Skriv ut  

SAS och Norwegian satsar på tillväxt

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 maj 2024
Jämnstora SAS och Norwegian satsar bägge på expansion i en allt tuffare nordisk marknad, där mycket snurrar kring navet i Köpenhamn. 2025 kommer SAS ta emot ytterligare två nya A350XWB från fabriken och Norwegian räknar med att alla 737–800 ska ha bytts ut mot 737 MAX inom fem år. Men vad händer med Finnair, Icelandair och danska Airseven? Det analyserar Jan Ohlsson i en rapport om de nordiska flygbolagens närmaste framtid.

2025 kommer SAS ta emot ytterligare två nya A350XWB från fabriken, men enligt källor inom bolaget är det också 2025 man ska fatta ett framtidsval mellan A330 och A350. Innan dess kommer man att ha sex A350-900, två andra har försvunnit ur flottan, samt åtta A330-300, varav tre är över tjugo år gamla. 
 
De tre A321neoLR för långdistans med klassindelningen 22/12/123, verkar inte ha funnit sin roll ännu. I vinter kommer de få ytterligare en udda uppgift att flyga Köpenhamn-Banjul i Gambia på charter för Apollo med SAS Charter Standard, SAS Charter Plus och SAS Charter Business. Det låter både som en underlig destination för detta och just på dansk 
marknad som klassiskt haft en lägre efterfrågan på dyrare alternativ. 
 
Men att SAS framöver ska kunna tjäna pengar på tre flygtyper för långdistans låter konstigt.
A350-900 och A321LR vore ett logiskt val även i förhållande till de nya ägarna, men av uttalanden Anko van der Werff nyligen gjort är sista ordet inte sagt än, det vill säga: ledningen är inte enig. Det finns faktiskt flygbolag därute som gått mot A330 som ersättare för modernare, men dyrare A350; som Azul, medan LATAM ersatt dem med Dreamliners. Fiji Airways överväger något liknande.
 
Enligt en vanligtvis tillförlitlig källa är det nu också klart att SAS AB ska låta SAS Link expandera sina operationer med fler flygplan. Idag har man tio E195 i en snittålder av drygt 15 år. Men introduktionen här har gått trögt, denna gång inte på grund av flygplanen, utan svårigheten att hitta personal till de villkor SAS Link erbjudit, särskilt till basen i Bergen. Så en utökad verksamhet kommer ha ett pris. Ett sätt kan vara att minska på X-fly/CityJets andel, för CRJ900 och EMB 195 är en typ för mycket, återigen. Så frågan är om man har en framtidsplan, att flyga E190E2 i KLM:s spår eller A220 i Air France spår? Ser man ut över världen är det inte helt ovanligt att introducera E190, eller till och med E190E2, temporärt för att ersätta med A220; som till exempel Breeze och JetBlue.
 
SAS Group har i nuläget 70 A320neo och tre till på väg in. 30 hör till SAS Connect. Dessutom finns fortsatt åtta äldre A320ceo, sedan tre lämnat. Två A320 kommer byggas om för ambulansflyg och ersätta SAS sista 737–700, på långtidskontrakt för internationella operationer av Norska Försvaret och EU. I övrigt finns ännu fyra A319 och en 737–700, därtill drygt 20 till på wet-lease från CityJet och X-fly och 10 från egna SAS Link. En ökad koordination av deras verksamhet är sannolikt under luppen. Stamflottan är alltså på 134 flygplan.
 
Just 134 flygplan har även Norwegian, inkluderat 49 hos Wideröe. I april var Norwegian Group för första gången större mätt i antal passagerare än SAS Group. Till 2030 räknar Norwegian med att alla 737–800 ska ha bytts ut mot 737 MAX, varav 30 leveranspositioner på 737 MAX-10 med 225 stolar nu reserverats. En äldre 737–800 lämnade flottan i veckan till TUI Belgien, en har gått till Turkiet, medan två nya MAX-8 anländer från Seattle. Men två redan vitmålade 737–800, som skulle lämna till annan kund, har tagits åter till Norwegian. Totalt har Norwegian i sommar satt 81 Boeing i trafik, mot 71 förra sommaren. Den mesta expansionen sker just nu på den danska basen.
 
Finnair redovisade under Q1 en mindre minskning i beläggningen och har beslutat sig för att skjuta upp beslutet om föryngring av medeldistansflottan. Det gäller främst A320 med snittåldern 22 år och 319 på 23 år, samt ATR 72–500 på drygt 15 år. Finnairs femton A321 är drygt 15 år. Man behåller fortsatt sin stora långdistansflotta på sjutton A350-900 och åtta A330-300, det senare lika många som hos SAS. Finnair ökar dessutom trafiken med asiatiska turister till vinter-Norge, alternativt norrmän till långlinjer, med fler turer till Tromsö och ny linje Helsingfors-Kirkenes. Men Finnair överväger också besparingar, något som gett Air Baltic möjlighet att flytta fram sina finska positioner,
 
Icelandair med 46 flygplan, redovisar en god utveckling trots ökad konkurrens och vulkanutbrott. I närtid väntar man två nya Boeing 737 MAX-8, i tillägg till de tidigare 19 MAX-8 och MAX-9. Fortsatt är nio Boeing 757 i trafik, tillsammans med fem Boeing 767–300 som snart alla är ommålade i den nya dekoren. Fler 757 står i reserv. Både Icelandair och rivalen Play kan dessutom redovisa kraftiga ökningar i transit Europa-USA via Island, som nu utgör mer än 50 procent av trafiken.
 
