Flygbranschen i Sverige har beslutat att ställa sig bakom en gemensam policy. Målet är att stärka samarbetet och hitta lösningar på hur man kan minska antalet incidenter med stökiga flygpassagerare.
– Alla resenärer har ett eget ansvar att följa de regler som gäller ombord på flygplan och på flygplatser, men tyvärr finns det passagerare som inte gör det. Det kan utgöra en risk för flygsäkerheten och skapa en osäker och otrevlig miljö för andra resenärer, säger Gunnar Ljungberg, luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.
Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg, menar att kommunikation, utbildning och samarbete kan förebygga incidenter kopplat till stökiga flygpassagerare:
– Flygbranschen kommer därför jobba fram och införa nya riktlinjer för att förebygga och hantera den här typen av incidenter i största möjliga utsträckning.
Tillsammans vill samtliga som undertecknat policyn bana väg för ett gott passagerarbeteende genom framför allt kommunikation till passagerare, utbildning av personal och samarbete inom branschen. Här understryks att varje passagerare, flygplatspersonal och kabinpersonal har rätt till en säker vistelse- och arbetsplats, fri från våld och annat störande beteende som kan utsätta dem för risker.
Ett annat exempel ur policyn är att det är viktigt att minska och förebygga berusning och störande beteende redan på marken och inte bara ombord. Det är ett ansvar för all flygplatspersonal, restaurangpersonal, vakter och besättningsmedlemmar.
Följande organisationer, företag och myndigheter har skrivit under deklarationen:
Avarn Security, Aviator, BRA, EASA, IATA, Jonair, Menzies Aviation, Norwegian, Polisen, PopulAir, SAS, Securitas, Seko, Svenska regionala flygplatser, Svensk pilotförening, Swedavia Airports, TUI Fly Nordic, Transportarbetareförbundet, Transportföretagen, Transportstyrelsen, Unionen.