Flygtrafiken ännu inte återhämtad 2026
Publicerad den 12 oktober 2020Kommentarer
Jag tvivlar på att någon här på forumet gör en bättre framtidsprognos än Transportstyrelsen. Jag tycker prognosen ligger helt i linje vad man kan förvänta sig, kanske lite väl optimistisk. Med tanke på miljöfrågor och mindre antal tjänsteresor p g a möten via nätet kommer vi nog aldrig upp i den volym vi hade innan pandemin.
Detta gör att Bromma kan läggas ner och en banförlängning av Bana 01R/19L på Arlanda kommer att räcka de närmaste 50 åren.
många företagare använder FR Wizz etc
TUI är däremot ett renodlat charterföretag,
där gäller sillprincipen in med så många som möjligt. ALLA andra stora flygbolag BA SK LH KLM AF IB AA DL UA etc etc är helt beroende av affärsflyget för sina långflygningar. Frågan är om inte dessa faller först när business segmentet är reducerat till en 90%. Att flyga över Atlanten var ju inte direkt någon bra affär för DY.
Frågan är om inte 2017 kommer att kvarstå som alltimehigh. Mindre flygplan på alla typer av linjer ger färre passagerare och högre kostnader. Det betyder ännu färre passagerare och ännu högre priser osv.
Sen har Ryanair och Tui inte så många tjänsteresor.
Det mest fascinerande med flyget är att de som gång på gång måste pumpa in stålar för att rädda branschen aldrig någonsin ställer några krav på den. Flyget fortsätter att rulla på med löner och villkor som inte går att motivera ekonomiskt, marknads eller kvalifikationsmässigt. Och skattepengarna skickas mer eller mindre reflexmässigt in så fort det sk*ter sig. Varje gång!
Leap fixar det här! Nu gäller det att vara positiv! Vi är ju Sveriges största inrikes bolag!
Pinsamt dåligt prognosunderbyggt.
Tjänsteresor står för 70–80 % av ett flygbolags totala intäkter såväl över Atlanten som Hagfors ARN
Utan tjänsteresor inget flyg.
Ansträng Er med att redovisa adekvata fakta inte ovetenskapliga tyckanden utifrån felaktiga premisser.
Frågan är; dessa 20% tjänsteresor står för ca 70-80% av flygbolagens inkomster, ex de som nu flyger inrikes tar ut upp till nästan 3.000 för enkelbiljetter BMA GOT MMX VBY etc. det betalar inte privatpersoner. Utan tjänsteresor kollapsar flyget. Det är därifrån man måste hämta den adekvata infon för att få en rättvisande bild av läget.
Adekvat bild blir det inte utan det blir en bild som bygger på fler inkomna antaganden.
Artikeln avslutas också med att TS är beredda på att revidera sina prognoser.
Eftersom tjänsteresor bara står för 20% av flygandet, får man nog anta att det viktigaste att privatresorna tar fart.
Ingen har kartlagt hur näringslivet ser på flygfrågan,
detta ovan är antaganden. För att få en adekvat bild måste man gå ut brett över hela riket och fråga företagen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten