Kan Lufthansa vara på väg att köpa upp Air Baltic eller Norwegian? Spekulationer förekommer. Men det är inte så troligt. Redan nu gör EU en hård granskning av Lufthansas planerade övertagande av det statligt ägda italienska ITA Airways. Konkurrensövervakningen har skärpts. Just nu är det inte läge för Lufthansa att köpa flygbolag i norr. Det räcker med att de även bjuder på Air Portugal, utöver ITA. Larmklockorna ringer redan i Bryssel och snart är det även SAS och Air France/KLM som ska granskas.
Men Air Baltics vd Martin Gauss verkar ändå ha en plan, som han nu berättat om i intervjuer i flera utländska medier och flygsajter. Gauss menar att även mindre flygbolag kan ha stor nytta av alliansdeltagande och som exempel använder han Swiss; ett flygbolag Air Baltic redan har ett starkt samarbete med och året-runt kontrakt på sex till åtta A220-300. Gauss uttalande är förstås en invit, men också ett ställningstagande; allians är att föredra framför övertagande. Han ger också en tidpunkt: Gauss menar att 2030–2032 är Air Baltic moget för en allians, med Star Alliance i första fokus får man förmoda. Då ska Air Baltic ha fått 100 A220-300.
Sedan är det ju inte självklart att Lufthansa är intresserade av att släppa in dem i alliansen, men SAS övergång till SkyTeam talar nog till Air Baltics fördel. Att Martin Gauss är tysk före detta flygkapten är en fördel, om än han flög i Deutsche BA. Gauss och hans team har dock under sin tid väsentligt stärkt Air Baltics ställning och varumärke, mot tysk ordning och punktlighet.
Air Baltic gjorde i fjol en vinst på 34 miljoner euro, den bästa i bolagets historia. Närmast väntar man att 2025 gå ut på börsen, samtidigt som förhandlingar också förts med litauiska och estniska staten om delägarskap i flygbolaget, där idag lettiska staten har en solid majoritet, man gradvis vill minska sitt ansvar. Givetvis vill de två andra staterna, om de går in, ha mer flygtrafik i utbyte. I hemlandet Lettland är Air Baltic mycket betydelsefullt för ekonomi och sysselsättning och landets populäraste arbetsplats. Börsintroduktionen är också till för att minska de relativt stora skulderna.
Air Baltic har även ansökt om trafiktillstånd för USA och tidigare har diskussioner förts, om än löst, kring Airbus 321XLR. Med den planerade storleken 100 flygplan synes alliansanslutning vara en god väg fram för Baltikums SAS. Just nu står man på 50 flygplan och för sommaren 2024 har det inneburit att man tagit hjälp i sin tur av Carpatair med en A319 och det lär även bli en A320 från Heston. De kommer synas på bland annat Sverige. Spanska baser har öppnats för mer flyg från Spanien, Balearerna och Kanarieöarna till Skandinavien.
Norwegian har också nämnts vad gäller övertagande. Men även här vill man nog stärka sina egna positioner och ge sina aktieägare från kristiden utdelning, innan man runt 2030 gått över till Boeing MAX-8 och MAX-10. Skuldfritt och med lika stor årsvinst, 2,3 miljarder NOK, som den förlust SAS gjorde på ett kvartal, är man på god väg uppåt. Men de som räddade bolaget från en tippad konkurs för några år sedan väntar sig även en högre aktiekurs. Norwegian förväntas även detta år göra en stor vinst; bland annat grundat på sin försiktigare trafikplanering än SAS under vintersäsongen, grundat en flexibel grupp egna inleasade flygplan som kan ställas av vintertid. Ny bas öppnas i Riga och framtiden får utvisa hur relationerna framöver blir med Air Baltic och Finnair, samt förstås med SAS.
EU har utan tvekan skärpt sin konkurrensövervakning betydligt. Lufthansas övertagande av ITA har kritiserats hårt av EU, som särskilt pekar på att det åderlåter konkurrensen i främst Centraleuropa och därför vill se Lufthansa/ITA avstå fler slottider än de väntat sig. Lufthansa har till 26 april på sig att svara EU, som sedan förväntas godkänna eller förkasta ITA-affären i juni. Lufthansas första reaktion var att de kunde tänka sig avbryta affären, men ingen tror på det, om de inte tvingas.
Nästkommande flygbolagsaffärer att granskas av den nu betydligt tuffare EU-kommissionen blir SAS och så Air Portugal och nu kommer SAS-affären granskas även utifrån ett majoritetsägande av Air France/KLM, som även vill åt Air Portugal. Det är inte helt självklart att EU ger ett omedelbart grönt ljus för så ambitiösa planer, utan någon form av kompensation.