
Kassan sinar hos Flyr
Publicerad den 9 november 2021Kommentarer
“Jon” inget flygbolag är värt något överhuvudtaget
i rådande marknadsläge, kabinfaktorn är fortfarande katastrofal överallt, man har försökt flyga igång marknaden men den strategin har misslyckats totalt. Orsaken att Flyr förlorar dagligen stora belopp är just för ett tort utbud mot en begränsad marknad.
Ja SAS får statliga pengar, därför att Svenska staten är delägare, det är den inte i Flyr. inte den Norska heller.
Flyr var doomed når Norwegian overlevde. Flyr burde, for å ha en sjanse til å klare seg, konsentrert seg om de tre “store” norske innenriksstrekningene….nå skal de gjøre alt, fly på nord-norge, til utlandet osv. Ser noen strategien deres ?
Denna utveckling var given när NAS startade om. Gullan purser pratar om gammalt välskött bolag?? Nej tyvärr helt fel, inte gammalt men nytt och oprövat utan en natrurlig hemmamarknad.
Flyr hade en enda affärsidé – att sälja billiga biljetter. Är det ens en idé?
Flygplanen övernattar alltid i Oslo och flyger oftast iväg runt 08:30 eller senare. Är resemönstret det omvända i Norge mot resten av världen där minst dubbelt så många reser mot huvudstaden tidigt på dagen och sedan tillbaka på kvällen? Vad är det för klantskallar som driver detta bolag?
Ännu en gång så visar det sig att ett företag som inte tar betalt för vad produkten de facto kostar att producera inte har något berättigande på marknaden.Ingen god affärsmodell att “kasta pärlor till svinen”.
Vilken absurd kommentar er «blir Norwegian två?» Det blir ikke det mer enn SAS två. Forskjellen er at SAS kan suge til seg skattebetalernes penger. NAS er forøvrig verdt over 11 mrd kr. Flyr 2-300 mill.
Men Flyr hade ju redan på förhand bestämt att passagerarna skulle betala 800 kr för en enkelbiljett, ville norrmännen inte göra det?
Konkurrens är absolut inte bra, den undergräver alla möjligheter att ens komma upp till vinst.
Det är realiteteter som regerar, inte uppfattningar.
SAS har sen 80 talet försökt att köpa upp sig till ensam, i ett avreglerat monopol.
Blir ett Norwegian två (2) 2
pax leverantörer myndigheter investerare alla blåsta trots bolagets fantastiskt erfarna personal.
Att nån skulle delta i en nyemission i ett bolag som går med enorma förluster är inte direkt trovärdigt.
Men så sorgliga nyheter , ett sånt välskött gammalt företag, hoppas verkligen de rider ut stormen, konkurrens är viktigt för alla, Synd bara att de inte förstått den gratis nybryggda hemligheten, den är nyckeln till framgång.
Begriper ikke at noen starter et flyselskap, midt i en pandemi. Og i et marked med stor overkapasitet, og med mange etablerte konkurrenter. – De burde legge ned, før de taper enda flere millioner, og kassen er tom.
Norska oljepengar
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten