Skriv ut  

Strejk-effekt på SAS siffror för juli

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 augusti 2022
Passagerarsiffrorna för juli månad påverkades av SAS-strejken. Men trots de bistra nivåerna är de inte riktigt så illa som många förutspått.

Det var 23 procent fler passagerare ombord på SAS flygningar under juli månad än under samma period förra året. Det är de goda nyheterna. Men de 1,32 miljoner resenärer som valde SAS under månaden är ändå betydligt färre än månaden innan: nedgången är 32 procent och det är till största delen ett facit av den 15 dagar långa pilotstrejken. Det motsvarar cirka 600 000 passagerare som dels berördes direkt av strejken, dels valde andra flygbolag för att undvika strejken. Intäkterna under juli månad stannade på 1,96 miljarder svenska kronor och om de uppskattningsvis 1,5 miljarder som strejken, enligt SAS, kostade i uteblivna intäkter läggs till hade juli månad istället blivit en av de allra bästa månaderna sedan pandemin startade. 

De mörka siffrorna till trots är de flera analytiker som menar att de är nivå med det förväntade och rent av bättre än väntat. 

- Självklart är det väldigt svaga siffror som de levererar, men det kunde faktiskt varit värre. De samlade intäkterna för juli ligger lite högre än vad jag trodde innan och det handlar om priserna som de har fått på biljetterna. Man ser ju att de fått ett förnuftigt pris på biljetterna. Andra halvdelen av juli har varit mer normal och det är den goda nyheten för SAS. Om människor inte fortsatt att flyga med SAS hade det varit en katastrof, säger flyganalytikern Jakob Pedersen i en intervju med E24.no
Lojaliteten bland passagerarna märks också i kabinfaktorn som nådde 82 procent vilket ligger på normala nivåer för SAS, även innan pandemin.

Den största passagerarökningen har SAS gjort på de interkontinentala flygningarna som ökade med 129 procent jämfört med samma månad förra året. Däremot är inrikestrafiken i Skandinavien fortsatt svag och av allt att döma beror det på att SAS tappat på den viktiga norska inrikesmarknaden som nu är hårt konkurrensutsatt med tre aktörer: Norwegian, Flyr och Widerøe har alla tagit över stora skaror passagerare.

- Vi vill verkligen be om ursäkt till alla våra kunder som drabbades av strejken som resulterat i förseningar och inställda flygavgångar. Vi är glada att vi snabbt har kunnat återgå till normal verksamhet igen så att vi kan fokusera på att få tillbaka våra kunders förtroende, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS i en kommentar.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Chapter 11
Skrivet av Finn, 2022-08-05 18:52:13
Tror SAS kommer genomgå sin chapter 11 fas och sedan byta VD.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev