Skriv ut  

Lönebonus till flyganställda

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 juni 2024
Efter en rekordvinst på drygt 21 miljarder SEK 2023 delar nu Singapore Airlines ut åtta extra månadslöner till all personal, baserat på hur mycket de jobbat. Emirates som gjorde otroliga 50 miljarder SEK i vinst 2023 delar ut 20 veckolöner, nära fem månadslöner, i bonus till alla. Men den stora snackisen är ändå Boeings vd, som lämnar sin post med ett rejält avgångsvederlag.

I den svenska modellen, likt den norska, är det löneförhandling med permanent höjning som är måttstocken. Bonus tycks mera vara något för de högsta cheferna, även om undantag förekommit. Malmö Aviation betalade ut 21 miljoner i lönebonus 2007–2008 till sina 500 anställda. I det fallet uppstod oenighet kring en grupp föräldralediga kabinpersonal, som dock senare fick full bonus även de. 
 
Det finns ett exempel från flygvärlden som just nu upprör många. Boeings vd Dave Calhoun tillträdde 2020 och nu tvingas han lämna, men inte förrän till årsskiftet. Under hans ledarskap har Boeing förlorat drygt 200 miljarder SEK! Ändå får Calhoun nu 351 miljoner SEK för att sluta. Det kan låta mycket, men för Calhoun var det bara lite mer än hans årslön under 2023, som då stigit 45 procent från året innan. Som ytterligare bonus har den nya styrelsen bett Calhoun att stanna hos Boeing med en plats i styrelsen. En tröst för kritikerna må vara att en stor del av höjningen låg i ett aktieprogram och aktien har ju under Calhouns ledarskap sjunkit med 27 procent.
 
Ibland kanske bonus inte är rätt väg till att få kunderna att gilla produkten och företaget. Namnet Calhoun lär för övrigt betyda” från de djupa skogarna” och många är nog de som helst skulle se Boeing-chefen återvända dit, åtminstone enligt stormande sociala medier.
 
Här i Skandinavien avblåstes markstrejk på norska flygplatser. Norwegians piloter ville dock ha upp lönen 25–38 procent på två år, mot normalen 5 procent på norska arbetsmarknaden, enligt NRK. En kapten skulle då gå från 1,4 till 1,9 miljoner NOK. De känner sig fått stå tillbaka och kan ju peka på motsvarande chockhöjningar i bland annat USA. Mot det ska ställas vad även aktieägare vill ha för att ta risken. För att inte tala om att detta kan bli biljettprisdrivande i dåliga tider. Vi är på väg mot brytpunkten för biljettpris i Norge och Sverige, där volymen resenärer kan falla och ge stora intäktstapp. Den lågt värderade kronkursen har gjort folk fattigare och få får någon kompensation, allra minst svenska pensionärer. Och skratta nu inte. De är stora flygkonsumenter. 
 
Lön binds dessutom för framtiden, bonus gör det inte. På SAS råder fredsplikt, men inte för kabin. Det kan bli en het sommar. Nu blev det ändå en något rimligare kompromiss för Norwegian, efter tuffa förhandlingar. Bonus kan aldrig ersätta lön, men tidens krisekonomi blir turbulent framöver,



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Glädjande...
Skrivet av Bob, 2024-06-08 18:28:55
Glädjande att se när ett flygbolag visar sina anställda sådan uppskattning. Ett tecken på att personalen är en viktig del av företaget och får ekonomisk uppskattning i goda tider.

En av sorgebarnen i Europa är så klart SAS, där man konsekvent försökt att underminera och försämra villkor för flygande personal under lång tid, mer än 20 år. Vinstrika flygbolag världen över betalar flygande personal väl, undantaget de nordiska länderna.
Anmäl inlägget
Glädjande...
Skrivet av Bob, 2024-06-08 18:28:40
Glädjande att se när ett flygbolag visar sina anställda sådan uppskattning. Ett tecken på att personalen är en viktig del av företaget och får ekonomisk uppskattning i goda tider.

En av sorgebarnen i Europa är så klart SAS, där man konsekvent försökt att underminera och försämra villkor för flygande personal under lång tid, mer än 20 år. Vinstrika flygbolag världen över betalar flygande personal väl, undantaget de nordiska länderna.
Anmäl inlägget
Johnny,
Skrivet av pf, 2024-06-06 09:53:25
jeg kommenterer ikke valutaer, men kun skillet mellom svensk og norsk innenriks trafikk med fly.

Å forstå svensk, min mor, från Skåne, tok inte fel.
Anmäl inlägget
@pf
Skrivet av johnny, 2024-06-05 17:03:26
Du har tydligen svårt att förstå svenska.
Därutöver är norska valutan lika mycket av en skräpvaluta som SEK.
Det finns faktiskt annat än rika människor även i Norge.
Inrikes flyget i Norge är livsnödvändigt, Mendet är det faktiskt ocksåi norra Sverige
Anmäl inlägget
Det skrives
Skrivet av pf, 2024-06-05 10:17:08
"Vi är på väg mot brytpunkten för biljettpris i Norge och Sverige, där volymen resenärer kan falla och ge stora intäktstapp."

Det blir feil å sammenligne det relativt "ubetydelige" svenske innenriksmarkedet, med det volummessige store norske.

I Norge er det å fly "et må", i et land med relativt sett dårlige veier, en ikke alt for god jernbane, og et vanskelig topografi. På toppen av dette er ökonomien på vei opp i Norge.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev