Energimyndigheten har beviljat 133 miljoner kronor i anslag till SkyFuelH2, ett projekt för utveckling av hållbart flygbränsle (SAF), som planeras i Långsele, Sollefteå.
- Produktionen av hållbara flygbränslen har en viktig roll i klimatomställningen. Anläggningen beräknas kunna förse flygbranschen med bränsle som motsvarar cirka åtta procent av det svenska inrikesflygets årliga bränsleförbrukning och vi bedömer att den även har goda möjligheter för spridning, såväl nationellt som globalt, säger Klara Helstad, enhetschef för Hållbar industri på Energimyndigheten.
När SkyFuelH2 står klar 2028 ska fabriken producera SAF med biomassa och förnybar vätgas som byggstenar. Anläggningen blir en av de första i världen som planeras för att kombinera gasifiering av biomassa, Fischer-Tropsch-syntes samt vätgas från elektrolys för att få ut mesta möjliga nytta av kolet i biomassan. Biomassan kommer från restprodukter från skogsbruket, vilket garanterar en helt hållbar värdekedja, som också uppfyller alla EU:s hållbarhetskrav. Vätgasen ska tillverkas i en elektrolysör baserat på lokalt tillgänglig förnybar el.
Vid full produktion förväntas SkyFuelH2 kunna minska utsläppen av växthusgaser med mer än 300 kton CO2 per år. Ambitionen är att påbörja bygget av SkyFuelH2-anläggningen 2025 och vara i produktion 2028.