Skriv ut  

Saabs UAV till Norrköping Airport

Flygnyheter, Redaktionen, den 31 augusti 2024
Den obemannade luftfarkosten V-200 från Saab och UMS Skeldar ska utföra flygtester på Norrköping Airport från och med september i år. Norrköping Airport blir därmed en av Sveriges mest allsidiga flygplatser där drönare, charterflyg, militärt flyg, ambulansflyg med mera samsas på samma utrymme.

UAV Saab
UAV Saab
 
V-200 är ett fjärrstyrt flygsystem som kan användas inom spaning och övervakning; både militärt och civilt, inspektion av kraftledningar och skogsbränder. UMS Skeldar ägs av Saab AB och utvecklar samt tillverkar obemannade helikoptersystem som riktar sig till den militära och civila marknaden världen över. Huvudkontoret ligger i Linköping där V-200 designas och tillverkas. Det är en medeldistans UAV som kan sväva i timmar samtidigt som den tillhandahåller realtidsinformation till en kontrollstation eller till en fjärransluten videoterminal. Den kompakta lösningen är helt autonom, styrd av högnivåkommandon som "Point and Fly" och "Point and Look".
 
Ett speciellt luftrumsområde har skapats på Norrköping Airport där nuvarande och framtida varianter av V-200 kan provflygas och utvärderas. UMS Skeldar blir den första operatören av UAS, Unmanned Aircraft Systems, i sin viktklass i Norrköping. 
 
– Vi har arbetat länge med att bredda oss mot detta nya och spännande segment av framtidens flyg. Det passar bra nu inför flygplatsens 90-årsjubileum att konkreta samarbeten inleds. Vi vill utveckla det traditionella flyget, men också förbereda för framtidens luftburna infrastruktur under nästkommande 90-årsperiod, säger Peter Jansson, VD för Norrköping Airport. 
 
Särskilda luftrum finns sedan tidigare på Norrköping Airport, skapade av ACR och UMS Skeldar. Målet är att UMS Skeldar och andra aktörer ska ha en säker plats för validering och utveckling av nya farkoster. Luftrummet behöver utvecklas av myndigheter, men även produkter behöver ha en plats för tester och godkännanden, menar Peter Jansson:
– Vi är glada över att kunna erbjuda en trygg och säker plats för UMS Skeldars och andras utveckling. Norrköping Airport med dess kompetens och infrastruktur är en perfekt plats för UMS Skeldars behov och vi ser fram emot att utveckla samarbetet framåt. 
 
Norrköping Airport ägs sedan 2006 av Norrköpings kommun. Det är Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg. Norrköping Airport är också Sveriges fjärde största charterflygplats med aktörer som Apollo, TUI och Ving. Under sommarsäsongen finns det chartertrafik till Cypern, Rhodos, Kos, Kreta, Kroatien, Parga, Lefkas, Sivota och Mallorca. Vintertid är det charterflyg till Kanarieöarna. Reguljärflyg till Turkiet under sommarhalvåret. Inrikesflyg till Visby som sommarflyg. Norrköping Airport trafikeras även av ambulansflyg, polisflyg, militärt flyg, flygtaxi och privatflyg.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kvantitet spelar roll
Skrivet av Är SAAB rätt?, 2024-09-02 08:54:56
i Ukraina förbrukas hundratals drönare per dag. Det vi behöver mest är kanske en robust kapacitet att tillverka jättemånga drönare per dag, inte en väldigt speciell drönare.
Anmäl inlägget
SAAB vårt framtidsbolag
Skrivet av thomas , 2024-09-01 09:11:34
UAV s är framtiden, elektroniken avgörande, så de inte kan störas ut som nu i natt kunde Ryssland skjuta ner hundratals Ukrainska drönare.
Här har SAAB redan utvecklad teknik i signalspaning så detta bör blir en världsprodukt för bolaget, (som vanligt), imponerad av deras breda produktportfölj
och allt top noch.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev