Det var i vecka 15, i början av april som flyget i Sverige slog i botten. Då flög 5 000 passagerare till eller från svenska flygplatser.
Motsvarande vecka förra året flög 482 000 människor i Sverige…
Ingen tidigare kris har slagit lika hårt mot flyget som den nu pågående pandemin, det gäller såväl Sverige som globalt. Det konstaterar Transportstyrelsen krasst i en analys av när och hur flygtrafiken ska återhämta sig. Samtidigt är det en analys av framtiden som är mycket svår att göra, något som Transportstyrelsen också konstaterar.
- De vanliga prognosmodellerna fungerar inte i kristider, Simon Posluk, enhetschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
Hela framtidsscenariet bygger därför på fyra antaganden: att ett vaccin blir klart och massvaccineringar inleds, att det inte kommer en andra våg, att konkurrensen i branschen mildras, att digitala möten till del ersätter levande möten. Med de förutsättningarna kan flygtrafiken till och från Sverige inleda en långsam återhämtning.
- Men om det däremot skulle dra ut på tiden så lär prognosen långt ifrån kunna infrias. Vi följer därför utvecklingen nogsamt och är beredda att revidera våra prognoser om och när det finns ny information av betydelse.
Antalet avresande passagerare uppgick under årets åtta första månader till närmare 4,4 miljoner. Det ska jämföras med samma period 2019 då passagerarantalet var drygt 15 miljoner. Det motsvarar en minskning med 71 %. I den prognos som Transportstyrelsen nu publicerat är minskning sammanlagt 74 % för helåret 2020.
Men från andra kvartalet 2021 räknar Transportstyrelsen med att återhämtning tar fart och ökar relativt snabb tillväxt fram till 2023. Därefter ökar den i en mer normal takt.
- Tillväxttakten kommer initialt att vara hög, vilket framförallt beror på det låga utgångsläget, men vi tror också att det finns ett uppdämt resebehov.
Men trots det finns risk att återhämtningen inte ens efter fem år nått samma nivåer som under förra året. År 2026 kan passagerarantalet vara uppe i drygt 20 miljoner, men det är ändå 10 procent lägre än innan pandemin.
Samtidigt har inrikestrafiken i Sverige stagnerat de senaste åren, utan hjälp av pandemin. Mellan år 2017 som är de senaste årens all time high med närmare 8 miljoner passagerare, var år 2019 nere på knappt 7 miljoner passagerare, en nedgång på 12 procent. Även utrikestrafiken minskade under de två åren, men med mer beskedliga 2,3 procent. Enligt Transportstyrelsen är det framför allt miljödebatten och ”flygskammen” som ligger bakom de siffrorna.