Skriv ut  

Norwegian lämnar OSM

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 juli 2020
OSM Aviation tappar en stor kund. Norwegian lämnar bemanningsföretaget och tar eget personalansvar för piloter och kabin i tre länder. Det är ytterligare ett steg i Nya Norwegian.

Norwegian inledde ett samarbete med OSM Aviation hösten 2014 och utvecklade det ytterligare genom att två år senare köpa halva företaget. Det gjorde Norwegian till både delägare och största kund med stora personalgrupper bland piloter och kabinpersonal rekryterade via OSM. 
Sedan drabbades världen och flygbranschen av Covid-19.

Det gjorde att Norwegian redan i april i år sa upp avtalet med OSM samtidigt som de egna bemanningsföretagen sattes i konkurs. Nu kommer nästa steg i och med att Norwegian helt lämnar OSM och tar med sig cirka 3 000 piloter och kabinanställda som istället får anställning i Norwegian Air Resources. Banden till OSM klipps därmed helt.

- Det är ett stort och viktigt strategiskt steg på väg mot det Nya Norwegian i och med att vi nu tar fullt ansvar för de företag där vi har vår flygande personal anställd. Att ha direkt kommunikation med våra anställda är avgörande för att kunna bygga upp Nya Norwegian, säger koncernchefen Jacob Schram i en kommentar.

Förändringen omfattar flygande personal i Spanien, USA och Storbritannien och som tidigare var anställda i OSM.

- Vi har haft en konstruktiv dialog med fackföreningarna i England, Spanien och USA och jag hoppas och förväntar mig att den dialogen fortsätter i samma spår framöver. Jag är verkligen nöjd med att våra medarbetare och Red Nose Warriors i de länderna nu blir anställda direkt i Norwegian-strukturen, fortsätter Jacob Schram.

Det nya avtalet innebär att den flygande personalen i de tre länderna nu hamnar på sammanivå som de anställda i Norge, Frankrike och Italien. Däremot ändrar det inte på den omedelbara situationen att merparten av dem är permitterade. Norwegian har varit tydliga med att de permitterade inte kan återvända till jobbet förrän flygtrafiken hämtar sig. 

Hur OSM Aviation ska hantera förändringen är inte klart. Företaget tappar sin största kund men har fortsatt uppdrag för bland andra Finnair och Turkish Airlines.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@gammalpilot
Skrivet av FQTV, 2020-07-22 18:18:15
Vad är det de gjort bra..?
Anmäl inlägget
Ansvar?
Skrivet av Ulf, 2020-07-22 13:27:08
Ansvar? Vad händer med danska och svenska piloter/ kabin?
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Gammal pilot, 2020-07-21 18:48:34
Verkligen en milestone - bra gjort Norwegian.

Nu blir det mer fokus på att flyga med er.
Anmäl inlägget
Norden
Skrivet av ABC, 2020-07-21 15:11:18
Jaha, men vad händer med piloter och kabinpersonal i Sverige, Danmark och Finland ? Lämnas dom på bar backe nu, fortsatt arbetslöshet?
Anmäl inlägget
Sverige
Skrivet av Nax, 2020-07-21 11:21:49
Vad betyder detta för de som varit anställda i Sverige?
Anmäl inlägget
Delat ansvar?
Skrivet av X, 2020-07-21 10:41:24
Ironiskt att man betraktar det som att "ta ansvar" för sin personal. Som ansvaret man tog för piloter i Sverige och Danmark genom att försätta bolagen i konkurs, låta staterna stå för lönegaranti och lämna de anställda med hundratusentals kronor i obetalda löner?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev