Skriv ut  

Boeingkrisen: strejken fortsätter

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 oktober 2024
Boeings anställda avvisade ett nytt förslag som innebar en löneökning på 35 procent. Det innebär att den sex veckor långa strejken som hittills kostat Boeing 6 miljarder dollar fortsätter. Produktionen av 737, 767 och 777 är därmed fortsatt stoppad och lanseringen av 777X, som har fått 481 beställningar hittills, är sex år efter schemat.

Sextiofyra procent av de 33 000 arbetarna i Washington, Oregon och Kalifornien röstade emot ett erbjudande om 35 procent lönehöjning, och därmed fortsätter strejken tillsammans med Boeings ekonomiska förluster. De anställda kräver att få tillbaka de pensionsförmåner som togs bort för flera år sedan.
 
En miljard dollar i månaden beräknas strejken kosta Boeing som redan befinner sig i en krisartad ekonomisk situation. Inklusive tredje kvartalet i år har Boeing rapporterat förluster på mer än 30 miljarder dollar sedan 2019.
 
Nu gäller det för Boeing att få ett slut på arbetsstoppet och återuppta leveranserna av 737, 767 och 777. Dessutom väntar världen på att Boeing ska leverera den första 777X som nyligen har påbörjat certifieringstestflygningar. 777X, som har fått 481 beställningar hittills, kommer nu in på marknaden sex år efter schemat, tidigast 2026. I augusti fann man brister i en del av strukturen kring motorerna på 777X-testflottan och produktionen försenades ytterligare.
 
Precis som sin föregångare kan 777X rymma upp till 10 platser per rad i ekonomi. Flygplanet blir det största tvåmotoriga kommersiella flygplanet med upp till 426 personer i två kabiner.
 
Boeing meddelade också tidigare den här månaden att inte förvänta sig några 777-8 fraktflygplan före 2028, och att produktionen av 767 fraktflygplan upphör när de har slutfört leveranser till FedEx och UPS 2027. Förmodligen har Boeing valt att prioritera passagerarflygplanen eftersom efterfrågan på 777 är så hög. Det blir en ond cirkel eftersom flygbolagen tvingas behålla sina äldre modeller, som annars hade kunnat omvandlas till fraktflygplan.   
 
Produktionen av 787:or ligger för närvarande på fyra flygplan i månaden, vilket Boeings ledning hoppas kunna höja till fem i slutet av året.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Boeing
Skrivet av Johnny , 2024-10-26 14:51:28
kommer självklar inte st gå konkurs, det tillåter USAs regering inte.
Men de har jättelångt kvar förän de är på nivå med Airbus.
Se till att avsluta strejken. Sätt igång med att avlösa antika B737. Annars kommer kineserna att bli Airbus utmanare och Boeing kommerciial airplanes blir en liten nisch spelare.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev