flygplatserna som flygbolagen, i första hand BRA som i förra veckan meddelade att hela jetflottan ska snabbutfasas på två år och drygt 350 medarbetar blir av med jobbet. Risken är överhängande att det inte stannar där, menar Per Braathen.

– Jag jobbar på att flygbolaget ska överleva men om nedgången fortsätter blir det svårt. Vi är en kollektivtrafik för hela landet och försvinner vi tappar stora delar av landet flygförbindelse med Stockholm. Det är dessutom delar av landet där det inte finns några riktiga alternativ, framför allt inga tåg, säger han till Flygtorget.

Transportstyrelsen ser dock inte enbart mörka moln på himlen. Redan 2020 vänder efterfrågan uppåt igen, enligt prognosen. Sedan fortsätter det uppåt med 1,7 procent per år fram till 2025, så långt som prognosen sträcker sig. Men det är trots allt betydligt mindre än de tidigare uppskattningarna som talade om en uppgång på 3,2 procent varje år. Och än en gång är det inrikesflyget som är halkar efter när Transportstyrelsen räknar med färre passagerare inom landet 2025 än 2018.

Vad minskningen beror på är oklart, debatten om flygskam till trots.

– Det vi kan konstatera är att trafikminskningen började långt innan den här debatten blev som mest intensiv. Det finns flera olika saker som påverkar flygresandet, varav en allmän ökad miljömedvetenhet kan vara av betydelse. Vi vet att den ekonomiska utvecklingen har stor betydelse och vi väntar oss en lägre efterfrågan för de kommande åren framförallt med anledning av att Konjunkturinstitutet sänkt sin prognos över BNP-utvecklingen, säger Gunnar Ljungberg.

         Det är dock ett resonemang som Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser inte håller med om.

– Det minskade flygandet märks direkt på våra mindre flygplatser ute i landet och de är allvarligt oroade över att ha dragits in i en debatt som egentligen hör hemma i storstäderna. Faktum är att flygskammen lamslår flyget här i Sverige.





Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Digitalisering, någon?
Skrivet av Martin, 2019-05-07 17:33:02
Tror inte flygskammen är huvudsaken här. Skulle gissa att digitalisering är en mycket större drivkraft för att inte flyga: webbkonferenser, digitala chattrum för företag, e-post, sociala appar mm. Dessutom har den generation som nu kommer ut från studierna har hela sitt sociala liv i sin mobiltelefon, så det finns mindre driv att träffas face-to-face.
På gott och ont en förändring som bara kommer att accelerera.
Anmäl inlägget
Varför denna debatt?
Skrivet av Umebo, 2019-05-06 18:47:40
Jag begriper verkligen inte den här debatten. Även om underlaget minskar för flyget kommer det alltid att finnas ett. Visst flygen kmr inte att gå vinge vid vinge och istället för 737/A320 blir det CRJ/ATR men herregud de som vill flyga kommer att kunna fortsätta flyga. Flygskam drabbar bara de som vet med sig att de har alternativ, tex fritidsresenärer och företag med miljöprofil. Här finns den stora minskningen och nu är det upp till Flygbolagen hur de minskar kostymerna, BRA är på god väg!
Anmäl inlägget
Tråkigt med skam
Skrivet av jag svarar till tom, 2019-05-06 11:49:05
Vad tråkigt att du har flygskam men det finns faktiskt ingen konkret anledning till att ha det bara för att du vill till kanerieöarna en vecka.
Anmäl inlägget
Flygskam
Skrivet av Tom, 2019-05-06 11:29:36
Att flyga är skam, Tågen går inte och vi skall inte åka bil. Snart i Svea rike är det väl snart dags för häst och vagn igen!
Suck!!!!
Anmäl inlägget
Flygskammen och verkligheten
Skrivet av Svante, 2019-05-06 10:57:51
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-sjofarten-mellan-svenska-hamnar-slapper-ut-mer-an-inrikesflyget
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev