Skriv ut  

SAS och Apollo i nytt miljardavtal

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 november 2023
Samarbetet förlängs ytterligare en gång. SAS ska även nästa sommar flyga för Apollo i och med ett nytt avtal värt 1,4 miljarder.

SAS och Apollo i fortsatt samarbete. Den är en rubrik som återkommit här på Flygtorget i många år och som går att använda än en gång. Senaste gången var 2021 när ett nytt avtal på tre år skrevs under, då värt 3,4 miljarder över avtalstiden. Nu har det grundavtalet förlängts att gälla också kommande sommar, 2024.

SAS har då uppdraget att flyga en del av Apollos charterkunder från 15 olika flygplatser i Sverige, Norge och Danmark till cirka 20 destinationer kring Medelhavet, bland annat Grekland, Kroatien, Bulgarien, Spanien och Turkiet. Avtalet är värt 1,4 miljarder.
 
- Vi är stolta över vårt långvariga samarbete med Apollo. SAS fortsätter att tillföra nya och än mer bränsleeffektiva flygplan till flottan, vilket ger resenärerna ett bekvämt och hållbart sätt att resa, säger Paul Verhagen, CCO på SAS. 
 
Just inriktningen på hållbart flygande var ett av argumenten för att SAS och tidigare även BRA skulle ta hem avtalet med Apollo och i och med det efterträda Novair som nu har avvecklats.

- Vi har valt BRA som vår samarbetspartner för att vi delar samma syn på partnerskap, hållbarhet och service.  Våra affärer kompletterar varandra väldigt väl, och med BRA kan vi på ett effektivt sätt flyga våra kunder på dagar de helst vill resa samtidigt som vi kan anpassa vår kapacitet efter säsong, säger Leif Vase Larsen, VD på DER Touristik Nordic AB.
 
I sin tur innebär det att SAS och BRA får ett stort ansvar för Apollos linjenät kommande sommar. Hur stor del av den totala produktionen som de två flygbolagen ska flyga är oklart, liksom fördelningen de två emellan. På Apollos egen hemsida räknas, vid sidan av SAS och BRA, ytterligare sju flygbolag upp i gruppen samarbetspartners. Bland dem finns Jettime, Sunclass Airlines och färöiska Atlantic Airways.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Apparatkostnaden
Skrivet av Zeke, 2023-11-10 18:22:14
Kommer inte å gå ner med AF/KL inträde som ägare. SAS kommer aldrig å bli ett lowcost bolag. Tror inte man har den ambitionen, eller möjligheten heller. Sen har vi ju alltid de stridbara facken när avtal löper ut osv......
Anmäl inlägget
"Apparatkostnad" @Kenneth
Skrivet av Ärlig, 2023-11-10 12:11:00
Om "apparatkostnaden" är för stor kanske det är Bra att någon nafsar SAS lite i byxbaken men det kanske löser sig själv när Air France - KLM går in som delägare?
Anmäl inlägget
Nya gullungen
Skrivet av Kenneth, 2023-11-10 10:21:24
Med risk att inlägget tas bort.

BRA verkar vara Flygtorgets gullunge. Vet flera som skrivit inläg på ren fakta men dom tas bort. Sen omvänt att allt är toppen i BRA kommer med.

Säga vad man vill om SAS så kommer dom att finnas kvar, att släppa merparten till BRA med risken att stå där en dag om BRA inte klarar av produktionen kommer att kosta Apollo sitt liv.
Anmäl inlägget
vem dikterar villkoren?
Skrivet av thomas , 2023-11-10 08:18:37
Undra på vems kontrakt detta sker
SAS eller Apollos? Charterflyg har lövtunna marginaler. SAS har en stor apparatkostnad för att driva sitt bolag.
Anmäl inlägget
By the way...
Skrivet av PF, 2023-11-10 07:55:22
Da kan de neppe fortsette å fly.

Det vil vel neppe gynne SAS, og om så skje, hva kan da SAS gjöre for å erstatte den vesentlige kapasiteten som kan bli borte.
Anmäl inlägget
@Gullan
Skrivet av Peter, 2023-11-10 00:08:43
Det blir väl silver te framöver nu…
Anmäl inlägget
Räknenisse - tänk en gång till
Skrivet av Wallenbom, 2023-11-09 18:25:46
Att förlora 200 miljoner på en omsättning på 1,4 miljoner är lite optimistiskt räknat i detta fall. Om du tar SAS förlust detta år på cirka 5 miljarder på en omsättning på cirka 30 miljarder får du cirka 17 % dvs SAS förlorar 170 miljoner på varje fakturerad (eller biljettintäkter) miljard. Detta ger drygt 200 miljoner om du räknar på 1,4 miljarder för detta kontrakt. Svårare är det inte.....
Anmäl inlägget
SAS/NVR
Skrivet av pf, 2023-11-09 16:25:38
Dette er ikke helt sant!,
Nå håper vi bare att Norwegian kjører ikapp og om SAS.
Trur ikke det er helt i orden heller at det handler om 1,4 milj.
Noen annan?
Anmäl inlägget
Nyhet
Skrivet av SAS?, 2023-11-09 13:06:47
Varför handlar halva artikeln om BRA när det är "SAS och Apollo i nytt miljardavtal"
Anmäl inlägget
kontraktsvärde
Skrivet av Räknenisse, 2023-11-09 11:47:46
Intressant: Att kontraktet är värt 1,4 miljarder är en officiell siffra, kommunicerad utåt.
Hur är det då med siffran 1,6 miljarder: var kommer den ifrån, vem "vet" och kan gå i god för att kostnaderna för att genomföra flygningarna ligger på 1,6 miljarder.
Kom igen, visa korten!
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&Charter Expert, 2023-11-09 09:44:21
Men så roligt, jag,flickorna och mina stewards älskar verkligen charter och charterkunder, på väg mot äventyr och semester, och sen få hälsa dem välkomna ombord igen på hemväg med en kopp nybryggt ångande nyrostat kaffe, de är en känsla som slår det mesta .
Verkligen bra jobbat ni som gjort detta möjligt.
Anmäl inlägget
"värt" 1,4 miljarder?
Skrivet av Wallenbom, 2023-11-09 09:27:33
Om ett företag får en order där man kan fakturera 1,4 miljarder och man samtidigt kommer att ha minst 1,6 miljarderr i kostnader för att leverera produkterna - kan man verkligen säga att avtalet är "värt" 1,4 miljarder? Var ligger värdet?
Anmäl inlägget
Charter
Skrivet av Äpplet, 2023-11-09 08:33:24
Hoppas att charterresorna kan bli lite billigare så man har råd att resa också.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev