Nykomlingen Flyr startade trafik i juni förra året och har sakta men säkert etablerat sig på den norska flygmarknaden. Under maj månad var passageraruppgången 22 procent jämfört med månaden innan, visserligen från en fortsatt låg nivå men siffrorna pekar uppåt. Det gäller för övrigt samtliga av de nordiska flygbolagen med internationell trafik. Bäst ut är Icelandair som tillsammans med tvåan Flyr dock har relativt låga nivåer som utgångspunkt jämfört med SAS och Norwegian.
De goda siffrorna för Icelandair gör också att den internationella flygplatsen där, Keflavik, snart är ikapp de siffror som gällde innan pandemin. En första prognos för hela 2022 talar om en återhämtning på 90 procent.
Finnair å sin sida kämpar fortsatt med det faktum att trafiken österut ännu inte återhämtat sig och i vissa fall, som Shanghai, minskat än en gång. Det gör att trafiken i maj fortsätter att gå en viss kräftgång både vad gäller ökning och kabinfaktor. Räddningen är den stora efterfrågan på frakt.
När det gäller att fylla flygplanen var Norwegian i topp med i princip åtta av tio platser sålda. Flyr å sin sida har i dagsläget tio B737-800 i trafik och tar emot ytterligare två maskiner under juni. Med dussinet flygplan i flottan och en sommar med ett lovande bokningsläge räknar flygbolaget med bra beläggning.
- Vi förväntar oss en fyllningsgrad på upp till 80 procent, säger Flyrs vd Tonje Wikstrøm Frislid.
Passagerare i maj:
SAS: 1 826 000 passagerare
Norwegian: 1 628 040 passagerare
Finnair: 778 300 passagerare
Icelandair: 316 499 passagerare
Flyr: 141 100 passagerare
Procentuell ökning i maj
Icelandair: + 30 procent
Flyr: + 22 procent
SAS: +18 procent
Norwegian: +16 procent
Finnair: + 14 procent
Kabinfaktor i maj:
Norwegian: 79,2 procent
Icelandair: 74 procent
SAS: 71 procent
Flyr: 62,1 procent
Finnair: 61,8 procent