Skriv ut  

Air Baltic på väg mot allians

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 april 2024
Air Baltics vd Martin Gauss har uttalat att även mindre flygbolag kan ha stor nytta av alliansdeltagande, och då menar han Star Alliance får man förmoda. SAS övergång till SkyTeam talar nog här till Air Baltics fördel. Det menar Jan Ohlsson i en analys av de senaste nyheterna kring flygbolagens allianser och framtida sammanslagningar.

Kan Lufthansa vara på väg att köpa upp Air Baltic eller Norwegian? Spekulationer förekommer. Men det är inte så troligt. Redan nu gör EU en hård granskning av Lufthansas planerade övertagande av det statligt ägda italienska ITA Airways. Konkurrensövervakningen har skärpts. Just nu är det inte läge för Lufthansa att köpa flygbolag i norr. Det räcker med att de även bjuder på Air Portugal, utöver ITA. Larmklockorna ringer redan i Bryssel och snart är det även SAS och Air France/KLM som ska granskas.
 
Men Air Baltics vd Martin Gauss verkar ändå ha en plan, som han nu berättat om i intervjuer i flera utländska medier och flygsajter. Gauss menar att även mindre flygbolag kan ha stor nytta av alliansdeltagande och som exempel använder han Swiss; ett flygbolag Air Baltic redan har ett starkt samarbete med och året-runt kontrakt på sex till åtta A220-300. Gauss uttalande är förstås en invit, men också ett ställningstagande; allians är att föredra framför övertagande. Han ger också en tidpunkt: Gauss menar att 2030–2032 är Air Baltic moget för en allians, med Star Alliance i första fokus får man förmoda. Då ska Air Baltic ha fått 100 A220-300.
 
Sedan är det ju inte självklart att Lufthansa är intresserade av att släppa in dem i alliansen, men SAS övergång till SkyTeam talar nog till Air Baltics fördel. Att Martin Gauss är tysk före detta flygkapten är en fördel, om än han flög i Deutsche BA. Gauss och hans team har dock under sin tid väsentligt stärkt Air Baltics ställning och varumärke, mot tysk ordning och punktlighet.
 
Air Baltic gjorde i fjol en vinst på 34 miljoner euro, den bästa i bolagets historia. Närmast väntar man att 2025 gå ut på börsen, samtidigt som förhandlingar också förts med litauiska och estniska staten om delägarskap i flygbolaget, där idag lettiska staten har en solid majoritet, man gradvis vill minska sitt ansvar. Givetvis vill de två andra staterna, om de går in, ha mer flygtrafik i utbyte. I hemlandet Lettland är Air Baltic mycket betydelsefullt för ekonomi och sysselsättning och landets populäraste arbetsplats. Börsintroduktionen är också till för att minska de relativt stora skulderna. 
 
Air Baltic har även ansökt om trafiktillstånd för USA och tidigare har diskussioner förts, om än löst, kring Airbus 321XLR. Med den planerade storleken 100 flygplan synes alliansanslutning vara en god väg fram för Baltikums SAS. Just nu står man på 50 flygplan och för sommaren 2024 har det inneburit att man tagit hjälp i sin tur av Carpatair med en A319 och det lär även bli en A320 från Heston. De kommer synas på bland annat Sverige. Spanska baser har öppnats för mer flyg från Spanien, Balearerna och Kanarieöarna till Skandinavien.
 
Norwegian har också nämnts vad gäller övertagande. Men även här vill man nog stärka sina egna positioner och ge sina aktieägare från kristiden utdelning, innan man runt 2030 gått över till Boeing MAX-8 och MAX-10. Skuldfritt och med lika stor årsvinst, 2,3 miljarder NOK, som den förlust SAS gjorde på ett kvartal, är man på god väg uppåt. Men de som räddade bolaget från en tippad konkurs för några år sedan väntar sig även en högre aktiekurs. Norwegian förväntas även detta år göra en stor vinst; bland annat grundat på sin försiktigare trafikplanering än SAS under vintersäsongen, grundat en flexibel grupp egna inleasade flygplan som kan ställas av vintertid. Ny bas öppnas i Riga och framtiden får utvisa hur relationerna framöver blir med Air Baltic och Finnair, samt förstås med SAS.
 
EU har utan tvekan skärpt sin konkurrensövervakning betydligt. Lufthansas övertagande av ITA har kritiserats hårt av EU, som särskilt pekar på att det åderlåter konkurrensen i främst Centraleuropa och därför vill se Lufthansa/ITA avstå fler slottider än de väntat sig. Lufthansa har till 26 april på sig att svara EU, som sedan förväntas godkänna eller förkasta ITA-affären i juni. Lufthansas första reaktion var att de kunde tänka sig avbryta affären, men ingen tror på det, om de inte tvingas.
 
Nästkommande flygbolagsaffärer att granskas av den nu betydligt tuffare EU-kommissionen blir SAS och så Air Portugal och nu kommer SAS-affären granskas även utifrån ett majoritetsägande av Air France/KLM, som även vill åt Air Portugal. Det är inte helt självklart att EU ger ett omedelbart grönt ljus för så ambitiösa planer, utan någon form av kompensation.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inrikes och Air Baltic
Skrivet av Mr €, 2024-04-08 13:39:05
De borde kunna ha en flotta i Sverige som motsvarar LIN F-28 flotta och kanske ta över BRA som turboprop matarbolag med sina ATR72-600 då de får likviditetsproblem nästa gång.
Anmäl inlägget
Dragons' Den (BRITISKT TV-PROGRAM)
Skrivet av Urban, 2024-04-07 09:32:28
Det finns så många tyckare här, inkl jag själv, som har div lösningar på div problem. Från branchens hela problematik till enskilda flygbolag inkl SAS. Ett Dragons' Den tex i TV4
med deltagare från detta forum skulla få fram de bästa förslagen eller rensa ut dom mest orimliga.
Anmäl inlägget
TAP och ITA
Skrivet av Jan Ohlsson, 2024-04-06 09:29:52
TAP Air Portugal är det formellt riktiga namnet, men TAP är ju namnet på portugisiska och bägge används tillsammans. ITA ägs helt av Italiens finansministerium och det är väl så statligt det kan bli. Riga är en fullskalig hub för Baltikum drygt sex miljoner invånare, med samma strid mellan staterna som i SAS länderna.
Anmäl inlägget
Tveksam analys
Skrivet av Beppe, 2024-04-05 17:05:15
Riga som hub är ju inte speciellt intressant för någon och har aldirg varit. Det är bara pris som skapat den trafiken. Feed from Riga till STAR/Lufthansa är marginellt och ingetman behöver köpa BT för. Världspolitiska läget talar också emot. VD nationalitet spelar roll.
Anmäl inlägget
Märkliga påståenden
Skrivet av Magnus Max, 2024-04-05 16:11:01
Vad är Air Portugal? Menar han möjligtvis TAP? Dessutom att tala om Swiss som ett bolag som själva har valt att vara medlem i Star Allinca är komiskt. Swiss ingår i LH Group och kan inte själva välja allians. Frågeställningen hade varit relevant om Swiss var ett fristående flygbolag. ITA är inget statligt bolag. Italienska staten äger en andel i form av aktier i flygbolaget ITA. På samma sätt som danska staten kommer att äga i SAS och finska staen i Finnair.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev