Skriv ut  

Ryssland - en kreativ svart flygmarknad

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 februari 2024
Flera utländska flygbolag kringgår sanktionerna och går in med nya lukrativa linjer till Ryssland. Dessutom föder sanktionerna i Ryssland just nu en ny kreativ svart flygmarknad. Det är oroande, men oundvikligt, menar Jan Ohlsson i en debattartikel.

Ryssland har intensifierat sin jakt på flygplansdelar för att motverka sanktionerna. Drygt 180 incidenter som krävt säkerhets- eller nödlandning skedde 2023. Två flygplan blev totalförstörda. Hundratals västflygplan har ställts av för att fungera som reservdelslager. Den ryska regimen har hittills spenderat tolv miljarder US dollar på stödåtgärder åt det ryska civilflyget.
 
I den ryska planen ingår att dammsuga världen på reservdelar som kan köpas dyrt och smugglas in i Ryssland. Det blir dyrt. Men många länder och företag tvekar, däribland Kina, eftersom de själva är rädda att drabbas av sanktioner. En ryskättad affärsman i USA, som sålt avionik till Ryssland via tredje land, har till exempel gripits och hotas av 25 års fängelse för penningtvätt och konspiration. 
 
President Putin menar att Ryssland själva ska bygga 1000 nya trafikplan till 2030, vilket är ännu en lögn. Tillverkningen har återupptagits av till exempel TU-214, ett plan som först byggdes som en kopia av Boeing 757 år 1989, då med många västdelar, men blev ett fiasko.  Nu tvingas man bara använda ryska delar och ryska flygbolag tvingas, mot sin vilja, beställa. Aeroflot har redan hamnat i strid med fabriken, som bara säger sig kunna leverera TU-214 med tre man i cockpit. Modernare “kopian” av A320; MC-21 har beställts av bland annat S7 Sibirian Airlines, som nu gått ut och varnat att de ryska motorerna skulle kräva månadslånga underhållscykler varje år. 
 
En ännu äldre konstruktion är den ryska jumbon IL-96, nu i ny helrysk version, underhållskrävande och dyr i drift. Nu har Red Wings och Sky Gates tagit emot varsin. Tupolevfabriken räknar med att bygga 10-20 TU-214 per år, eller 156 stycken till 2032, långt under behovet. Ett västplan behöver dessutom ersättas med minst två ryska på grund av långa underhållstider, då oräknat reservdelsbrist som är legio i Ryssland. I december tvingades Aeroflot till exempel ställa in fem nya planerade linjer till Dubai med kort varsel. 
 
Men officiellt söker man hålla skenet uppe. Aeroflot Group räknar med att ha 339 ryskbyggda maskiner i luften 2030, däribland 40 TU-214, 210 MS-21 och 89 SJ100 Superjet till Rossiya. Den A320 från Ural Airlines som lyckades landa på en åker efter hydraulikbortfall och bränslebrist den 12 september skulle i vinter flygas ut från åkern, när marken frusit. Så var det sagt. En desperat chansning i flygplansbristens namn. Men den här gången vågade ryssen inte ta till bravadokulturen. Nu skrotas den i ödemarken i stället. Men det blir värdefulla delar.
 
Flera utländska flygbolag kringgår sanktionerna och går in med nya lukrativa linjer till Ryssland, värt att nämna bland annat från Turkiet och Serbien. Turkiska Southwind Airlines, utpekas dessutom som delaktigt i medveten människosmuggling från MENA-länder via Istanbul till bland annat Minsk, för vidare transport till EU:s gräns. Southwind har en tredjedel ryssar bland besättningar och de har lånats ut av ryska Nordwind Airlines, i nära samarbete. Även vitryska Belavia anklagas för att delta i människosmuggling, bland annat genom femte-frihetsflygningar via Kazakhstan, en rättighet landet nu dragit in för Belavia. Irakiska FlyBagdad, som även misstänkts för inblandning i människosmuggling Irak-Belarus, för vidare smuggling över EU-gränsen har fått stoppa all trafik, sedan USA fått deras utländska bankkonton frusna. Detta sedan de, enligt USA, tagit uppdrag åt Iranska Revolutionsgardet.
 
Om än sanktionerna biter i Ryssland, föder de också, just nu, en ny kreativ svart flygmarknad. Det är oroande, men oundvikligt. Skuggmarknaden måste övervakas.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@ABC
Skrivet av realisten, 2024-02-12 12:15:48
"Bolag inkl. dotterbolag som flyger till/från/över Ryssland förbjuds att flyga in i civiliserat västerländskt luftrum i en tremånadersperiod."

Precis så här agerade folkrepubliken Kina mot flygbolag som trafikerade Taiwan. Lösning: Alla större flygbolag startade dotterbolag för trafiken till Taiwan, så att det var ett annat AOC som hanterade den trafiken. Folkrepubliken gav till slut upp bojkotten.
Anmäl inlägget
Ryssland
Skrivet av Anonym, 2024-02-11 13:18:57
Jag antar att man inte "får" skriva något positivt om Ryssland då detta är ett svenskt (västerländskt) forum. Men däremot kör ju Ryssarna många c-checkar i Iran exempelvis. Många kärror är faktist mer välservade än de västerländska. Synd att Rysshatet sprider sig i alla forum om man bortser från deras president så att säga.
Anmäl inlägget
Till Bigger Picture
Skrivet av Tobias, 2024-02-11 11:44:27
Det är precis den feghet som präglar demokratiernas tandlöshet i även detta fall.
Världen är fylld av demokratisk olja, så dina farhågor är temporära.
EU's och andra marknader är drygt 20-falt större än Rysslands. Marknadsvalet är självklart
Anmäl inlägget
Till ABC
Skrivet av Bigger picture., 2024-02-11 02:49:37
"Bolag inkl. dotterbolag som flyger till/från/över Ryssland förbjuds att flyga in i civiliserat västerländskt luftrum i en tremånadersperiod. Tror inte Emirates, Qatar, Ethiad, Air Serbia, Air India, Fly Dubai, Air Arabia, Egyptair, Ethiopian m.fl."

Vet ni hur deras regeringar kommer att svara? De kommer att täppa till oljekranen, för att få upp oljepriset, o hej stigande matpriser,transportkostander etc...


Anmäl inlägget
IL 96
Skrivet av Arne, 2024-02-10 23:56:47
Jobbade 1999 på LFV:s konsultbolag Swedavia (senare LFV Aviation Consulting). Vi hade ett jobb på Sheremetyevo flygplats i Moskva. Flygplatschefen var vansinnig över IL96, de kunde bli stående vid gate i 12 timmar medan en svärm tekniker försökte få de undermåliga motorerna att fungera. Han hade infört att denna flygplantyp omedelbart bogserades bort till ett eget område där de kunde få jobba så länge de ville...
Anmäl inlägget
ABC; håller helt med dig!
Skrivet av Tobias, 2024-02-10 13:46:29
Har själv framfört motsvarande tankar, men fått komplett/kompakt motstånd här på FT.
Jag mår illa av att se alla dessa bolag som gynnar Ryssland och samtidigt "härjar" fritt i EU's luftrum utan att Bryssel-eliten bryr sig
Anmäl inlägget
Enkel lösning..
Skrivet av ABC, 2024-02-09 17:46:11
Steg 1: Inkommande flygningar från Ryssland till EU nekas. Då får vi snabbt slut på kinesisk trafik över Ryssland samt sandlådebolagen och några till.
Steg 2: Bolag inkl. dotterbolag som flyger till/från/över Ryssland förbjuds att flyga in i civiliserat västerländskt luftrum i en tremånadersperiod. Tror inte Emirates, Qatar, Ethiad, Air Serbia, Air India, Fly Dubai, Air Arabia, Egyptair, Ethiopian m.fl. är kvar på ryska marknaden mer än en timme..
Anmäl inlägget
Försörjningsstöd
Skrivet av Daniel, 2024-02-09 17:04:35
En stor majoritet av världens länder/befolkning stöder Ryssland direkt eller indirekt.
Varför skulle man då avstå från att hjälpa till med reservdelar och annat i utbyte mot billig olja/gas?
Anmäl inlägget
flyget i Ryssland
Skrivet av thomas , 2024-02-09 12:35:17
Superjeten var ingen direkt succé när den opererades av ett västbolag i Brussels, snags hela tiden, omöjlig att flyga på tidtabell med. De har ingen organiserad reservdelar produktion, och overall kvalitén är undermålig.
Frågan är dessutom om inte Ryssland går mot en sovietcrash, det är mkt dåligt där inne. Värme vatten el fallerar över hela landet, ekonomin ner i källaren.
Anmäl inlägget
Cityjet
Skrivet av Wx, 2024-02-09 11:58:34
Det var Irlänska Cityjet som opererade 7st Sukhoi Superjet 100-95. Ett par av dessa var på wetlease åt Brussels Airlines men som thomas nämner blev de inte någon succe och innebar mycket tekniska problem, förseningar och inställda avgångar. Cityjet var först i Europa med Superjeten från Ryssland.
Anmäl inlägget
Västlig ynkedom
Skrivet av Erik, 2024-02-09 11:48:57
Sorglig läsning, men ett bevis på västs svaghet och naivism.
Jag anser att bolag som flyger på/över Ryssland inte borde vara välkomna i EU's luftrum. Exemlena är väldigt många.
Anmäl inlägget
flyget i Ryssland
Skrivet av thomas , 2024-02-09 09:17:59
Superjeten var ingen direkt succé när den opererades av ett västbolag i Brussels, snags hela tiden, omöjlig att flyga på tidtabell med. De har ingen organiserad reservdelar produktion, och overall kvalitén är undermålig.
Frågan är dessutom om inte hela Ryssland går mot en sovietcrash, det är mkt dåligt där inne. Grundläggande som Värme vatten el fallerar över hela landet, ekonomin ner i källaren.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev