Skriv ut  

Uppgifter: Norwegian lägger ner Argentina

Flygnyheter, Redaktionen, den 2 december 2019
Efter nedläggningen av långlinjerna i Sverige och Danmark talas nu om att Norwegian ska dra sig ut verksamheten i Argentina. Uppgifterna i brittiska media har inte dementerats.

De uppgifter som nu talar om att Norwegian överväger att lägga ner engagemanget i Argentina är i sig inget nytt. Redan i början av maj i år, bara sex månader efter att inrikestrafiken där drog igång, höjde ledningen för Norwegian varningsflagg för att utvecklingen inte gick enligt planerna. Det beror på en rad olika faktorer, bland annat en sviktande ekonomi i Argentina i stort och dålig växelkurs gentemot dollarn men också att två andra lågkostnadsflygbolag, Flybondi och Jetsmart startade trafik ett par månader efter Norwegian. Den ökade inhemska konkurrensen kunde Flygtorget rapportera om då. 
 
Strax innan sommaren hävdade ekonomichefen Geir Karlsen att om inte utvecklingen på den argentinska marknaden förbättrades och mötte planerna var Norwegian ”beredda att dra sig ur”.

Enligt brittiska källor flög 80 000 resenärer på Norwegian Air Argentinas regionala linjer under oktober månad i år. Det gav en kabinfaktor på 74 procent och en sammanlagd marknadsandel på cirka 6 procent. Det ska jämföras med den främste konkurrenten Flybondi som kunde räkna in 117 000 passagerare och en kabinfaktor på 87 procent under samma period. Konkurrensen riskerar att öka ytterligare i och med satsningen på att får det statliga flygbolaget Aerolinas Argentina på fötter igen. 
 
Den tröga starten i Argentina, bara åtta av de 146 linjetillstånden är aktiva, har också gjort att en av de fyra B737-800 som är baserade på flygplatsen El Palomar i Buenos Aires, flyttades tillbaka till Europa för att stabilisera flottan där när MAX-maskinerna belades med flygförbud. 

I argentinska medier har företrädare för Norwegian Air Argentina avfärdat ryktena om en nedläggning av verksamheten där men också konstaterat att det finns en osäkerhet om att de finansiella målen ska kunna uppfyllas. Inte heller ryktena om att Norwegians flygningar i så fall ska tas över av konkurrenten Jetsmart, avfärdades fullt ut. 

Långlinjetrafiken mellan Gatwick och Buenos Aires ingår dock inte i de nya ryktena om en nedläggning av Norwegian Air Argentina.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

För upplysning
Skrivet av ., 2019-12-03 16:06:29
NAA har aldrig flygit från EL Palomar
Anmäl inlägget
sorgligt
Skrivet av Carmen Purser på DY de Buenos , 2019-12-03 08:38:43
Det är så synd, precis när vi kommit igång och kunderna har hittat oss blir man utan jobb.
trodde vi skulle öppna santiago snart, sydamerika har mycket att erbjuda
Anmäl inlägget
DY
Skrivet av Tewolde Jacobson, 2019-12-03 06:20:23
Vad kommer att finnas kvar?
Anmäl inlägget
Inte möjligt
Skrivet av sv Andreas,, 2019-12-02 17:28:50
Varför skulle inte vara möjligt att få fler slottar på Buenos Aires, bara för att de använder olika flygplatser?
Anmäl inlägget
Slakt
Skrivet av Frasse52, 2019-12-02 14:28:18
Det ser ut som norrbaggarna har stora slaktarkniven framme.
Anmäl inlägget
Olika flygplatser
Skrivet av Andreas, 2019-12-02 12:45:16
Mr €: 737:orna och 787:orna flyger på olika flygplatser i Buenos Aires, så det skulle inte vara möjligt.
Anmäl inlägget
Argentina
Skrivet av Mr €, 2019-12-02 12:36:56
Nu har de provat och fått veta vad många misstänkte, så bara att se till att få flera bra 787 slotar i Buenos Aires innan man tar hem 737'orna till Europa och ökar på de lönsamma 787 flygningarna dit.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn