Skriv ut  

120 miljoner till helhetsgrepp om framtidens flygbränsle

Notiser, Redaktionen, den 3 februari 2022
Frityrolja, biodiesel, grot och fett från slaktavfall – det pågår flera försök med att dryga ut dagens fossila flygfotogen med gröna alternativ. Men frågan om de fungerar i en jetmotor eller är hållbara är många gånger oklart. Det ska ett forskningsprojekt i Lund ta reda på.

Flygbranschen arbetar hårt på att hitta alternativ till fossilt flygbränsle. Ett tänkbart scenario är att det fossila flygfotogenet fasas ut av biobränslen. På längre sikt träder vätgasen in, kanske speciellt för långdistansrutter, exempelvis Europa - Australien, vilket dock kräver en helt annan flygplanskonstruktion. På vissa korta sträckor, till exempel Stockholm - Visby, kan elflyg bli ett alternativ.
Vid Lunds tekniska högskola bedrivs sedan många år grundvetenskaplig forskning med syfte att energieffektivisera förbränningsprocessen i olika typer av motorer och med olika bränslen. Flera olika typer av avancerade utrustningar används och några mil bort finns Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed som också hör till Lunds universitet.

Nu har ett nytt forskningsprojekt startat, och bland andra SAS, Saab och Siemens satsar 120 miljoner för att utveckla framtidens biobaserade flygbränsle. Bland annat ska ett helt nytt jetmotorlabb ska byggas. Enligt projektledaren Christer Fureby, professor i värmeöverföring vid LTH, är detta den enda studien som tar ett helhetsgrepp om frågan i Sverige.

– En turbinmotor är jättekomplicerad. Det är mycket man kan få att brinna, men det måste brinna på rätt sätt. Fel bränsle kan exempelvis blockera luftflöden och få sämre verkningsgrad och kan till och med skada motorn, säger han.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev