Featured article image

Fjärrstyrd flygledning nu också i Norge

Publicerad den 22 oktober 2019
Kommentarer
Nu har det nya RTC i Norge öppnat. Från Bodø i norra Norge ska nu upp till 15 regionala flygplatser ledas.
Det var en av Widerøes ordinarie flygningar, WF892 från Bodø till den lilla regionala flygplatsen på ön Røst ute i Atlanten, en kort flygning på bara 25 minuter men som skrev norsk flyghistoria i helgen. Det menar norska Avinor som då genomförde den första fjärrstyrda landningen.
 
– Efter många års planering, etablering och tester är vi glada för att den nya teknologin äntligen kan tas i bruk. Fjärrstyrda torn är en viktig del i arbetet på att upprätthålla en bärkraftig flygplatsstruktur i Norge, säger Avinors koncernchef Dag Falk-Petersen i ett uttalande. 
 
Norge har minst lika ambitiösa planer som Sverige på att ansluta ett växande antal flygplatser till ett Remote Tower Center, RTC. Det har placerats i Bodö och ska på sikt hantera upp till 15 av de mindre regionala flygplatserna längs den norra atlantkusten i Norge. I dagsläget pågår byggandet av den nya centralen som ska ligga ett stycke från terminalen på Bodø flygplats. Enligt planerna ska Norges RTC vara i drift 2022.
Den nu genomförda flygningen övervakades från ett första mindre remote center i själva terminalen. 
 
– Vi hade god kontakt och visuell observation av Widerøe-maskinen hela vägen in till landningen på Røst flygplats och det fjärrstyrda tornet fungerade optimalt, precis som vi har planerat för, säger Jan østby som leder det norska remote tower-programmet. 
Premiärflygningen var en allra första test av de nya systemen och de ordinarie flygledarna var på plats i tornet i lördag och ska så fortsätta att vara under de fortsatta utprovningarna.
I Sverige fortsätter utbyggnaden av den stora RTC på Arlanda som bland annat ska fjärrstyra de fyra flygplatserna Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö. Ambitionen är dock att, likt den i Norge samla ytterligare flygplatser och kapaciteten är där för 20 flygplatser. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

C
2019-10-23 23:15

Men så otroligt mycket pengar som plöjts ner till ingen nytta. Pengar som verkligen skulle behövas på andra ställen om branschen ska kunna överleva vår tids utmaningar.

Benke
2019-10-23 14:12

Positivt att Norge förstått att RTS är ett fungerande koncept vid små flygplatser. När skall LFV förstå att små flygplatser och större flygplatser har olika förutsättningar? Tragiskt att prestigen skall försvåra nödvändiga omtag.

FlySafe
2019-10-23 11:34

Nu har Norge förstått att RTC kan fungera vid små flygplatser och att det INTE fungerar så bra vid medelstora flygplatser. Golden Delicious och Annemarie är olika, även om båda är äpplen.

Harry
2019-10-23 00:28

Vad är det som automatiseras…? Du har svårt att ta till dig fakta! 😀

Bertil
2019-10-22 18:03

Det är ju ett egenutvecklat systen från Norge som tas i drift. Då är ju inte det svenska systemet så världsledande som man utger.

PetraPilot
2019-10-22 17:10

Här landar jag gärna , det är bara jobb protection att inte gilla detta… underbart med automatisering å centralisering..

Stor FL
2019-10-22 13:39

Så har även vårt grannland förstått att RTC kan användas för att hantera små och medelstora flygplatser. RTC är en ny modell för att flygleda på flygplatser den har begränsningar men totalt sett många fördelar jämfört med traditionell flygledning.

FlySafe
2019-10-22 11:01

Norge startar fjärrstyrning av flygplatser med enstaka flygtrafik per dag. Det kan motiveras av svårighet att effektivt sysselsätta flygledare på plats.
Vid störning i RTC-centralen påverkas bara enstaka start eller landning.
I Sverige diskuteras RTC vid mer trafikerade flygplatser, vilket får helt andra konsekvenser vid störningar.
Så RTC kan vara användbart under många olika former. Blanda inte ihop dessa vid argumentation för och emot.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten