
Fjärrstyrd flygledning nu också i Norge
Publicerad den 22 oktober 2019Kommentarer
Men så otroligt mycket pengar som plöjts ner till ingen nytta. Pengar som verkligen skulle behövas på andra ställen om branschen ska kunna överleva vår tids utmaningar.
Positivt att Norge förstått att RTS är ett fungerande koncept vid små flygplatser. När skall LFV förstå att små flygplatser och större flygplatser har olika förutsättningar? Tragiskt att prestigen skall försvåra nödvändiga omtag.
Nu har Norge förstått att RTC kan fungera vid små flygplatser och att det INTE fungerar så bra vid medelstora flygplatser. Golden Delicious och Annemarie är olika, även om båda är äpplen.
Vad är det som automatiseras…? Du har svårt att ta till dig fakta! 😀
Det är ju ett egenutvecklat systen från Norge som tas i drift. Då är ju inte det svenska systemet så världsledande som man utger.
Här landar jag gärna , det är bara jobb protection att inte gilla detta… underbart med automatisering å centralisering..
Så har även vårt grannland förstått att RTC kan användas för att hantera små och medelstora flygplatser. RTC är en ny modell för att flygleda på flygplatser den har begränsningar men totalt sett många fördelar jämfört med traditionell flygledning.
Norge startar fjärrstyrning av flygplatser med enstaka flygtrafik per dag. Det kan motiveras av svårighet att effektivt sysselsätta flygledare på plats.
Vid störning i RTC-centralen påverkas bara enstaka start eller landning.
I Sverige diskuteras RTC vid mer trafikerade flygplatser, vilket får helt andra konsekvenser vid störningar.
Så RTC kan vara användbart under många olika former. Blanda inte ihop dessa vid argumentation för och emot.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten