Airbus överlämnade 67 flygplan till 40 kunder i juni, vilket tar halvårssumman till 323. Det nya årsmålet är 770, ner från 800, och Airbus ligger därmed något efter, även om leveranserna brukar öka mot slutet av året. Enligt Reuters registrerade Airbus totalt 316 leveranser under första halvåret 2023 – endast sju flygplan färre än i år.
53 av de levererade 67 flygplanen var olika typer av narrowbodyn A320neo, men ändå har Airbus tvingats bromsa sina planer på att öka produktionen av A320neo-familjen på grund av problem i leveranskedjan, framför allt problem med motorer från Pratt & Whitney.
De 67 levererade flygplanen bestod totalt av 2 A220-100, 5 A220-300, 19 A320neo, 34 A321neo, 3 A330-900, 4 A350-900.
På beställningssidan fick Airbus in totalt 73 ordrar, vilket ger en totalsumma på 310 beställda flygplan under årets första sex månader. 36 av beställningarna var ordrar på A321neo från en okänd kund och 30 beställningar var A350-900 widebodies för det indiska lågprisbolaget IndiGo; deras första A350-900. IndiGo gjorde en skräll på Paris Air Show förra året då de beställde 500 A320neo.
Airbus meddelade att "Vi är stolta över att vår bränsleeffektiva, nästa generations A320 revolutionerade inrikes flygresor i Indien, och att A350 nu är redo att skapa samma framgång på långdistanslinjer."
De 73 beställda flygplanen bestod totalt av 38 A321neo: 2 från Uzbekistan Airways, 36 från en okänd kund; 4 A330-200 från Airbus Defence and Space; 31 A350-900: 30 från IndiGo, 1 från en okänd kund. Något förvånande kom inga beställningar på A220. De fyra beställningarna på A330-200 är flygplan som Airbus militära avdelning ska konvertera till tankflygplan.
För att sammanfatta så har Airbus har haft en framgångsrik tid sedan början av 2024, medan huvudkonkurrenten Boeing kämpar med säkerhets- och tillverkningsproblem. som påverkar produktionshastigheterna.
Den 8 juli firade Airbus att de monterat 700 A320 vid den kinesiska monteringsanläggningen i norra Tianjin. Den kinesiska anläggningen
öppnade först 2008 och var den första Airbus-produktionslinjen som etablerades utanför Europa. Nu används den ofta som ett exempel på framgångsrikt samarbete mellan kinesiska och västerländska företag. "Det betyder att åtminstone vart tredje Airbus A320-flygplan i Kina nu kommer från Airbus Tianjin", meddelade Airbus. "Kina är Airbus största enskilda marknad globalt." Andra kinesiskt byggda A320 flygs av flera internationella flygbolag som Wizz Air och Cebu Pacific.