Den politiska majoriteten i Västerås vill lägga ner flygplatsen. Visserligen är inte det slutliga formella beslutet fattat än men det mesta pekar på att det sker inom kort. Därmed försvinner inte bara en av landets kommersiella flygplatser, Ryanair återstartar i sommar tre linjer till Västerås, utan också en flygplats för samhällsflyget och en rad flygskolor. Än mer viktig är de konsekvenser som en nedläggning medför för den kommersiella flygtrafiken i stort och i förlängningen av det, för miljön. Det menar såväl Svensk Pilotförening som en rad företrädare för flygbranschen.
- Värdet av dugliga flygplatser i närheten av Stockholm kan inte underskattas. Västerås flygplats utgör med sin närhet till Arlanda och Bromma potentiellt ett naturligt och kompetent alternativ vid val av alternativ-flygplats.
Det säger Tomas Gustafsson, ordförande i flygsäkerhetskommittén i Svensk Pilotförening och pekar på konsekvenserna som uppstod när Göteborg City Airport lades ner för ett par år sedan. Den användes som alternativ vid flygningar till Landvetter och med den möjligheten borta planerar nu flygbolagen med bland annat Jönköping och Aalborg som alternativ. Det kräver mer bränsle ombord vilket ger en direkt miljöpåverkan.
Samma effekt uppstår om Västerås försvinner som alternativ för flygtrafiken till Arlanda. Det visar en uträkning som representanter för flygbranschen gjort, bland andra SAS, BRA, Norwegian, Novair, Widerøe, Air Leap och Svenska Flygbranschen och som utgör en del av ett debattinlägg mot nedläggningen i Västerås.
- Med sin placering utgör Västerås flygplats den närmast belägna potentiellt användbara alternativflygplatsen för trafiken till Arlanda. Ett flygplan av storlek A320/B737 kan reducera sitt medförda
bränsle med 200–300 kg per flygning. Den årliga besparingspotentialen är 630 ton bränsle motsvarande 2 000 ton koldioxid-utsläpp per år. En viktbesparing innebär alltid en reducerad miljöpåverkan och kostnader, framgår av ett debattinlägg.
Branschföreträdarna trycker också på det faktum att det finns ett flertal flygskolor i Västerås, vilka är en viktig del i den framtida utbildningen av piloter i Sverige.
- Vi har ett stort behov av piloter de kommande åren till följd av pensionsavgångar och expansion, vilket lätt förbises i rådande världsläge. Flyget genomgår en generationsväxling och pilotutbildningen i Västerås utgör basen i den framtida pilotförsörjningen.
Tomas Gustafsson och pilotföreningen är inne på samma linje:
- I avsaknad av en hållbar och transparent flygstrategi för hela Sverige, lever branschen i ett vakuum där förhastade beslut om nedläggning av flygplatser och annan flygrelaterad verksamhet kan få omfattande och irreparabla konsekvenser, säger han.