Skriv ut  

Charterflyget inne för omladdning

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 januari 2024
2023 blev ett turbulent år för nordiskt charterflyg. Tekniska problem och försenade flygplansleveranser gjorde ACMI till en mer lukrativ nisch. I denna krönika går Jan Ohlson igenom hur de nordiska charterbolagen försöker tackla sina problem.

Under 2024 kommer två av Sveriges viktigaste charteraktörer att vara i rekonstruktion; BRA:s framtid avgörs redan i vinter och SAS AB står sedan på tur. Danska Jettime, Sunclass och Norwegian ser dock ut att kunna flyga in i 2024 med det mesta på plats. Nu gäller det vem som bäst möter charterresenärernas förhoppningar och försämrade betalförmåga.
 
Svenska Novair, med danske Lars Thuesen som huvudägare blev aldrig den affär han förväntat sig. Storkunden Apollo hoppade av tidigare än väntat och danska Jettime, ägt av samme Thuesen, lyckades inte ta över kontrakten. Nya Braathen International Airways bjöd under. De hade nyligen startat med andra charterkontrakt. Det blev en turbulent start för de fyra A319 som tog längre tid än planerat att få in i verksamheten. De flyger mycket regional charter från de tre skandinaviska länderna, i kombination med svensk inrikes från Bromma. Det har gett många ferryflygningar och dyra förseningar, något som bidragit till att BRA tvingats in i rekonstruktion. För Apollo främst planerade man in tre A320 redan till vintertrafiken, men det blev bara två och nummer två kom i trafik först till nyåret.  
 
Det har krävt en hel del dyra ACMI-insatser, nu senast med hjälp av danska DAT:s A320, ett bolag som annars valt bort just charter mot enbart ACMI. Novairs driftssäkra två A321Neo med drygt sex flygår bakom sig, är åter hos leasingägarna och inväntar nya uppdrag i Prag respektive Ljubljana över vintern. SE-RKA är ommålad och klar för leverans till nya Air Samarkand i Uzbekistan.
 
Ving hade det också tufft med sitt Sunclass Airlines. Mycket tekniskt strul med de två äldsta A330-planen; en på service i nära ett år, har med sina drygt 300-stolar orsakat många inställda eller gravt försenade och för bolaget dyra bekymmer. Men nu ser danska Sunclass ljus i tunneln. I mitten av december gick OY-VKP, bolagets andra och hett efterlängtade A330-941 sin acceptansflygning för kunden från fabriken i Toulouse. Med 373 stolar i vinterkostym och 385 i sommardräkt ska hon nu ge bättre komfort och färre förseningar i trafiken, där de två äldre A330 haft en del tekniskt trubbel. Tyvärr har det börjat lite oturligt med teknik även på nya 330-900. 
 
Ungefär samtidigt fick SunClass sin tionde A321, som också blir den första A321-251NX, alltså neo. Den kommer att ha 218 stolar och registreras OY- VKA. Den andra A321neo är också på väg i början av året. De två äldsta A330 kommer lämna succesivt och möjligen byts även de två äldsta A321 på 21 flygår ut. Samtidigt finns en tredje A330-900 på tillverkningsbandet.
 
Danska Jettime, en välkänd aktör för främst TUI, laddar om trots motgången med Apollo. De tio 737-800 och en 737-700 ska bli fler och det ska också bli fler året-runt kontrakt på charter lovar man. Det kan betyda strid på kniven, med bland annat BRA. Regionala charteravgångar blir allt populärare i Sverige och Finland, Jettime har visat att man klarar det bra. Resenären sparar in hotellövernattningar, får billigare parkering, slipper anlita opålitliga tåg och köer på Arlanda.
I Danmark hotar ny dyr flygskatt och avgifter att göra livet surt även för chartern. Det kan bli en chans för Malmö-Sturup om man klarar shuttletrafik från Köpenhamn och attraktivare terminalmiljö.
 
Jettime har också intern dansk konkurrens. Lilla Airseven startade med tre drygt 30 år gamla Boeing 737-400 och har haft en toppsommar, med en liten, men dock vinst. Nu har de snart bytt till tre nygamla Boeing 737-800 på 14-17 år. Det gör dem vassare och även de har nosat på övriga Norden i t.ex. beställningscharter vid sportevenemang. 
 
En annan dansk aktör som bidragit med toppmoderna flyg, är Atlantic Airways från Färöarna. De har flugit in sig heltid i vinter med en ny A320Neo i dansk charter. I bakgrunden kan TUI:s nya projekt ihop med polska Enter också påverka konkurrensen. Enter ska driva ett nytt charter-och ACMI-bolag för TUI, registrerat på Irland, kallat Fly4 och har fyra 737-800 på väg in.
 
Air Baltic har lagt sig i konkurrensen med SAS och Norwegian om soltörstande nordbor med en bas för två A220-300 på Gran Canaria och flera nya linjer upp till Norden. I sommar blir det bas i Palma och Barcelona. A220-300 är då marknadens kanske komfortablaste plan och det blir ju bekväma avgångstider häruppe.
 
För SAS och Norwegian är solturister och solboende en stor och viktig resgrupp. Men hotet mot SAS marknadsandelar ligger nog främst i kostnadsläget. Arrangörerna kan förhandla pris.
 
Jan Ohlsson



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

TUI oförändrat
Skrivet av Janne, 2024-01-30 21:49:40
Sign Jens har ju en poäng. Men TUI verkar just nu inte göra några ändringar i TUI Nordic, förutom de underleverantörer vi nämner, så de fick inte vara med denna gång. Men vi mottar gärna tips. Senast detta skrevs har DAT beslutat ta in ännu en A320, men för ACMI.
Anmäl inlägget
Du glömde TUIfly Nordic
Skrivet av Jens, 2024-01-30 12:15:15
Som är TUI:s egna bolag. Bosatt i Sverige.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev