Skriv ut  

Försvarsmakten vill återta flygplatsen i Storuman

Flygnyheter, Redaktionen, den 31 augusti 2023
Storumans flygplats och kanske också Säve flygplats. Försvarsmakten vill öka antalet tillgängliga flygplatser och först ut är köpet av banan i Storuman.

Det försämrade säkerhetsläget gör att försvarsmakten behöver fler flygplatser. Just nu är två flygplatser i fokus för att öka flygvapnets möjligheter att hålla hög beredskap. Båda två var från början militära flygbaser som under årens lopp omvandlats till civila flygplatser och som nu åter är på väg att bli militära.
 
Först ut är Gunnarn, Storumans flygplats, i Västerbottens inland. Den invigdes 1943 och var fram till 2005 en av flygvapnets baser. I takt med nedmonteringen av den svenska försvarsmakten såldes flygplatsen till Storumans kommun för 6,5 miljoner och omvandlades till en civil flygplats.
 
Tillvaron som civil flygplats var dock allt annat än framgångsrik. Under en kort period ingick flygplatsen i den upphandlade trafiken men tappade den 2008, redan efter en period. Kommunen tog då själv över ansvaret och kostnaderna. Det lettiska flygbolaget Avion Express flög i olika omgångar dagliga dubbelturer till Stockholm med en Saab 340. När det visade sig att kommunens kostnader för att hålla trafiken igång landade runt 10 miljoner årligen lades flygtrafiken slutligen ner 2010. Under en tid fanns planer på att inrätta ett remote-center för att fjärrstyra de mindre AFIS-flygplatserna i Norrland, men de, liksom andra planer, har aldrig förverkligats. 
 
Men nu är Försvarsmakten på väg att rädda flygplatsen. Innan sommaren blev det klart att kommunen gärna säljer Gunnarn för 18 miljoner kronor till Fortfikationsverket. Går affären hela vägen i mål har Försvarsmakten tillträde i slutet av året men vad flygplatsen och den 2 300 meter långa banan, en av de längsta i Norrlands inland, ska användas till är oklart. 
Nästa affär som kan bli aktuell är det som fram till 2015 var Göteborg City Airport, alltså den tidigare flygflottiljen F9 som lades ner 1969. Sedan Ryanair etablerat sig, följt av Wizz Air, växte trafiken snabbt och flygplatsen etablerade sig som ett lågkostnadsalternativ till Landvetter och var på väg mot en miljon passagerare årligen när sviktande bärighet i bansystemet stoppade all tung passagerartrafik. Ägaren Swedavia ville inte investera i reparationer och fortsatt drift, ett beslut som en del anser bygger på hemliga uträkningar. 
 
Men även i Göteborg har försvarsmakten intresserat sig för flygplatsen, detta efter att fyra borgerliga partier föreslagit att flygplatsen, vid sidan av den civila verksamhet som finns där också ska kunna användas militärt. I dagsläget ägs området av företaget Castellum som vill använda Säve för stora industriinvesteringar. Det är planer som politikerna i Göteborg nu vill sätta på paus i väntan på ett besked om Försvarsmakten är intresserade, allt med hänvisning till de förändrade säkerhetsläget.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Östergötland
Skrivet av Frans, 2023-08-31 20:28:49
Totalt tre Nato flygplatser kommer de finnas om 1år i Norden. Varav en i Norrbotten en i Östergötland.
Anmäl inlägget
Nato
Skrivet av Fluppen, 2023-08-31 09:41:31
När det gäller Säve så finns det planer på att Nato kan tänkas ta över flygplatsen då Göteborgshamn är en av Nordens viktigaste hamnar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev