PLAY
Flyg till USA via Island har varit en klassisk atlantrutt sedan början av 1950-talet är ryggraden i Icelandairs verksamhet. Vid olika tillfällen under åren har det dykt upp konkurrenter som utmanat, bland andra WOW Air och nu är det dags igen. PLAY, som till del har uppstått ur konkursade WOW, startar nu en åretruntlinje till Arlanda. Första flygning den 31 mars nästa år till Reykjavik där det sedan finns möjlighet att flyga vidare till Baltimore, Washington, Boston och New York. De tre första destinationerna kan bli ett alternativ för svenska resenärer eftersom en resa dit i vilket fall kräver en transit någonstans i Europa. New York däremot är hårt konkurrensutsatt med tanke på att SAS, United och Delta flyger dit från Stockholm nästa sommar. PLAY litar dock till den egna lågkostnadsprofilen.
- Det är ett stort nöje för mig att skapa en hanterbar resa mellan Sverige och USA – både vad gäller logistik, restid och pris. Det har varit ett par tuffa år i flygbranschen, men vi prioriterar ändå att hålla biljettpriserna så låga som möjligt. Våra kunder vill resa och vi försöker göra det möjligt för så många som möjligt – både när vi bygger ut vårt nätverk och när vi håller priserna på en nivå där de flesta kan delta, säger Birgir Jonsson, CEO på PLAY
Enligt siffror från Swedavia är det inte alla som använder Island som transit för flygningar vidare västerut, hälften av resenärerna väljer att stanna på ön. I båda fallen tar flygbolaget nu för sig av den marknad där Icelandair varit ensamma de senaste åren. PLAY presenterade nyligen resultatet från det tredje kvartalet och med det en vinst för första gången sedan flygbolaget startade i juni förra året. Visserligen ligger vinsten på blygsamma cirka 13 miljoner kronor men det pekar på att verksamheten går åt rätt håll.
- Med tanke på att flertalet av våra destinationer är helt nya i linjenätet och att vårt varumärke fortfarande är relativt okänt, tycker jag att det är en prestation att ha gjort en vinst, fortsätter Birgir Jonsson.
Det gör i sin tur att PLAY nu satsar på att bygga ut flygplansflottan från dagens sju A321neo till tio flygplan nästa sommar. Till Arlanda blir det fyra rotationer i veckan från Keflavik, vilket ska jämföras med att Icelandair planerar upp till 16 avgångar i veckan på samma sträcka. Det ger ett förkrossande övertag vad gäller stolar där Icelandair. Lite beroende på om det är 737 MAX eller Boeing 757 som flyger trafiken så producerar Icelandair cirka 2 700 stolar per vecka i varje riktning mot cirka 750 för PLAY.
Linjen till Göteborg fortsätter som sommartrafik även efter att Arlanda kommer in i flygprogrammet. Därtill flyger PLAY till Köpenhamn, Stavanger och Bergen.