Danska Airseven, som i fjol bytte från tre 737–400 till tre 737–800, satsar nu på ytterligare tillväxt, med en ännu ospecificerad större flygplanstyp för charter. Även danska Jettime med elva 737–800 är inne på att skaffa fler. Dessutom har danska Runway Leasing, ägt av DAT:s ägarfamilj, äntligen lyckats bli av med två av de tre ERJ-195 som de övertog från konkursade Great Dane. De leasas nu på långtid till Air Serbia. Tidigare upplägg var att de skulle leasas till Air Serbia, men flygas av Marathon Airlines, men dessa sparkades ut av Air Serbia efter en kraschlandning med den tredje E195:an.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@WestCoast
Skrivet av Puckelbro, 2024-05-23 20:00:42
SAS A321LR har bara 157 stolar. Det är ju bekvämt och sådär när man åker till Kanada, men inte direkt optimerat för charter.
Anmäl inlägget
SAS Charter
Skrivet av WestCoast, 2024-05-23 09:38:31
Vad är det som är så udda tycker artikelförfattaren med att SAS har en charteravgång till Gambia för Apollo med en A321NeoLR? Apollo ska ju feeda in trafik till sin charteravgång både från ARN,OSL samt HEL med SAS reguljärflyg. Så länge SAS får cash för en charterflygning är det väl inget udda i det?!

Lite faktafel där om SAS hit och dit om antalet maskiner och B737-700, nåväl kanske inte alltid lätt för artikelförfattaren att hålla tungan rätt i mun.
Anmäl inlägget
Norskt
Skrivet av thomas , 2024-05-22 16:40:59
Norwegan har framförallt en duktigare vd
och en betydligt billigare administration.
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Hm, 2024-05-22 15:10:36
Jag satsar mitt kort på Norwegian. Bättre ekonomi och uthållighet. Ett bolag som inte bara satsar på huvudstäder.
Anmäl inlägget
Snurrig artikel
Skrivet av Magnus Max, 2024-05-22 13:06:32
"Flygexperten" låtsas inte om att SAS befinner sig i slutfasen av en rekonstruktion som kommer att leda till ett helt nytt SAS. Ett nytt SAS som på ett år skall vända en förlustnivå på fem miljarder till (helst) nollresultat i 2025. Att SAS skulle fortsätta i gamla spår finns inte på kartan. De nya ägarna med undantag av danska staten är förhoppningsvis affärsmässiga, krymper SAS och sneglar på Norwegian och skapar feedertrafik till Amsterdam och Paris. Enda chansen att stoppa det svarta hålet.
Anmäl inlägget
Svar till Mr €
Skrivet av Andreas, 2024-05-22 12:52:22
Kommer Air Baltic att ha råd att expandera? Finanspressen rapporterade häromveckan att flygbolaget tog in €340 miljoner i kapital genom en "junk bond" till 14,5% ränta. Under sådana omständigheter bör de nog inte ge sig in i priskrig där de inte är säkra på att tjäna pengar.
Anmäl inlägget
Oj
Skrivet av Gullan Purser&AnalysExpert, 2024-05-22 11:55:58
Nu blev jag alldeles yr i pottan av alla förklaringar och flygbolag, men jag tror, och hoppa att analys flyg experten tror på SAS överlevnad denna gången, hissad idag och dissad igår. Men då kämpar vi i kabinen på som vanligt med kaffe å polarrullarna.
Anmäl inlägget
wetlease
Skrivet av Yo , 2024-05-22 08:59:14
Kan du förklara varför de olika flygplanstyperna skulle vara en för mycket när det gäller wetlease ?
Anmäl inlägget
SAS och fpl
Skrivet av Mr €, 2024-05-22 08:56:25
SAS vill konstant ha flera flygplanstyper och nya bolag helst med Dansk styrelse. Men kan bli svårt ekonomiskt om Air Baltic expanderar med sina A220 som passar nordisk inrikes, SAS borde se om de inte ska focusera på A321neo på Europatrafiken, kan de tjäna pengar på intercont med sina avtal? Norwegian har valt väg med 737MAX 8/10.
Anmäl inlägget
Det skrives
Skrivet av pf, 2024-05-22 08:35:29
"Jämnstora SAS och Norwegian satsar bägge på expansion i en allt tuffare nordisk marknad, där mycket snurrar kring navet i Köpenhamn."

Ja, SAS har nav i CPH, neppe Norwegian !
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev