Qantas
Australiens Qantas Group har bekräftat att de kommer att beställa tolv A350-1000, tjugo A220 och tjugo A321XLR. Nyheten tillkännagavs vid en ceremoni i Sydney där Qantas vd Alan Joyce och chefen för Airbus International, Christian Scherer, deltog.
De tolv A350-1000 valdes ut av Qantas för att användas till Project Sunrise som ska göra det möjligt för flygbolaget att genomföra världens längsta kommersiella flygningar. Namnet är inspirerat av hemliga flygningar från andra världskriget som gjordes från Perth till Sri Lanka på väg till London. De varade så länge att piloterna såg två soluppgångar. Målet är att för första gången någonsin förena Sydney och Melbourne med destinationer som London och New York non-stop.
Qantas vd Alan Joyce sa i ett pressmeddelande:
- Nya typer av flygplan gör nya saker möjliga. Det är viktigt för ett land som Australien där flygresor är avgörande. A350 och Project Sunrise kommer att placera alla städer ett direktflyg bort från Australien.
Förhoppningen är att ultralångdistanslinjerna kan börja trafikera 2025. Totalt kommer det att finnas 238 platser på varje plan, vilket kan jämföras med mer än 300 platser hos konkurrerande flygbolag. Dessa säten är fördelade på fyra klasser - första klass, business class, premiumekonomi och ekonomi. Mer än 40 % av kabinen kommer bestå av premiumsittplatser.
Komfort blir ett måste, eftersom flygningarna kommer pågå i mer än 19 timmar, vilket gör dem till världens längsta direktflyg. Bilder på inredningen visar kabiner med separata sängar och "Wellbeing Zones" där resenärerna får en plats att gå upp och sträcka på sig.
Dessutom bekräftade Qantas en order på 40 nya Airbus A321XLR och A220 för att flyga inrikes och korta till medellånga internationella rutter. Denna beställning av Airbus narrowbody kanske inte fångar rubrikerna som Project Sunrise-jetplanen, men den kommer ha en större inverkan på flygbolagets dagliga verksamhet.
De första A220:orna ska levereras i slutet av 2023 och de första A321XLR:erna ska börja levereras i slutet av 2024. Flygplanen ersätter 737-800 och 717-200. Airbus-planen tar 15-25 % fler passagerare och har en ökad distans med cirka 3000 kilometer.