Skriv ut  

SAS bäst på service – men nivåerna sjunker

Notiser, Redaktionen, den 23 november 2022
SAS är bäst av inrikesbolagen när det gäller service. Men sammantaget har flygbolagen inte lyckats hålla uppe sin servicenivå. Det visar en ny mätning.

Analysföretaget ServiceScore har sedan 2013 mätt hur svenska folket upplever den service de får från företag. I kategorin transporter i luften ingår flygbolagen som arbetar på den svenska marknaden. När resultaten från mätningen 2022 som genomfördes i månadsskiftet oktober/november 2022 är klara, visar dessa att krisen i branschen gått ut över den upplevda servicenivån. Till skillnad från andra drabbade kategorier har flygbolagen inte klarat att hålla nivån uppe utan den går ner för första gången sedan 2013 för att lägga sig på näst sista plats av alla de drygt 20 som ingår i studien.
 
Trots alla problem och den mediala uppmärksamheten som SAS har haft under de senaste åren är företaget vinnare i kategorin 2022. Tvåa är Norwegian och trea BRA. Problemen som branschen har haft visar sig i att andelen som anser att de fått service under eller klart under sina förväntningar ligger på en hög nivå. För SAS och Norwegian är det 29% respektive 24% som anser detta. För Ryanair är det hela 23 % som ger företaget tummen ner när det gäller den service de ger kunderna i förhållande till förväntningarna.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@ Gullan Purser&ServiceExpert
Skrivet av Peter, 2022-11-24 13:58:35
Vad trevligt att ni blivit så flinka på EPOS. Slit inte ut pekfingret bara… man vill ju inte råka betala dubbelt för en vatten.
Anmäl inlägget
Stämmer väl överens med min erfarenhet
Skrivet av Linkan, 2022-11-24 12:14:52
Covid har varit ett besvär för alla flygbolag. SAS har klarat sig mycket bra trots detta.

Har en mycket god erfarenhet av SAS flyger i huvudsak SAS Plus där allt ingår.
Anmäl inlägget
Service
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2022-11-24 10:48:13
Men vilka härliga nyheter, vi i kabinen har verkligen lagt ner 110 procent på att bli bäst, leenden hjälpsamhet och gratis kaffe, det är vad kunderna vill ha.
Anmäl inlägget
Pinsamt dåligt
Skrivet av Ubbe Viking, 2022-11-24 03:06:42
Vilken service? Hos SAS kostar det nu för tiden att ta med ett större handbagage (som rymms i hatthyllan) Dessutom kostar till och med vatten pengar för den som reser i SAS Go om man skulle råka bli törstig. Pinsamt SAS!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev