Vem vill köpa Norrköpings flygplats? Det ska kommunen nu ta reda på när upphandlingen av flygplatsen drar i gång. I potten finns bland annat drygt 70 miljoner i driftbidrag.
De två tvillingflygplatserna Norrköping och Linköping har helt olika utveckling. Medan Linköping lyckats dra till sig KLM och linjetrafik till Amsterdam, står Norrköping, trots ihärdiga försök, utan reguljära linjer. Istället är det charter och frakt som gäller på flygplatsen.
Det senaste året har en utredning rullat på om hur framtiden för Norrköping ser ut och den kom inte helt överraskande fram till att en försäljning är det bästa sättet att garantera fortsatt flygtrafik i Norrköping.
Det beror i sin tur på att det finns ett intresse från privata aktörer att ta över flygplatsen, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare. Det är det svenska företaget Independent Business Group, tidigare baserat i Hong Kong men sedan början av året överflyttat till Sverige och Norrköping, som är intresserade. Verksamheten är inriktad på flygbranschen, bland annat med utveckling av olika system för flygtrafikledning, klimatsmart flygande och drönare. Bland kunderna finns bland andra Qatar Airways.
– Vi är absolut intresserade. Vi har ganska länge haft ett intresse för flygplatsen och kommunens budskap i dag är jättepositivt. Norrköping är en stad med förutsättningar att utvecklas inom flygsektorn. Det är ett bra läge och en region med många människor som kan nyttja flyget, sa Jesper Low, vd på Independent Business Group i en tidigare kommentar i ärendet.
Det intresset ska nu testas på allvar i och med att Norrköpings kommun gör allvar av planerna på att sälja flygplatsen.
– Vi kommer att inleda upphandlingsprocessen med att bjuda in intressenter till att ansöka om att få lämna ett anbud. Därefter bjuds högst fem anbudsgivare in till att lämna anbud. För att skapa bra framtida förutsättningar kommer den som tar över flygplatsen att få ett driftbidrag under de tre första åren, säger Anna Thörn, kommundirektör och vd för Rådhus AB.
Den som vinner upphandlingen får ett årligt driftbidrag under tre år, högst 23,8 miljoner per år och maximalt 71,4 miljoner kronor under avtalstiden. Men det finns vissa villkor för att kunna kvittera ut driftbidraget, bland annat ska flygplatsen nå upp till 100 000 passagerare per år. Går affären i lås blir Norrköpings en av få privata flygplatser i landet.
Alternativet, att helt lägga ner flygverksamheten i Norrköping har även det en prislapp, 35 miljoner, enligt kommunens beräkningar.