Skriv ut  

Kassan sinar hos Flyr

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 november 2021
Det har varit fyra tunga månader sedan starten. Det visar kvartalsrapporten från Flyr som nu behöver fylla på den sinande kassan med 250 nya miljoner.

Just nu lockar norska flygbolaget flyr med priser under 200 kronor för en enkelresa inrikes i Norge. Det är priser som ”inte går att tjäna pengar på” slog nyligen Norwegians vd Geir Karlsen fast, vilket Flygtorget rapporterat om.

Det visar sig nu att han verkar bli sannspådd betydligt snabbare än väntat. I den senaste kvartalsrapporten redovisar Flyr en kabinfaktor på blott 40 procent i snitt och till följd av det en förlust på 162 miljoner under kvartalet. Det var en rapport som inte togs väl emot på den norska börsen där flygbolagets aktie rasade utför under dagen och bitvis var nere på 3,30:-.

Flyr har visserligen fortfarande 369 miljoner kronor i kassan och kan peka på en positiv utveckling under oktober där kabinfaktorn gick upp till 60 procent, men väljer ändå att göra en riktad emission för att ta in ytterligare 250 miljoner och med det skapa en buffert på dryga halva miljarden. De pengarna ska hjälpa flygbolaget genom de kommande vintermånaderna som av allt att döma ger en minskad efterfrågan på resor. Men de ska också garantera att Flyr kan gå vidare med planerna på att under nästa år fasa in sex Boeing 737 MAX i flottan. Allt i linje med de planer som ligger fast och där de röda siffrorna ska vändas till svarta inom tre år.

Konkurrensen på inrikes i Norge är stenhård och Flyr har två väletablerade flygbolag att tampas mot. Flygtorget har tidigare visat hur de tre flygbolagen flyger vinge vid vinge på vissa destinationer med tidtabeller där det bara är minuter mellan de olika avgångarna. Det är en konkurrenssituation som naturligtvis fanns med i planeringen inför flygstarten men däremot hade ingen räknat med att pandemin skulle fortsätta med spridningen av Delta-varianten. Som extra påfrestning har oljepriset och därmed kostnaderna för flygbränslet rakat i höjden.

Trots den vacklande kvartalsrapporten från Flyr verkar det inte bli några större problem att ta in de 250 miljoner som ska stabilisera framtiden. Ett flertal investerare säger sig ha fortsatt förtroende för ledningen med Erik Braathen i spetsen och menar att det är klokt att ta in pengar nu och inte senare, i ett eventuellt krisläge.

Men det finns också röster som menar att hela satsningen inte har mer än ett par månader kvar innan konkursen är ett faktum.
- Vi kan bara inte förstå hur någon kan vilja investera i det här förlustprojektet, säger mäklare på DNB Market till dn.no.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

inse den bistra rådande verkligheten.
Skrivet av thomas, 2021-11-10 15:11:22
"Jon" inget flygbolag är värt något överhuvudtaget
i rådande marknadsläge, kabinfaktorn är fortfarande katastrofal överallt, man har försökt flyga igång marknaden men den strategin har misslyckats totalt. Orsaken att Flyr förlorar dagligen stora belopp är just för ett tort utbud mot en begränsad marknad.
Ja SAS får statliga pengar, därför att Svenska staten är delägare, det är den inte i Flyr. inte den Norska heller.
Anmäl inlägget
Det kan virke som om
Skrivet av pf, 2021-11-10 10:22:36
Flyr var doomed når Norwegian overlevde. Flyr burde, for å ha en sjanse til å klare seg, konsentrert seg om de tre "store" norske innenriksstrekningene....nå skal de gjøre alt, fly på nord-norge, til utlandet osv. Ser noen strategien deres ?
Anmäl inlägget
Givet
Skrivet av Alis, 2021-11-10 08:54:15
Denna utveckling var given när NAS startade om. Gullan purser pratar om gammalt välskött bolag?? Nej tyvärr helt fel, inte gammalt men nytt och oprövat utan en natrurlig hemmamarknad.
Anmäl inlägget
Är inte allt obegripligt?
Skrivet av ABC, 2021-11-09 17:47:19
Flyr hade en enda affärsidé - att sälja billiga biljetter. Är det ens en idé?
Flygplanen övernattar alltid i Oslo och flyger oftast iväg runt 08:30 eller senare. Är resemönstret det omvända i Norge mot resten av världen där minst dubbelt så många reser mot huvudstaden tidigt på dagen och sedan tillbaka på kvällen? Vad är det för klantskallar som driver detta bolag?
Anmäl inlägget
Bakvända lågprisdrömmar..
Skrivet av Medborgare, 2021-11-09 14:44:30
Ännu en gång så visar det sig att ett företag som inte tar betalt för vad produkten de facto kostar att producera inte har något berättigande på marknaden.Ingen god affärsmodell att "kasta pärlor till svinen".
Anmäl inlägget
Sv Thomas
Skrivet av Jon, 2021-11-09 13:46:47
Vilken absurd kommentar er «blir Norwegian två?» Det blir ikke det mer enn SAS två. Forskjellen er at SAS kan suge til seg skattebetalernes penger. NAS er forøvrig verdt over 11 mrd kr. Flyr 2-300 mill.
Anmäl inlägget
Förstår ingenting!?
Skrivet av ABC, 2021-11-09 11:41:10
Men Flyr hade ju redan på förhand bestämt att passagerarna skulle betala 800 kr för en enkelbiljett, ville norrmännen inte göra det?
Anmäl inlägget
inse den bistra rådande verkligheten.
Skrivet av thomas, 2021-11-09 10:51:10
Konkurrens är absolut inte bra, den undergräver alla möjligheter att ens komma upp till vinst.
Det är realiteteter som regerar, inte uppfattningar.
SAS har sen 80 talet försökt att köpa upp sig till ensam, i ett avreglerat monopol.
Anmäl inlägget
inse den bistra rådande verkligheten.
Skrivet av thomas, 2021-11-09 10:46:50
Blir ett Norwegian två (2) 2
pax leverantörer myndigheter investerare alla blåsta trots bolagets fantastiskt erfarna personal.
Att nån skulle delta i en nyemission i ett bolag som går med enorma förluster är inte direkt trovärdigt.
Anmäl inlägget
Sorgligt
Skrivet av Gullan Purser&NorgeExpert, 2021-11-09 10:34:09
Men så sorgliga nyheter , ett sånt välskött gammalt företag, hoppas verkligen de rider ut stormen, konkurrens är viktigt för alla, Synd bara att de inte förstått den gratis nybryggda hemligheten, den är nyckeln till framgång.
Anmäl inlägget
Feil satsning
Skrivet av Jon, 2021-11-09 09:57:52
Begriper ikke at noen starter et flyselskap, midt i en pandemi. Og i et marked med stor overkapasitet, og med mange etablerte konkurrenter. - De burde legge ned, før de taper enda flere millioner, og kassen er tom.
Anmäl inlägget
Oljan
Skrivet av Gh, 2021-11-09 09:35:50
Norska oljepengar
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev