Skriv ut  

Tre personer ska medla mellan SAS och piloterna

Flygnyheter, Redaktionen, den 13 juni 2022
Danska regeringen, den svenska delen av Greater Copenhagen. Det är två som ger sitt fulla stöd till SAS och det fortsatta arbetet på att ta sig igenom krisen. Samtidigt ska nu tre personer tas sig an arbetet på att medla i konflikten mellan flygbolaget och pilotfacket.

Det svenska beslutet att stoppa investeringarna i SAS och det efterföljande strejkvarslet från pilotfacket har startat en febril aktivitet, framför och bakom kulisserna. Danska regeringen var snabbt ute med en lojalitetsförklaring till SAS som bland annat innehöll avskrivningen av ett lån på 3,5 miljarder och en ambition att öka det statliga danska ägandet till 30 procent och kanske mer. 

- Vi uppskattar uttalandet från den danska regeringen och den breda majoriteten i det danska parlamentet att de avser att stödja SAS. Vi ser det som ett fortsatt förtroende för vår förändringsplan SAS Forward, skrev flygbolaget i ett pressmeddelande.

Här i Sverige har samarbetsorganisationen Greater Copenhagen, där bland andra Region Skåne och Region Halland ingår, skickat en uppmaning till svenska och danska politiker att hitta en gemensam lösning för att rädda SAS. Att inte göra det kostar mer än vad en räddningsinsats skulle kosta, menar organisationen.
- Vi anser att det är av största vikt att SAS fortsätter som ett starkt flygbolag som genom sin tydliga närvaro på CPH Airport sätter Danmark och Sverige på världskartan. Utan SAS mister CPH Airport sin position som en av norra Europas viktigaste internationella hubbar och Greater Copenhagen därmed sin internationella tillgänglighet.”, säger Carl Johan Sonesson, Vice ordförande Greater Copenhagen i ett uttalande.
Samtidigt inleds idag måndag medling i konflikten mellan SAS och de samlade pilotfacken som i förra veckan ett utlyste strejkvarsel som kan träda i kraft den 29 juni, vilket skulle slå direkt mot sommartrafiken. Enligt vissa bedömare kan strejken, om den blir av, stoppa upp till 250 avgångar per dag.

Det är tre personer som nu ska försöka hitta en lösning på det som de interna förhandlingarna misslyckats med under ett halvår: Jan Sjölin, tidigare avtalssekreterare i fackförbundet Kommunal, Claes Stråth, tidigare generaldirektör för Medlingsinstitutet och Cecilia Fahlberg Pihlgren, tidigare ordförande i fackförbundet Unionen.

Även i Norge blir det medling. Med start den 20 juni ska medlarna där ta sig an den icke flygande personalen, bland andra flygtekniker, markpersonal, chaufförer och städpersonal.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv: Långbänken
Skrivet av Fritz Klyka , 2022-06-15 22:22:32
Håller med dig till 100%. Hög tid för ett eget nationellt flygbolag. Får vara slut på dopningen på SAS/CPH med svenska skattepengar..
Anmäl inlägget
Ta chansen!
Skrivet av Långbänken, 2022-06-15 09:49:48
Äntligen dags att kapa trossarna till Danmark? Sverige är ett stort industriland. Danmark är ett litet jordbruksland. Ändå tvingas svenskar som väljer SAS att matas ner till Kastrup. Ta nu chansen och skapa ett Swedish Airlines. Det är i Sverige som passagerarna finns.
Anmäl inlägget
Meningslös medling
Skrivet av Torsdag, 2022-06-14 23:03:56
Det finns inget att medla om i denna konflikt mellan de återstående SAS-piloterna som lever i sin låtsasvärld och SAS. SAS behöver göras om och för detta behövs ingen medling. Just do it!
Anmäl inlägget
Sonesson en indoktrinerad pajas.
Skrivet av Frita Klyka, 2022-06-14 21:54:24
Sonesson. Ta inte i nu så du spricker. Förstår att du talar i egen sak, men så viktiga är varken SAS eller CPH för Sverige som mycket än bara Skåne. Hur mycket betalar danskarna dig?
Anmäl inlägget
Till Sonesson
Skrivet av Fritz Klyka, 2022-06-14 21:47:29
Under alla år har CPH dopats på bekostnad av övriga Skandinavien. Danskarna är de enda som har vunnit på detta och nu får det vara slut med dopningen av CPH med svenska skattemedel. Svenska regeringen gör helt rätt. Satsa pengarna i svenskt flyg istället.
Anmäl inlägget
Lycka till önskas
Skrivet av Acer, 2022-06-13 20:31:57
Grund problemet ligger i en lång historia av eftergifter till piloter mfl. Piloterna i SAS har alltid trott av de är en del av ledningen och kan företagande bättre än dem som sitter i styrelse och ledning. Den uppfattningen måste bort och kanske det blir till priset av bolaget. Alla ni andra som arbetar i SAS och inte är piloter vet precis vad jag talar om!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev